ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ ЕКОЛОГІЧНОЇ СВІДОМОСТІ СТУДЕНТІВ-ГЕОГРАФІВ
DOI:
https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2025-9-7Ключові слова:
екологічна свідомість, формальна екологічна освіта, географія, освітня програма, дисципліна екологічного спрямуванняАнотація
У статті аналізується стан формування екологічної свідомості студентів – географів, а також підвищення ефективності формальної екологічної освіти у закладах вищої освіти, що зумовлено актуальними сучасними потребами суспільства. Наукова новизна полягає у дослідженні формування екологічної свідомості під час вивчення дисциплін екологічного спрямування студентами першого (бакалаврського) рівня вищої освіти за спеціальностями 014 «Середня освіта (Географія)» та 106 «Географія» географічного факультету ДВНЗ «Ужгородський національний університет». Подано характеристику навчальних дисциплін екологічного змісту та їх включення до циклів загальної й професійної підготовки, як обов’язкових, так і вибіркових компонентів освітніх програм. Методологія дослідження ґрунтується на поєднанні структурно-функціонального та наукового підходів. Окреслено теоретико-методологічні напрями дослідження екологічних знань і здійснено порівняльний аналіз освітніх програм за спеціальностями та 106 «Географія» та 014 «Середня освіта (Географія)» щодо наявності та обсягу (у кредитах) дисциплін екологічного профілю. У статті також розглянуто роль навчальних і виробничих практик у формуванні екологічної свідомості студентів через практичне застосування знань з екології та розвиток екологічного мислення на завершальному етапі безперервної екологічної освіти у виші. Особливу увагу приділено проблемам і перспективам впровадження компетентнісного підходу в сучасну педагогіку викладання екології, що сприяє формуванню практичних умінь і навичок майбутніх учителів для ефективної роботи на уроках географії та природничих дисциплін. Також акцентовано на можливості використання набутих студентами-географами компетенцій у професійній діяльності – як у сфері освіти, так і в установах проектно-пошукового та виробничого профілю, земельних відділах, органах управління територіями, природоохоронних структурах, органах державної влади й місцевого самоврядування, а також у діяльності громадських організацій, де випускники можуть реалізовувати свій потенціал.
Посилання
Закон України «Про вищу освіту» URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#
Абсалямова Я., Лук’янова В. Формування екологічної компетентності майбутніх фахівців засобами соціально-гуманітарних дисциплін. Scientific Letters of Academic Sosiety of Michal Baludansky. 2017. № 2. С. 6–7.
Бех В. П. Екологічна компетентність як складова професійної підготовки фахівців у системі вищої освіти. Вища освіта України. 2021. Вип. 3 (82). С. 45–51.
Журба О. І. Формування екологічної культури студентів у процесі вивчення природничих дисциплін. Педагогічні науки. 2019. Вип. 88 (1). С. 112–118.
Лук’янова Л. Б., Гуренкова О. В. Екологічна компетентність майбутніх фахівців. Навчально-методичний посібник. Київ-Ніжин : ПП Лисенко, 2008. 243 с.
Матеюк О. П. Формування професійної екологічної компетентності студентів університету у контексті завдань сталого розвитку. Вісник Національної академії. Державної прикордонної служби України. 2011. Вип. 1. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnadps_2011_1_13
Національна концепція розвитку освіти в Україні на період до 2021 року. URL: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/344/2013 [in Ukrainian].
Освітня програма спеціальності 106 «Географія» (оновлена, березень 2021 року). URL: https://www.uzhnu.edu.ua/uk/infocentre/get/36660
Освітня програма. URL: https://www.uzhnu.edu.ua/uk/infocentre/get/35401
Програма дій «Порядок денний на XXI століття»: Ухвалена конференцією ООН з навколишнього середовища і розвитку в Ріо-де-Жанейро (Саміт «Планета Земля», 1992 р.): Пер. з англ. 2-ге вид. К.: Інтелсфера, 2000. 360 с.
Пруцакова О. Л. Сутність та види екологічної компетентності особистості. Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді. Київ, 2005. Вип. 8. Кн. 2. С. 16–19.
10. Рідей Н., Толочко С. Розвиток екологічної компетентності викладачів у системі післядипломної освіти для сталого розвитку. Актуальні питання гуманітарних наук. 2018. Вип. 21. С. 144–148.
Фекета І. Ю., Славік Р. В., Лета В. В. Формування екологічної свідомості у студентів географічних спеціальностей: виклики та перспективи. Інноваційна педагогіка. 2022. Випуск 48. Т. 2. С. 178–182. DOI: https://doi.org/10.32843/2663-6085/2022/48.2.35
Чубрей О. С. Система підготовки майбутніх учителів географії до професійної діяльності на засадах компетентнісного підходу : монографія. Чернівці : Технодрук, 2020. 376 с.
Яворська В. В., Адобовська М. В., Чубрей О. С. Структурно-функціональна модель підготовки майбутніх вчителів географії. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 17. Теорія і практика навчання та виховання. Київ: Вид-во НПУ ім. М. П. Драгманова, 2019. Вип. 31. С. 184–191.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.





