FORMATION OF STUDENTS' MOTIVATIONAL POTENTIAL IN THE PROCESS OF BASIC GENERAL MILITARY TRAINING: A VECTOR FOR INCREASING LEARNING ACTIVITY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2025-8-18

Keywords:

motivation, general military training, students, learning activity, professional self-realization

Abstract

The article addresses the issue of forming the motivational potential of students during basic general military training as a factor in enhancing their learning activity. Emphasis is placed on the importance of intrinsic motivation for learning, a responsible attitude towards the tasks of general military training at non-specialized higher education institutions, as well as the development of strong volitional qualities and readiness to overcome difficulties. The theoretical analysis is supported by a summary of empirical research results, including a survey of students. The key factors influencing students' motivational state were identified, in particular: awareness of the social significance of military skills and competencies, engagement in active learning methods, the positive example of instructors and invited guests with combat experience, and group support. A strategic vector for the development of students' learning activity is proposed, which involves the implementation of motivation-oriented pedagogical strategies, including the creation of success situations, gradual complication of tasks, and reflective discussion of personal experiences and learning goals. The practical significance of the study lies in its potential application within the system of student training and the improvement of the educational process in higher education institutions. The conclusion emphasizes the necessity of a holistic approach to developing motivational potential as an integrated personal quality manifested through active cognitive engagement, discipline, and readiness for professional self-realization in the context of modern challenges.

References

Будагьянц Л. Про що свідчать цінності Збройних Сил України. Вісник Національного університету оборони України. 2025. 85(3). 52–61. https://doi.org/10.33099/2617-6858-2025-85-3-52-61.

Дерев’янчук А., Супрун О. Проблема успішності студентів військових кафедр. Збірник наукових праць Національного університету оборони України. 2014. № 2 (30). С. 60–67.

Зорій Я. Умови й особливості формування мотивації у школярів до майбутньої військової служби та готовності до значних фізичних навантажень. Фізична культура і спорт: наукова перспектива. 2024. № 3. С. 44–50.

Клочко В. І., Коломієць А. А. Формування мотивації навчально-пізнавальної діяльності студентів технічних спеціальностей : монографія. Вінниця : ВНТУ, 2012. 188 с.

Кузікова С. Б., Пухно С. В. Особливості мотивації навчання студентів педагогічних спеціальностей закладу вищої освіти. Психологія і суспільство. 2024. № 1. С. 123–130.

Мельніков А. В., Шинкарук В. О., Гіщак О. В. Роль мотивації курсантів на вдосконалення рівня фізичної підготовленості. Академічні візії. 2023. Вип. 26. С. 58–65.

Осередчук О. А. Формування позитивної мотивації студентів до самомоніторингу навчальних досягнень з метою самовдосконалення. Педагогічні науки. 2022. № 1. С. 107–114.

Піменова О. О., Гапончук О. М. Мотивація до навчання студентів в умовах воєнного стану. Габітус, 2023. № 47. С. 45–52. DOI https://doi.org/10.32782/2663-5208. 2023.47.5.

Пророк Н. В., Кондратенко Л. О., Манилова Л. М. Психологічна діагностика мотивації особистості до навчання в умовах інформаційного суспільства : монографія / за ред. Н. В. Пророк. Київ : Видавничий Дім «Слово», 2020. 131 с.

Шевцов А. Л. Деякі питання формування мотивації до навчання у вищих військових навчальних закладах. Спільнота. 2023. № 2. С. 45–50.

Published

2025-06-30

Issue

Section

SECTION 4 THEORY AND TEACHING METHODS