УПРОВАДЖЕННЯ ІНСТРУМЕНТІВ ШІ НА ЗАНЯТТЯХ МОВНО-ЛІТЕРАТУРНОЇ ГАЛУЗІ У ВИЩІЙ ШКОЛІ В УМОВАХ ГІБРИДИЗАЦІЇ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ
DOI:
https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2025-8-29Ключові слова:
штучний інтелект, мовно-літературна галузь, сучасні інформаційні технології, академічна доброчесність, гібридне навчанняАнотація
У статті актуалізовано питання використання технологій штучного інтелекту на заняттях мовно-літературної галузі у вищій школі в умовах гібридизації освітнього процесу. Формат гібридного навчання надає здобувачам освіти доступ до різноманітних освітніх матеріалів: від онлайн-інструментів до реальних практичних занять.Така різноманітність допомагає враховувати різні стилі навчання, що робить освітній процес більш інклюзивним та ефективним. Гібридний формат сприяє персоналізованому навчанню, адже дає змогу студентам вивчати матеріал у зручному для них темпі. Адаптація ШІ в освіті у контексті етичності, прозорості та критичного мислення дає можливість створення освітньої екосистеми, перетворюючи процеси викладання та навчання на ефективні методи вивчення матеріалу та досягнення програмних результатів навчання. Важливо створити чіткі правила користування ШІ, які визначатимуть, як і для яких завдань його можна використовувати; навчати здобувачів перевіряти інформацію, аналізувати її достовірність і робити власні висновки. Для запобігання проявів академічної недоброчесності актуальними стають усні опитування в усіх можливих формах, проєктне навчання, оцінювання портфоліо здобувачів. Для перевірки письмових робіт – пояснення етапів виконання завдання, аналіз поетапності роботи із текстом тощо. Безперечно, штучний інтелект не може замінити традиційне навчання, але він може розширити його можливості та підвищити якість надання освітніх послуг за умови етичного та раціонального його застосування, а також адаптації підходів до навчання, викладання, оцінювання та контролю знань здобувачів освіти, що є перспективами подальших наукових розвідок. Адже технології ШІ мають великі можливості позитивного впливу на досягнення програмних результатів навчання в умовах гібридизації освіти.
Посилання
Ілійчук Л. Вплив штучного інтелекту на якість освіти: можливості, виклики та загрози. Науково-педагогічні студії. Вип.8. 2024. С. 232–248. URL: https://surl.li/swyfnu (дата звернення : 12.05.2025).
«На урок»: спілкування з видатними постатями минулого. URL: https://naurok.com.ua/chat (дата звернення: 07.04.2025).
Цвид-Гром О. Використання інструментів ШІ під час викладання дисциплін філологічної галузі у вищій школі. Виклики та перспективи сучасної науки: теорія, практика, інновації : матеріали Міжнар. наук.-практ. конф., м. Біла Церква, 10–11 квіт. 2025 р. / БНАУ, 2025. С. 212–215. URL: https://surl.li/aspqvz (дата звернення: 20.04.2025).
Штучний інтелект в освітніх галузях (мовно-літературна та математична освітні галузі) : навч.-метод. посіб. / Собченко Т. М., Доценко С. О., Боярська-Хоменко А. В. 2023. Харків : ХНПУ імені Г.С. Сковороди. 76 с. URL: https://surl.li/bzzomr (дата звернення: 09.04.2025).
Яріз Є. М. Використання штучного інтелекту у викладанні іноземних мов на сучасному етапі розвитку інформаційно-технічних технологій. Вчені записки Харківського Гуманітарного Університету. Вип. XXX, 2024. С.189–97. URL: https://zenodo.org/records/11200810 (дата звернення: 09.04.2025).
Marr B. How Is AI Used In Education – Real World Examples Of Today And A Peek Into The Future. URL: https://surli.cc/hmumhw (дата звернення: 20.05.2025).





