ФОРМУВАННЯ МОТИВАЦІЙНОГО ПОТЕНЦІАЛУ СТУДЕНТІВ У ПРОЦЕСІ БАЗОВОЇ ЗАГАЛЬНОВІЙСЬКОВОЇ ПІДГОТОВКИ: ВЕКТОР ПІДВИЩЕННЯ НАВЧАЛЬНОЇ АКТИВНОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2025-8-18Ключові слова:
мотивація, загальновійськова підготовка, студенти, навчальна активність, професійна самореалізаціяАнотація
У статті розглядається проблема формування мотиваційного потенціалу студентів у процесі базової загальновійськової підготовки як чинника підвищення їхньої навчальної активності. Акцент зроблено на значенні внутрішньої мотивації до навчання, відповідального ставлення до завдань загальновійськової підготовки неспеціалізованого ЗВО, а також на розвитку стійких вольових якостей та готовності до подолання труднощів. Теоретичний аналіз підкріплюється узагальненням результатів емпіричного дослідження, що охоплювало анкетування студентів. Визначено основні чинники, що впливають на мотиваційний стан здобувачів освіти, зокрема: усвідомлення суспільної значущості умінь та навичок, залучення до активних форм навчання, позитивний приклад викладачів та запрошених гостей з бойовим досвідом, групова підтримка. Запропоновано вектор формування навчальної активності студентів, який передбачає впровадження мотиваційно орієнтованих педагогічних стратегій, зокрема: створення ситуацій успіху, поетапне ускладнення завдань, рефлексивне обговорення власного досвіду та цілей навчання. Практичне значення дослідження полягає в тому, що його результати можуть бути використані у системі підготовки та вдосконалення навчального процесу у закладах вищої освіти. Зроблено висновок про необхідність цілісного підходу до формування мотиваційного потенціалу як інтегрованої особистісної якості, що виявляється через активну пізнавальну позицію, дисциплінованість й готовність до професійної самореалізації в умовах сучасних викликів.
Посилання
Будагьянц Л. Про що свідчать цінності Збройних Сил України. Вісник Національного університету оборони України. 2025. 85(3). 52–61. https://doi.org/10.33099/2617-6858-2025-85-3-52-61.
Дерев’янчук А., Супрун О. Проблема успішності студентів військових кафедр. Збірник наукових праць Національного університету оборони України. 2014. № 2 (30). С. 60–67.
Зорій Я. Умови й особливості формування мотивації у школярів до майбутньої військової служби та готовності до значних фізичних навантажень. Фізична культура і спорт: наукова перспектива. 2024. № 3. С. 44–50.
Клочко В. І., Коломієць А. А. Формування мотивації навчально-пізнавальної діяльності студентів технічних спеціальностей : монографія. Вінниця : ВНТУ, 2012. 188 с.
Кузікова С. Б., Пухно С. В. Особливості мотивації навчання студентів педагогічних спеціальностей закладу вищої освіти. Психологія і суспільство. 2024. № 1. С. 123–130.
Мельніков А. В., Шинкарук В. О., Гіщак О. В. Роль мотивації курсантів на вдосконалення рівня фізичної підготовленості. Академічні візії. 2023. Вип. 26. С. 58–65.
Осередчук О. А. Формування позитивної мотивації студентів до самомоніторингу навчальних досягнень з метою самовдосконалення. Педагогічні науки. 2022. № 1. С. 107–114.
Піменова О. О., Гапончук О. М. Мотивація до навчання студентів в умовах воєнного стану. Габітус, 2023. № 47. С. 45–52. DOI https://doi.org/10.32782/2663-5208. 2023.47.5.
Пророк Н. В., Кондратенко Л. О., Манилова Л. М. Психологічна діагностика мотивації особистості до навчання в умовах інформаційного суспільства : монографія / за ред. Н. В. Пророк. Київ : Видавничий Дім «Слово», 2020. 131 с.
Шевцов А. Л. Деякі питання формування мотивації до навчання у вищих військових навчальних закладах. Спільнота. 2023. № 2. С. 45–50.





