ДОСВІД ОРГАНІЗАЦІЇ ЗДОРОВ'ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНОГО ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА В УНІВЕРСИТЕТІ ЯК ВАЖЛИВОЇ УМОВИ ФОРМУВАННЯ ЗДОРОВ'ЯОРІЄНТОВАНОГО СВІТОГЛЯДУ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Наталія Вікторівна Науменко Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди https://orcid.org/0000-0003-0658-1769
  • Юрій Дмитрович Бойчук Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди https://orcid.org/0000-0001-8583-5856
  • Андрій Валерійович Козлов Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди https://orcid.org/0000-0001-5594-2132
  • Людмила Володимирівна Дрожик Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди https://orcid.org/0000-0002-5290-6715

DOI:

https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2025-8-2

Ключові слова:

здоров’язбережувальне освітнє середовище, здоров’яорієнтований світогляд, здоров’язбережувальна компетентність, здоров’я людини, здоровий спосіб життя, фізична активність

Анотація

В статті розглянуто проблему організації здоров’язбережувального освітнього середовища в закладах вищої освіти як ключової умови формування здоров’яорієнтованого світогляду здобувачів освіти. Здійснено теоретичний аналіз наукових досліджень вітчизняних учених щодо здоров’язбереження в освіті та визначення теоретико-методологічних підходів до розуміння сутності здоров’язбережувального освітнього середовища. З’ясовано, що здоров’язбережувальне освітнє середовище являє собою інтегровану сукупність спеціально створених педагогічних умов та здоров’язбережувальних методик, що реалізуються в межах системи освіти та впроваджуються освітньою установою з чітко визначеною метою забезпечення комплексної підтримки здоров’я учасників освітнього процесу. Доведено, що здоров’язбережувальна компетентність майбутніх фахівців є найсуттєвішим індикатором ефективності створення та функціонування здоров’язбережувального освітнього середовища в умовах класичного університету. Наголошено, що основними завданнями організації здоров’язбережувального освітнього середовища є збереження та зміцнення фізичного стану організму учасників освітнього процесу, оптимізація їхнього емоційного благополуччя, покращення загального самопочуття та настрою, розвиток адаптаційного потенціалу здобувачів до різноманітних навчальних та життєвих ситуацій, а також формування стійкої внутрішньої мотивації до дотримання принципів здорового способу життя. Представлено досвід організації здоров’язбережувального освітнього середовища у Харківському національному педагогічному університеті імені Г.С. Сковороди в контексті реалізації Комплексної програми створення здоров’язбережувального освітнього простору в ХНПУ імені Г.С. Сковороди з метою зміцнення здоров’я здобувачів освіти, формування мотивації щодо ведення здорового способу життя, покращення якості життя та якості освіти. Представлено пріоритетні напрями реалізації комплексної програми, технології, форми та засоби їх реалізації.

Посилання

Антонова О. Є., Поліщук Н. М. Здоров’язберігаюча компетентність особистості як наукова проблема (аналіз поняття). Вища освіта у медсестринстві: проблеми і перспективи : зб. статей Всеукр. наук.-практ. конф., (Житомир, 10–11 листоп. 2011 р.). Житомир :Полісся, 2011. С. 27–31.

Башавець Н. А. Здоров’язбережувальна компетентність майбутнього фахівця як основа його культури. Наука і освіта. 2013. № 1–2. С. 120–122.

Бережна Т., Карленко Н. Формування здоров’язбережувального освітнього середовища: обґрунтування стратегії. Рідна школа. 2017. № 9–10. С. 96–99.

Бєлікова Н. О., Сущенко Л. П. Термінологія напряму підготовки «Здоров’я людини» : навч. посіб. Київ : Козарі, 2009. 182 с.

Бойчук Ю. Д. Створення здоров’язберігаючого освітнього середовища як проблема сучасної освіти. Наук. записки Кіровоградського держ. пед. ун-ту імені В. Винниченка. Сер. : Педагогічні науки : зб. наук. пр. Кіровоград : РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2009. Вип. 77. Ч. 2. С. 153–158.

Бойчук Ю. Д., Турчинов А.В. Сутність здоров’язбережувальної компетентності в контексті валеологічної парадигми. Проблеми інженерно-педагогічної освіти: зб. наук. пр. 2015. № 48–49.

Ващенко О. М., Бережна Т. І. Формування здоров’язбережувального середовища загальноосвітнього навчального закладу: теоретичний аспект. Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді. 2016. Вип. 20 (1). С. 77–89.

Воронін Д. Є. Формування здоров’язбережувальної компетентності студентів вищих навчальних закладів засобами фізичного виховання : дис. …. пед. наук: 13.00.07. Херсон, 2006. 199 с.

Грицюк Л. К., Лякішева А. В. Формування здоров’язберігаючої компетентності в майбутніх соціальних педагогів. Професійна освіта. 2010. № 13. С. 143–146.

Доля Т. М. До питання феномену здоров’язбережувального середовища початкової школи. Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету : зб. наук. пр. Мелітополь : Мелітополь, 2012. Вип. 9. С. 238–244.

Дудко С. Г. Дидактичні засади формування здоров’язбережувального навчального середовища початкової школи : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.09. Київ, 2015. 258 с.

Єфімова В. М. Підготовка майбутніх учителів природничих дисциплін до формування освітнього здоров’язбережувального середовища. Збірник наукових праць Бердянського державного педагогічного університету. Сер. : Педагогічні науки. Бердянськ : Берд. держ. пед. ун-т, 2011. № 2. С. 11–118.

Кабацька О. В. Функціонування здоров’язбережувального освітнього середовища в класичному університеті як педагогічно-доцільної системи. Scientificjournal «Fundamentalis scientiam». Madrid, Spain, 2018. № 20. 85 p.

Мешко Г. М. Формування здоров’язбережувального освітнього середовища як аспект діяльності керів- ника загальноосвітнього навчального закладу. Науковий вісник Ужгородського університету. Сер. : Педагогіка. Соціальна робота. 2017. Вип. 1 (40). С. 157–161.

Швець Н. А. Валеологічне освітнє середовище як провідна детермінанта забезпечення здорового способу життя студентів у Російській федерації. Наукові записки [Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова]. Сер. : Педагогічні та історичні науки. 2013. Вип. 114. С. 246–254.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-30

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1 ЗДОРОВ'ЯЗБЕРІГАЮЧІ ТЕХНОЛОГІЇ