RESEARCH INTO THE FEATURES OF TRAINING SCIENTIFIC AND PEDAGOGICAL STAFF FOR ACADEMIC ENTREPRENEURSHIP: PRINCIPLES AND METHODOLOGICAL APPROACHES
DOI:
https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2025-8-7Keywords:
scientific and pedagogical research, scientific principles, methodological approaches, university, scientific and pedagogical staff, training of scientific and pedagogical staff, academic entrepreneurshipAbstract
The evolving international educational landscape, shaped by globalisation and advancements in information technologies, drives research to analyse factors and model the future of higher education. Modern science seeks to discover the laws governing nature and society, relying on logical and abstract thinking. It fulfils various roles, includ- ing social memory, epistemological analysis, communication, and education, all aimed at developing knowledge sys- tems that support societal progress. Contemporary research emphasises the organisation, theory, and methodology of pedagogical science, vital for its development. In the article, the analysis of relevant scientific and pedagogical literature has been performed. The article aims to highlight the principles and methodological approaches that form the basis for research into the problem of training scientific and pedagogical staff for academic entrepreneurship.Taking into account the problems of the theory and practice of higher education, the achievements of researchers in the field of pedagogical science methodology, the conclusion is made about the expediency of basing the study of the problem of training scientific and pedagogical staff for academic entrepreneurship on several principles and methodological approaches. The principles of objectivity, evidence, holistic study of the training of scientific and pedagogical staff for academic entrepreneurship, essential analysis, unity of historical and logical, continuity, systematicity, and personally oriented learning are substantiated. The pragmatism of using terminological, sys- temic, structural-functional, synergetic, and personality and activity oriented approaches in the study of the problem of training scientific and pedagogical staff for academic entrepreneurship is proven.
References
Башкір О. І. Методологія науково-педагогічного дослідження та презентація його результатів» : навчально-методичний посібник для здобувачів освітньо-наукового ступеня «Доктор філософії». Харків : ХНПУ імені Г. С. Сковороди. 2020. 93 с.
Гончаренко С. У. Педагогічні дослідження: методологічні поради молодим науковцям. Київ – Вінниця : ТОВ фірма «Планер». 2010. 278 с.
Гончарук Т. В. Основи наукових досліджень : навчальний посібник. Тернопіль. 2014. URL: http://dspace.wunu.edu.ua/bitstream/316497/4874/3/%D0%9F%D0%9E%D0%A1%D0%86%D0%91%D0%9D%D 0%98%D0%9A%20%D0%9E%D0%9D%D0%94%20%D0%B4%D1%80%D1%83%D0%BA.pdf
Данильян О. Г., Дзьобань О. П. Методологія наукових досліджень : підручник. Харків : Право. 2019. 368 с.
Дубасенюк О. А. Методологія та методи науково-педагогічного дослідження : навчально-методичний посібник. Житомир : Полісся. 2016. 256 с.
Завгородня Т. К., Стражнікова І. В. Методологічні засади педагогічних досліджень : навчально-методичний посібник. Івано-Франківськ : Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника. 2021. 120 c.
Лаппо В. В. Основи педагогічних досліджень : навчально-методичний посібник. Івано-Франківськ : НАІР. 2021. 327 c.
Чайченко Н. Н., Семеног О. М., Артюшкіна Л. М., Рудь О. М. Науково-педагогічне дослідження : навчальний посібник для магістрантів. Суми : СОІППО. 2015. 208 c.
Шишкіна Є. К., Носирєв, О. О. Методологія наукових досліджень : навчальний посібник. Харків : Видавництво «Діса плюс». 2014. 200 c.
Federighi P. Research Methodology in Adult Learning and Education. Revista de Științe ale Educației. 2019. Iss. 1. P. 58–73.
Hoveid M. H., Ciolan L., Paseka A., da Silva S. M. Doing Educational Research – Overcoming Challenges into Practice. Sage Publications. 2019. 335 p.
Kubinowski D. Metodologia badań pedagogicznych między normatywnością a opisowością. Krytyka metodologiczna w praktyce tworzenia wiedzy. Łódz: Uniwersytet Łódzki. 2019. S. 79–90.
Laverty C. Educational research: a practical guide. Kingston, Canada: Queen’s University, Centre for Teach- ing and Learning. 2018. 32 p.
Newman M., Gough D. Systematic reviews in educational research: Methodology, perspectives and application. Systematic reviews in educational research. Springer. 2020. P. 3–22.





