METHODOLOGY FOR DEVELOPING ECONOMIC COMPETENCE OF FUTURE FARMERS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2025-8-23

Keywords:

economic competence, future farmers, vocational education, teaching methodology, interactive technologies, integrated learning, information-educational environment, economic training

Abstract

The article addresses the pressing issue of developing economic competence among future farmers in the context of ongoing transformations in Ukraine’s agricultural sector. The author emphasizes that a modern farmer must not only be a producer but also an entrepreneur, manager, and economist capable of operating effectively in a market-driven, innovation-oriented, and sustainability-focused environment. The study identifies a contradiction between the increasing demands for economic training of specialists and the insufficient effectiveness of traditional teaching methods in vocational education institutions. An innovative methodology for developing economic competence is proposed, structured around three stages: motivational-informational, formative-technological, and reflective-corrective. This methodology integrates economic knowledge with professional disciplines, employs active, interactive, simulation-based, and case-study teaching methods, and fosters a supportive information-educational environment. Special attention is given to the development of motivational-value, cognitive, activity-based, and personal-reflective components of economic competence.The study concludes that the proposed methodology ensures high-quality training of competent junior bachelors in farm management and technology, equipping them to manage modern agricultural enterprises effectively and implement innovative approaches for sustainable development. The findings have practical significance for improving the professional training of agricultural specialists.

References

Богоніс О. М. Формування економічної компетентності майбутніх молодших спеціалістів готельного та ресторанного сервісу в професійному коледжі : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Київ, 2018. 322 с.

Вітер С. А. Формування економічної компетентності молодших спеціалістів у процесі фахової підготовки в агротехнічних коледжах : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Київ, 2014. 253 с.

Гай О. М., Захарова Є. Ю. Інтерактивні методи викладання економічних дисциплін у вищих навчальних закладах в контексті забезпечення якості підготовки вітчизняних фахівців. Наукові праці Кіровоградського національного університету. Економічні науки. 2015. Вип. 27. С. 36–42.

Гривківська О. В., Відоменко О. І., Аренович І. М., Аренович Б. М. Інтерактивні методи у методиці викладання економічних дисциплін. Ринкова економіка: сучасна теорія і практика управління. 2022. Том 21. Вип. 2 (51). С. 21–29. DOI 10.18524/2413-9998.2022.2(51).274362

Дьомін О. А. Професійна підготовка бакалаврів зі спеціальності «Агроінженерія» : монографія / за наукової редакції Романової Г. М. Київ : Видавець ФОП Ямчинський О. В. 2020. 481 с.

Ковальчук Г. О. Активізація навчання в економічній освіті : навчальний посібник. Вид. 2-ге, доп. Київ : КНЕУ, 2005. 298 с.

Москов В. А. Формування економічної компетентності майбутніх кваліфікованих робітників будівельного профілю : дис. … канд. пед. наук (доктора філософії). 13.00.04 Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського, Вінниця, 2017. 289 с.

Сікорака Л. А. Формування економічної компетентності майбутніх кваліфікованих робітників машинобудівного профілю : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського, Міністерство освіти і науки України. Вінниця, 2020. 295 с.

Стеблюк С. В. Педагогічні умови економічної підготовки майбутніх молодших спеціалістів сфери кооперації у коледжі : дис. …канд. пед. наук : 13.00.04. Хмельницький, 2015. 264 с.

Bampasidou M., Grogan K. A., Clark J., Sandberg M. Career Skills: Perceptions of Importance and High Impact Learning Activities for Skill Development in Agricultural Economics and Agribusiness Programs. 2016. № 1 (60). С. 36–44.

Liu Z., Zhang Y., Li H. Digital Inclusive Finance, Multidimensional Education, and Farmers’ Entrepreneurial Behavior. Mathematical Problems in Engineering, 2021, С. 1–13. https://doi.org/10.1155/2021/6541437

Published

2025-06-30

Issue

Section

SECTION 4 THEORY AND TEACHING METHODS