THE PROGRAM OF RESEARCH INTO TRAINING OF SCIENTIFIC AND PEDAGOGICAL STAFF FOR ACADEMIC ENTREPRENEURSHIP
DOI:
https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2025-9-1Keywords:
research program, scientific and pedagogical research, scientific principles, methodological approaches, research stages, scientific and pedagogical staff, training of scientific and pedagogical staff, academic entrepreneurshipAbstract
At the beginning of the 21st century, universities not only perform educational and scientific functions, but also become centres of innovative development and entrepreneurial activity. Academic entrepreneurship contributes to the commercialisation of scientific research, the expansion of cooperation between universities and businesses, as well as the strengthening of the economic potential of society. This requires appropriate training of university employees for the implementation of academic entrepreneurship. The article analyses the scientific and pedagogical literature on the research problem, which forms the basis for developing a research program for training scientific and pedagogical staff for academic entrepreneurship. The aim of the article is to highlight the research program for the training of scientific and pedagogical staff for academic entrepreneurship. It is concluded that the research program is developed following the defined goal, and the implementation of research tasks is based on the application of a complex of theoretical and applied scientific methods. The research algorithm is developed through sequential tasks, each of which creates the basis for solving the next one. The stages of the research process are determined, including: “search and design” stage (formulation of the problem, tasks, development of the research program); theoretical and conceptual stage (development of theoretical and methodological foundations and the concept of training); diagnostic and technological stage (creation of a diagnostic apparatus, conducting a pedagogical experiment); analytical and final stage (processing and analysis of experimental data). The methodological foundations of the research are based on principles (objectivity, evidence, holistic study, essential analysis, unity of historical and logical, continuity, systematicity, personally oriented learning) and approaches (terminological, systemic, structural-functional, synergetic, personality and activity oriented). They provide the strategic and tactical direction of the research.
References
Бірта Г. О., Бургу Ю. Г. Методологія і організація наукових досліджень: навчальний посібник. Київ : «Центр учбової літератури». 2014. 142 с.
Дубасенюк О. А. Методологія та методи науково-педагогічного дослідження: навчально-методичний посібник. Житомир : Полісся. 2016. 256 с.
Лаппо В. В. Основи педагогічних досліджень: навчально-методичний посібник. Івано-Франківськ : НАІР. 2021. 327 с.
Лузан П. Г., Сопівник І. В., Виговська С. В. Методологія та організація науково-педагогічних досліджень : підручник. Київ : Міленіум. 2016. 491 с.
Малигіна В. Д., Холодова О. Ю., Акімова Л. М. Методологія наукових досліджень : монографія. Рівне : НУВГП. 2016. 247 с.
Мукан Н. Дослідження професійного розвитку вчителів загальноосвітніх шкіл у системі неперервної педагогічної освіти Великої Британії, Канади, США. Studies in Comparative Education. 2012. Вип. 3. URL: http://pps.udpu.edu.ua/article/view/18800/16524
Мукан Н., Гаврилюк М. Методологія педагогіки: сутність, принципи, підходи. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2021. Вип. 2 (106). С. 121–128.
Мукан Н., Морська Н. (2022). Дослідження ставлення викладачів до організації професійного розвитку у дистанційному форматі (на прикладі Національного університету «Львівська політехніка»). Молодь і ринок. 2022. Вип. 1/199. С. 33–38.
Сисоєва С. О., Кристопчук Т. Є. Методологія науково-педагогічних досліджень : підручник. Рівне : Волинські обереги. 2013. 360 с.
Шейко В. М., Кушнаренко Н. М. Організація та методика науково-дослідницької діяльності : підручник. Київ : Знання. 2004. 307 с.






