IMPROVEMENT OF STUDENTS' PRACTICAL TRAINING AS AN IMPORTANT TASK FOR THE DEVELOPMENT OF PEDAGOGICAL INSTITUTIONS
DOI:
https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2025-8-11Keywords:
pedagogical institutions of higher education, students, practical training, pedagogical practice, research workAbstract
The article is devoted to the problem of improving the practical training of students of a pedagogical institution of higher education. It is noted that when training future teachers, a higher pedagogical professional school should take into account the transition of educational institutions to new educational standards, new textbooks, new requirements for the preparation and organization of educational activities, the use of distance learning opportunities, new requirements for the personality of a teacher, etc. It is determined that a pedagogical higher education institution plays a significant role in the professional training of pedagogical personnel, as it provides students with practical training, which includes pedagogical practice and internships in schools or other educational institutions. This allows students to gain the necessary experience and apply theoretical knowledge in practice. Pedagogical practice is a form of professional training in a higher school and is based on professional knowledge, relying on a certain theoretical foundation, and also provides practical knowledge of the laws and principles of professional activity and mastery of the methods of its organization. Internship helps the student to determine how correctly he has chosen a field of activity for himself and to find out the level of correlation of personal qualities with the profession of a teacher. Practical training of students of the faculty of primary education includes the following types of practices: continuous propaedeutic pedagogical practice in general secondary education institutions (1–4 courses); educational and field practice (1 course); organizational and educational pedagogical practice in children's health and recreation institutions (3 course); pedagogical practice in general and specialized secondary education institutions (3–5 courses); research practice (6 course). It has been proven that practical training in a pedagogical higher education institution is an integral part of the educational process and plays an important role in forming the constant motivation of future specialists to carry out professional activities. We consider systematicity in the work of the teaching staff of the higher education institution and the unity of the requirements of all subjects of organizing practice to be necessary conditions for improving the practical training of students.
References
Воровка М., Проценко А. Педагогічна практика як засіб формування професійної майстерності вчителя в умовах реформування освіти. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. Запоріжжя 2020. Т. 2. 69 с.
Довженко Т., Небитова І. Особливості практичної підготовки майбутніх учителів у педагогічних ЗВО. Інноваційна педагогіка. 2023. Вип. 64, т. 1. С. 9–15.
Лук’янова Л., Вовк М., Соломаха С., Грищенко Ю. Практична підготовка майбутніх педагогів у закладах вищої педагогічної освіти: українські реалії і перспективи: науково-аналітична доповідь; за науковою редакцією Н.Г. Ничкало / Нац. акад. пед. наук України, Ін-т пед. освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України. Київ – Чернівці: Букрек, 2023. 80 с.
Методичні рекомендації до проведення експерименту «Школа професійного зростання» (День у школі) для здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти зі спеціальності 013 – Початкова освіта / за ред. Т. О. Довженко. Харків : ПП «Стиль-Издат», 2020. 70 с.
Онищенко Н. Основні шляхи модернізації практичної підготовки студентів у закладах вищої освіти. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2021. Вип. 74 Т. 3. С. 55–60
Положення про проведення практик здобувачів першого (бакалаврського) та другого (магістерського) рівнів вищої освіти ХНПУ імені Г. С. Сковороди. Харків. 2021. 11 с. URL: http://hnpu.edu.ua/sites/default/files/files/Normat_dokum/Pol/Pro_provedenya_praktyk.pdf (дата звернення – 06.05.2025).
Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди. Факультет початкового навчання. Практична підготовка. URL: https://sites.google.com/hnpu.edu.ua/pochatkove/%D0%BE%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%BD%D1%8F-%D0%B4%D1%96%D1%8F%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D1%96%D1%81%D1%82%D1%8C/%D0%BF%D1%80%D0%B0%D0%BA%D1%82%D0%B8%D1%87%D 0%BD%D0%B0-%D0%BF%D1%96%D0%B4%D0%B3%D0%BE%D1%82%D0%BE%D0%B2%D0%BA%D 0%B0-2024-2025%D0%BD-%D1%80 (дата звернення – 06.05.2025).





