FEATURES OF FORMATION OF ENVIRONMENTAL AWARENESS OF GEOGRAPHY STUDENTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2025-9-7

Keywords:

environmental awareness, formal environmental education, geography, educational program, ecological discipline

Abstract

The article analyzes the state of formation of ecological consciousness of students‑ geographers, as well as increasing the effectiveness of formal ecological education in higher education institutions, which is due to the current modern needs of society. The scientific novelty lies in the study of the formation of ecological consciousness during the study of disciplines of environmental orientation by students of the first (bachelor’s) level of higher education in specialties 014 “Secondary Education (Geography)” and 106 “Geography“ of the Faculty of Geography of the State Higher Educational Institution “Uzhgorod National University”. The characteristics of educational disciplines of ecological content and their inclusion in the cycles of general and professional training, both mandatory and selective components of educational programs, are presented. The research methodology is based on a combination of structural-functional and scientific approaches. The theoretical and methodological directions of research on environmental knowledge are outlined and a comparative analysis of educational programs by specialties and 106 “Geography” and 014 “Secondary Education (Geography)” is carried out regarding the presence and volume (in credits) of environmental disciplines. The article also considers the role of educational and production practices in the formation of students’ environmental awareness through the practical application of environmental knowledge and the development of environmental thinking at the final stage of continuous environmental education in higher education. Particular attention is paid to the problems and prospects of implementing a competency-based approach in modern pedagogy of teaching ecology, which contributes to the formation of practical skills and abilities of future teachers for effective work in geography and natural science lessons. The emphasis is also placed on the possibilities of using the competencies acquired by geographer students in professional activities – both in the field of education and in institutions of a design, search and production profile, land departments, territorial management bodies, environmental protection structures, state authorities and local governments, as well as in the activities of public organizations, where graduates can realize their potential.

References

Закон України «Про вищу освіту» URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#

Абсалямова Я., Лук’янова В. Формування екологічної компетентності майбутніх фахівців засобами соціально-гуманітарних дисциплін. Scientific Letters of Academic Sosiety of Michal Baludansky. 2017. № 2. С. 6–7.

Бех В. П. Екологічна компетентність як складова професійної підготовки фахівців у системі вищої освіти. Вища освіта України. 2021. Вип. 3 (82). С. 45–51.

Журба О. І. Формування екологічної культури студентів у процесі вивчення природничих дисциплін. Педагогічні науки. 2019. Вип. 88 (1). С. 112–118.

Лук’янова Л. Б., Гуренкова О. В. Екологічна компетентність майбутніх фахівців. Навчально-методичний посібник. Київ-Ніжин : ПП Лисенко, 2008. 243 с.

Матеюк О. П. Формування професійної екологічної компетентності студентів університету у контексті завдань сталого розвитку. Вісник Національної академії. Державної прикордонної служби України. 2011. Вип. 1. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnadps_2011_1_13

Національна концепція розвитку освіти в Україні на період до 2021 року. URL: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/344/2013 [in Ukrainian].

Освітня програма спеціальності 106 «Географія» (оновлена, березень 2021 року). URL: https://www.uzhnu.edu.ua/uk/infocentre/get/36660

Освітня програма. URL: https://www.uzhnu.edu.ua/uk/infocentre/get/35401

Програма дій «Порядок денний на XXI століття»: Ухвалена конференцією ООН з навколишнього середовища і розвитку в Ріо-де-Жанейро (Саміт «Планета Земля», 1992 р.): Пер. з англ. 2-ге вид. К.: Інтелсфера, 2000. 360 с.

Пруцакова О. Л. Сутність та види екологічної компетентності особистості. Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді. Київ, 2005. Вип. 8. Кн. 2. С. 16–19.

10. Рідей Н., Толочко С. Розвиток екологічної компетентності викладачів у системі післядипломної освіти для сталого розвитку. Актуальні питання гуманітарних наук. 2018. Вип. 21. С. 144–148.

Фекета І. Ю., Славік Р. В., Лета В. В. Формування екологічної свідомості у студентів географічних спеціальностей: виклики та перспективи. Інноваційна педагогіка. 2022. Випуск 48. Т. 2. С. 178–182. DOI: https://doi.org/10.32843/2663-6085/2022/48.2.35

Чубрей О. С. Система підготовки майбутніх учителів географії до професійної діяльності на засадах компетентнісного підходу : монографія. Чернівці : Технодрук, 2020. 376 с.

Яворська В. В., Адобовська М. В., Чубрей О. С. Структурно-функціональна модель підготовки майбутніх вчителів географії. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 17. Теорія і практика навчання та виховання. Київ: Вид-во НПУ ім. М. П. Драгманова, 2019. Вип. 31. С. 184–191.

Published

2025-09-25

Issue

Section

SECTION 1 EDUCATION AND PEDAGOGICAL SCIENCES