МЕТОДИКА РОЗВИТКУ ЕКОНОМІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ФЕРМЕРІВ
DOI:
https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2025-8-23Ключові слова:
економічна компетентність, майбутні фермери, професійна освіта, методика навчання, інтерактивні технології, інтегроване навчання, інформаційно-освітнє середовище, економічна підготовкаАнотація
У статті розглядається актуальна проблема формування економічної компетентності майбутніх фермерів у контексті трансформацій аграрного сектору України. Автор підкреслює, що сучасний фермер має бути не лише виробником, а й підприємцем, менеджером та економістом, здатним ефективно функціонувати в умовах ринку, інновацій та сталого розвитку. Виявлено суперечність між зростаючими вимогами до економічної підготовки фахівців і недостатньою ефективністю традиційних методик викладання економічних дисциплін у закладах фахової передвищої освіти. Запропоновано інноваційну методику розвитку економічної компетентності, яка базується на трьох етапах: спонукально-інформаційному, формувально-технологічному та рефлексивно-корекційному. Методика передбачає інтеграцію економічних знань із фаховими дисциплінами, використання активних, інтерактивних, імітаційно-ігрових та кейс-методів навчання, а також створення сприятливого інформаційно-освітнього середовища. Особлива увага приділяється розвитку мотиваційно-ціннісного, когнітивного, діяльнісного та особистісно-рефлексивного компонентів економічної компетентності. Зроблено висновок, що запропонована методика формування економічної компетентності майбутніх фахових молодших бакалаврів з організації і технології ведення фермерського господарства забезпечує якісну підготовку компетентних фахівців, здатних ефективно управляти сучасними аграрними підприємствами в умовах ринкової економіки та впроваджувати інноваційні підходи для їхнього сталого розвитку. Результати дослідження мають практичне значення для удосконалення професійної підготовки фахівців аграрного профілю.
Посилання
Богоніс О. М. Формування економічної компетентності майбутніх молодших спеціалістів готельного та ресторанного сервісу в професійному коледжі : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Київ, 2018. 322 с.
Вітер С. А. Формування економічної компетентності молодших спеціалістів у процесі фахової підготовки в агротехнічних коледжах : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Київ, 2014. 253 с.
Гай О. М., Захарова Є. Ю. Інтерактивні методи викладання економічних дисциплін у вищих навчальних закладах в контексті забезпечення якості підготовки вітчизняних фахівців. Наукові праці Кіровоградського національного університету. Економічні науки. 2015. Вип. 27. С. 36–42.
Гривківська О. В., Відоменко О. І., Аренович І. М., Аренович Б. М. Інтерактивні методи у методиці викладання економічних дисциплін. Ринкова економіка: сучасна теорія і практика управління. 2022. Том 21. Вип. 2 (51). С. 21–29. DOI 10.18524/2413-9998.2022.2(51).274362
Дьомін О. А. Професійна підготовка бакалаврів зі спеціальності «Агроінженерія» : монографія / за наукової редакції Романової Г. М. Київ : Видавець ФОП Ямчинський О. В. 2020. 481 с.
Ковальчук Г. О. Активізація навчання в економічній освіті : навчальний посібник. Вид. 2-ге, доп. Київ : КНЕУ, 2005. 298 с.
Москов В. А. Формування економічної компетентності майбутніх кваліфікованих робітників будівельного профілю : дис. … канд. пед. наук (доктора філософії). 13.00.04 Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського, Вінниця, 2017. 289 с.
Сікорака Л. А. Формування економічної компетентності майбутніх кваліфікованих робітників машинобудівного профілю : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського, Міністерство освіти і науки України. Вінниця, 2020. 295 с.
Стеблюк С. В. Педагогічні умови економічної підготовки майбутніх молодших спеціалістів сфери кооперації у коледжі : дис. …канд. пед. наук : 13.00.04. Хмельницький, 2015. 264 с.
Bampasidou M., Grogan K. A., Clark J., Sandberg M. Career Skills: Perceptions of Importance and High Impact Learning Activities for Skill Development in Agricultural Economics and Agribusiness Programs. 2016. № 1 (60). С. 36–44.
Liu Z., Zhang Y., Li H. Digital Inclusive Finance, Multidimensional Education, and Farmers’ Entrepreneurial Behavior. Mathematical Problems in Engineering, 2021, С. 1–13. https://doi.org/10.1155/2021/6541437





