THEORETICAL PRINCIPLES AND PRACTICAL IMPLEMENTATION OF PEDAGOGICAL CONDITIONS FOR FORMING AESTHETIC CULTURE IN PRIMARY SCHOOL CHILDREN THROUGH CHOREOGRAPHY
DOI:
https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2025-8-30Keywords:
aesthetic culture, primary school children, choreography, pedagogical conditions, art education, educational processAbstract
The article substantiates that the development of aesthetic culture in primary school children is a vital component of modern education, as it ensures the formation of a holistic worldview, emotional sensitivity, aesthetic taste, and the ability to express oneself through artistic activities. Choreographic art, combining music, plasticity, rhythm, and visual expressiveness, creates favorable conditions for the harmonious development of a child’s personality, contributes to the realization of their creative potential, and fosters emotional intelligence. In this context, pedagogical conditions play a crucial role in enabling effective aesthetic education of young learners through systematic engagement in choreographic activities. The emphasis is placed on integrating theoretical principles with practical implementation of pedagogical conditions within the modern educational environment.The article identifies the specific features of aesthetic development in younger students and the role of dance art in cultivating their artistic and aesthetic qualities. Special attention is given to the interdisciplinary analysis of the concept of “pedagogical conditions,” their structure, and substantiation from the standpoint of modern didactics. The influence of choreography as a synthetic form of art on students' emotional and aesthetic development is explored. Practical examples of successfully implemented pedagogical conditions are described, including the creation of an emotionally rich learning environment, activation of students' creative initiative, and professional growth of educators. The study emphasizes the importance of integrating innovative technologies, artistic-pedagogical techniques, and a learner-centered approach in primary school education.The conclusions serve as a foundation for further research in the field of aesthetic education and choreographic training.
References
Гончаренко Ю. В. Формування естетичного ставлення молодших школярів до хореографічної діяльності. Педагогічні науки: теорія та практика. 2023. № 2. С. 42–45.
Драч Т. Класична хореографія як засіб формування хореографічних навичок у повітряній акробатиці та пілонному спорті. Молодий вчений. 2022. № 11 (111). С. 14–17.
Комаровська О. А., Просіна О. В. Мистецька освіта: вектори реформування. Вісник НАПН України. 2020. 2 (1). С. 1–6.
Косаковська Л. П. Формування художньо-естетичних потреб особистості засобами хореографічного мистецтва. Acta Paedagogica Volynienses. 2024. № 7. DOI: 10.59694/ped_sciences.2024.07.098.
Масол Л. М. Загальна мистецька освіта: теорія і практика : монографія. Київ : Промінь, 2006. 432 с.
Миропольська Н. Є. Естетико-виховні технології: теоретичні передумови дослідження. Мистецтво та освіта. 2015. № 3. С. 2–7.
Московчук Л. Естетичне виховання молодших школярів як чинник формування духовності особистості. Педагогічна освіта : теорія і практика. 2018. Вип. 25 (2). С. 185–190.
Професійна освіта: словник: навч. посіб. уклад. С. Гончаренко, та. ін. ; за ред. Н. Ничкало. К. : Вища шк., 2000. 380 с.
Рацул А. Естетичне виховання учнів : теоретичний аспект. Психолого-педагогічні проблеми сільської школи : наук. зб. ; Уман. держ. пед. ун-т ім. Павла Тичини. Умань, 2009. Вип. 29. С. 206–212.
Словник-довідник з професійної педагогіки / За ред. А.В. Семенової. Одеса : Пальміра, 2006. 220 с.
Тверезовська Н., Філіппова Л. Сутність та зміст поняття «педагогічні умови». Нова педагогічна думка. 2009. № 3. С. 90–92.
Терешенко Н. В. Формування естетичної культури учасників колективу бального танцю. Художні практики та мистецька освіта у 238 кроскультурному просторі сучасності: матеріали ІV Всеукраїнської науково-практичної конференції. Полтава, 2017. С.148–150.
Ткаченко І., Шуо Л. Музично-естетична культура школярів: теоретичні аспекти. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2023. № 2 (126). С. 41–48.
Тодорова В. Г. Хореографічна підготовка в техніко-естетичних видах спорту : монографія. Львів : ЛДУФК, 2018. 252 с.
Федоришин В. І. Педагогічні засади розвитку творчих здібностей дітей засобами музики і хореографії. Освіта та розвиток обдарованої особистості. 2024. № 1 (92). С. 41–48. DOI: 10.32405/2309-3935-2024-1(92)-41-48





