ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ ТА ПРАКТИЧНЕ ВПРОВАДЖЕННЯ ПЕДАГОГІЧНИХ УМОВ ФОРМУВАННЯ ЕСТЕТИЧНОЇ КУЛЬТУРИ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ ЗАСОБАМИ ХОРЕОГРАФІЇ
DOI:
https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2025-8-30Ключові слова:
естетична культура, молодші школярі, хореографія, педагогічні умови, мистецьке виховання, освітній процесАнотація
У статті розкрито значення формування естетичної культури молодших школярів як важливої складової їхнього гармонійного розвитку. У статті обґрунтовується, що розвиток естетичної культури у молодших школярів є важливою складовою сучасної освіти, оскільки забезпечує формування цілісного світогляду, емоційної сприйнятливості, естетичного смаку та здатності до самовираження через мистецькі форми діяльності.Хореографічне мистецтво, поєднуючи музику, пластику, ритм і візуальну виразність, створює сприятливі умови для гармонійного розвитку особистості молодшого школяра, сприяє розкриттю його творчого потенціалу та формуванню емоційного інтелекту. У цьому контексті особливе значення мають педагогічні умови, здатні забезпечити ефективне естетичне виховання дітей молодшого шкільного віку через систематичне залучення до хореографічної діяльності. Акцент зроблено на поєднанні теоретичних засад і практичного впровадження педагогічних умов у сучасному освітньому просторі. Визначено особливості естетичного розвитку дітей молодшого шкільного віку та роль мистецтва танцю у вихованні їх художньо-естетичних якостей. Особливу увагу приділено міждисциплінарному аналізу поняття «педагогічні умови», їх структуруванню та обґрунтуванню з позицій сучасної дидактики. Розглянуто вплив хореографії як синтетичного виду мистецтва на емоційно-естетичний розвиток учнів. Описано приклади успішного впровадження педагогічних умов на практиці: створення емоційно насиченого освітнього середовища, активізація творчої ініціативи учнів і професійне зростання педагогів. У роботі підкреслено важливість інтеграції інноваційних технологій, художньо-педагогічних методик і особистісно-орієнтованого підходу в навчанні молодших школярів. Наведені висновки є підґрунтям для подальших досліджень у сфері естетичного виховання та хореографічної освіти.
Посилання
Гончаренко Ю. В. Формування естетичного ставлення молодших школярів до хореографічної діяльності. Педагогічні науки: теорія та практика. 2023. № 2. С. 42–45.
Драч Т. Класична хореографія як засіб формування хореографічних навичок у повітряній акробатиці та пілонному спорті. Молодий вчений. 2022. № 11 (111). С. 14–17.
Комаровська О. А., Просіна О. В. Мистецька освіта: вектори реформування. Вісник НАПН України. 2020. 2 (1). С. 1–6.
Косаковська Л. П. Формування художньо-естетичних потреб особистості засобами хореографічного мистецтва. Acta Paedagogica Volynienses. 2024. № 7. DOI: 10.59694/ped_sciences.2024.07.098.
Масол Л. М. Загальна мистецька освіта: теорія і практика : монографія. Київ : Промінь, 2006. 432 с.
Миропольська Н. Є. Естетико-виховні технології: теоретичні передумови дослідження. Мистецтво та освіта. 2015. № 3. С. 2–7.
Московчук Л. Естетичне виховання молодших школярів як чинник формування духовності особистості. Педагогічна освіта : теорія і практика. 2018. Вип. 25 (2). С. 185–190.
Професійна освіта: словник: навч. посіб. уклад. С. Гончаренко, та. ін. ; за ред. Н. Ничкало. К. : Вища шк., 2000. 380 с.
Рацул А. Естетичне виховання учнів : теоретичний аспект. Психолого-педагогічні проблеми сільської школи : наук. зб. ; Уман. держ. пед. ун-т ім. Павла Тичини. Умань, 2009. Вип. 29. С. 206–212.
Словник-довідник з професійної педагогіки / За ред. А.В. Семенової. Одеса : Пальміра, 2006. 220 с.
Тверезовська Н., Філіппова Л. Сутність та зміст поняття «педагогічні умови». Нова педагогічна думка. 2009. № 3. С. 90–92.
Терешенко Н. В. Формування естетичної культури учасників колективу бального танцю. Художні практики та мистецька освіта у 238 кроскультурному просторі сучасності: матеріали ІV Всеукраїнської науково-практичної конференції. Полтава, 2017. С.148–150.
Ткаченко І., Шуо Л. Музично-естетична культура школярів: теоретичні аспекти. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2023. № 2 (126). С. 41–48.
Тодорова В. Г. Хореографічна підготовка в техніко-естетичних видах спорту : монографія. Львів : ЛДУФК, 2018. 252 с.
Федоришин В. І. Педагогічні засади розвитку творчих здібностей дітей засобами музики і хореографії. Освіта та розвиток обдарованої особистості. 2024. № 1 (92). С. 41–48. DOI: 10.32405/2309-3935-2024-1(92)-41-48





