ДОСЛІДЖЕННЯ ОСОБЛИВОСТЕЙ ПІДГОТОВКИ НАУКОВО-ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ ДО АКАДЕМІЧНОГО ПІДПРИЄМНИЦТВА: ПРИНЦИПИ ТА МЕТОДОЛОГІЧНІ ПІДХОДИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2025-8-7Ключові слова:
науково-педагогічне дослідження, наукові принципи, методологічні підходи, університет, науково-педагогічні працівники, підготовка науково-педагогічних працівників, академічне підприємництвоАнотація
Міжнародний освітній простір, що розвивається, сформований глобалізацією та розвитком інформаційних технологій, спонукає дослідження до аналізу факторів та моделювання майбутнього вищої освіти. Сучасна наука прагне розкрити закони, що керують природою та суспільством, спираючись на логічне та абстрактне мислення. Вона виконує різні ролі, включаючи соціальну пам’ятьі, епістемологічний аналіз, комунікацію та освіту, і всі вони спрямовані на розробку систем знань, що підтримують суспільний прогрес. Сучасні дослідження зосереджуються на організації, теорії та методології педагогічної науки, життєво важливих для її розвитку. У статті виконано аналіз відповідної науково-педагогічної літератури. Метою статті є висвітлення принципів та методологічних підходів, що складають основу дослідження проблеми підготовки науково-педагогічних працівників до академічного підприємництва. Враховуючи проблеми теорії та практики вищої освіти, досягнення дослідників у галузі методології педагогічної науки, зроблено висновок про доцільність базування дослідження проблеми підготовки науково-педагогічних працівників до академічного підприємництва на кількох принципах та методологічних підходах. Обґрунтовано принципи об’єктивності, доказовості, цілісного вивчення підготовки науково-педагогічних працівників до академічного підприємництва, сутнісного аналізу, єдності історичного та логічного, наступності, системності та особистісно-діяльнісного навчання. Доведено прагматизм застосування термінологічного, системного, структурно-функціонального, синергетичного та особистісно-орієнтованого підходів у дослідженні проблеми підготовки науково-педагогічних працівників до академічного підприємництва.
Посилання
Башкір О. І. Методологія науково-педагогічного дослідження та презентація його результатів» : навчально-методичний посібник для здобувачів освітньо-наукового ступеня «Доктор філософії». Харків : ХНПУ імені Г. С. Сковороди. 2020. 93 с.
Гончаренко С. У. Педагогічні дослідження: методологічні поради молодим науковцям. Київ – Вінниця : ТОВ фірма «Планер». 2010. 278 с.
Гончарук Т. В. Основи наукових досліджень : навчальний посібник. Тернопіль. 2014. URL: http://dspace.wunu.edu.ua/bitstream/316497/4874/3/%D0%9F%D0%9E%D0%A1%D0%86%D0%91%D0%9D%D 0%98%D0%9A%20%D0%9E%D0%9D%D0%94%20%D0%B4%D1%80%D1%83%D0%BA.pdf
Данильян О. Г., Дзьобань О. П. Методологія наукових досліджень : підручник. Харків : Право. 2019. 368 с.
Дубасенюк О. А. Методологія та методи науково-педагогічного дослідження : навчально-методичний посібник. Житомир : Полісся. 2016. 256 с.
Завгородня Т. К., Стражнікова І. В. Методологічні засади педагогічних досліджень : навчально-методичний посібник. Івано-Франківськ : Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника. 2021. 120 c.
Лаппо В. В. Основи педагогічних досліджень : навчально-методичний посібник. Івано-Франківськ : НАІР. 2021. 327 c.
Чайченко Н. Н., Семеног О. М., Артюшкіна Л. М., Рудь О. М. Науково-педагогічне дослідження : навчальний посібник для магістрантів. Суми : СОІППО. 2015. 208 c.
Шишкіна Є. К., Носирєв, О. О. Методологія наукових досліджень : навчальний посібник. Харків : Видавництво «Діса плюс». 2014. 200 c.
Federighi P. Research Methodology in Adult Learning and Education. Revista de Științe ale Educației. 2019. Iss. 1. P. 58–73.
Hoveid M. H., Ciolan L., Paseka A., da Silva S. M. Doing Educational Research – Overcoming Challenges into Practice. Sage Publications. 2019. 335 p.
Kubinowski D. Metodologia badań pedagogicznych między normatywnością a opisowością. Krytyka metodologiczna w praktyce tworzenia wiedzy. Łódz: Uniwersytet Łódzki. 2019. S. 79–90.
Laverty C. Educational research: a practical guide. Kingston, Canada: Queen’s University, Centre for Teach- ing and Learning. 2018. 32 p.
Newman M., Gough D. Systematic reviews in educational research: Methodology, perspectives and application. Systematic reviews in educational research. Springer. 2020. P. 3–22.





