IMPLEMENTATION OF AI TOOLS IN LANGUAGE AND LITERATURE CLASSES IN HIGHER SCHOOLS IN THE CONDITIONS OF HYBRIDIZATION OF THE EDUCATIONAL PROCESS
DOI:
https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2025-8-29Keywords:
artificial intelligence, language and literature industry, modern information technologies, academic integrity, flexible learningAbstract
The article addresses the issue of using artificial intelligence technologies in language and literature classes in higher education in the context of hybridization of the educational process. The hybrid learning format provides students with access to a variety of educational materials: from online tools to real practical classes. Such diversity helps to take into account different learning styles, which makes the educational process more inclusive and effective. The hybrid format promotes personalized learning, as it allows students to study the material at a pace convenient for them. Adapting AI in education in the context of ethics, transparency, and critical thinking makes it possible to create an educational ecosystem, transforming teaching and learning processes into effective methods of learning material and achieving program learning outcomes. It is important to create clear rules for using AI, which will determine how and for what tasks it can be used; to teach applicants to check information, analyze its reliability, and draw their own conclusions. To prevent manifestations of academic dishonesty, oral surveys in all possible forms, project-based learning, and assessment of applicants' portfolios become relevant.For checking written works – explanation of the stages of completing the task, analysis of the stages of working with the text, etc. Undoubtedly, artificial intelligence cannot replace traditional learning, but it can expand its capabilities and improve the quality of educational services provided that it is used ethically and rationally, as well as adapting approaches to learning, teaching, assessment and control of knowledge of education seekers, which are prospects for further scientific exploration. After all, AI technologies have great potential for a positive impact on achieving program learning outcomes in the conditions of hybridization of education.
References
Ілійчук Л. Вплив штучного інтелекту на якість освіти: можливості, виклики та загрози. Науково-педагогічні студії. Вип.8. 2024. С. 232–248. URL: https://surl.li/swyfnu (дата звернення : 12.05.2025).
«На урок»: спілкування з видатними постатями минулого. URL: https://naurok.com.ua/chat (дата звернення: 07.04.2025).
Цвид-Гром О. Використання інструментів ШІ під час викладання дисциплін філологічної галузі у вищій школі. Виклики та перспективи сучасної науки: теорія, практика, інновації : матеріали Міжнар. наук.-практ. конф., м. Біла Церква, 10–11 квіт. 2025 р. / БНАУ, 2025. С. 212–215. URL: https://surl.li/aspqvz (дата звернення: 20.04.2025).
Штучний інтелект в освітніх галузях (мовно-літературна та математична освітні галузі) : навч.-метод. посіб. / Собченко Т. М., Доценко С. О., Боярська-Хоменко А. В. 2023. Харків : ХНПУ імені Г.С. Сковороди. 76 с. URL: https://surl.li/bzzomr (дата звернення: 09.04.2025).
Яріз Є. М. Використання штучного інтелекту у викладанні іноземних мов на сучасному етапі розвитку інформаційно-технічних технологій. Вчені записки Харківського Гуманітарного Університету. Вип. XXX, 2024. С.189–97. URL: https://zenodo.org/records/11200810 (дата звернення: 09.04.2025).
Marr B. How Is AI Used In Education – Real World Examples Of Today And A Peek Into The Future. URL: https://surli.cc/hmumhw (дата звернення: 20.05.2025).





