ВДОСКОНАЛЕННЯ ПРАКТИЧНОЇ ПІДГОТОВКИ СТУДЕНТІВ ЯК ВАЖЛИВЕ ЗАВДАННЯ РОЗВИТКУ ПЕДАГОГІЧНОГО ЗВО

Автор(и)

  • Ірина Андріївна Небитова Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди https://orcid.org/0000-0003-3593-9803
  • Валентина Олексіївна Шишенко Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди https://orcid.org/0000-0002-3872-3840

DOI:

https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2025-8-11

Ключові слова:

педагогічні заклади вищої освіти, студенти, практична підготовка, педагогічна практика, дослідницька робота

Анотація

Стаття присвячена проблемі вдосконалення практичної підготовки студентів педагогічного закладу вищої освіти. Зазначено, що при підготовці майбутніх учителів вища педагогічна професійна школа повинна враховувати перехід освітніх закладів на нові освітні стандарти, нові підручники, нові вимоги до підготовки та організації навчальних занять, використання можливостей дистанційного навчання, нові вимоги до особистості викладача тощо. Визначено, що педагогічний ЗВО відіграє значну роль у професійній підготовці педагогічних кадрів, адже забезпечує студентам практичну підготовку, яка включає проходження педагогічної практики та стажування в школах або інших освітніх закладах. Це дозволяє студентам отримати необхідний досвід та застосувати теоретичні знання на практиці. Педагогічна практика є формою професійного навчання у вищій школі та ґрунтується на професійних знаннях, спираючись на певний теоретичний фундамент, а також забезпечує практичне пізнання закономірностей і принципів професійної діяльності та оволодіння способами її організації. Проходження практики допомагає студенту визначитися, наскільки правильно він обрав для себе сферу діяльності та з’ясувати рівень співвідношення особистісних якостей з професією вчителя. Практична підготовка здобувачів освіти факультету початкового навчання включає такі види практик: безперервна пропедевтична педагогічна практика у закладах загальної середньої освіти (1–4 курси); навчально-польова практика (1 курс); організаційно-виховна педагогічна практика в дитячих закладах оздоровлення та відпочинку (3 курс); педагогічна практика у закладах загальної та спеціалізованої середньої освіти (3–5 курси); науково-дослідна практика (6 курс). Доведено, що практична підготовка у педагогічному ЗВО є невід’ємною частиною освітнього процесу та відіграє важливу роль у формуванні постійної мотивації майбутніх спеціалістів до здійснення професійної діяльності. Необхідними умовами вдосконалення практичної підготовки студентів вважаємо системність у роботі професорсько-педагогічного колективу ЗВО та єдність вимог усіх суб’єктів організації практики.

Посилання

Воровка М., Проценко А. Педагогічна практика як засіб формування професійної майстерності вчителя в умовах реформування освіти. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. Запоріжжя 2020. Т. 2. 69 с.

Довженко Т., Небитова І. Особливості практичної підготовки майбутніх учителів у педагогічних ЗВО. Інноваційна педагогіка. 2023. Вип. 64, т. 1. С. 9–15.

Лук’янова Л., Вовк М., Соломаха С., Грищенко Ю. Практична підготовка майбутніх педагогів у закладах вищої педагогічної освіти: українські реалії і перспективи: науково-аналітична доповідь; за науковою редакцією Н.Г. Ничкало / Нац. акад. пед. наук України, Ін-т пед. освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України. Київ – Чернівці: Букрек, 2023. 80 с.

Методичні рекомендації до проведення експерименту «Школа професійного зростання» (День у школі) для здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти зі спеціальності 013 – Початкова освіта / за ред. Т. О. Довженко. Харків : ПП «Стиль-Издат», 2020. 70 с.

Онищенко Н. Основні шляхи модернізації практичної підготовки студентів у закладах вищої освіти. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2021. Вип. 74 Т. 3. С. 55–60

Положення про проведення практик здобувачів першого (бакалаврського) та другого (магістерського) рівнів вищої освіти ХНПУ імені Г. С. Сковороди. Харків. 2021. 11 с. URL: http://hnpu.edu.ua/sites/default/files/files/Normat_dokum/Pol/Pro_provedenya_praktyk.pdf (дата звернення – 06.05.2025).

Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди. Факультет початкового навчання. Практична підготовка. URL: https://sites.google.com/hnpu.edu.ua/pochatkove/%D0%BE%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%BD%D1%8F-%D0%B4%D1%96%D1%8F%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D1%96%D1%81%D1%82%D1%8C/%D0%BF%D1%80%D0%B0%D0%BA%D1%82%D0%B8%D1%87%D 0%BD%D0%B0-%D0%BF%D1%96%D0%B4%D0%B3%D0%BE%D1%82%D0%BE%D0%B2%D0%BA%D 0%B0-2024-2025%D0%BD-%D1%80 (дата звернення – 06.05.2025).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-30

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 2 ОСВІТА ТА ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ