USE OF INTERACTIVE PLATFORMS BY STUDENTS OF HISTORICAL EDUCATION DURING TEACHING AND PEDAGOGICAL PRACTICE

Authors

  • Nataliia Anatoliivna Halushko Municipal institution "Kharkiv Humanitarian and Pedagogical Academy" of the Kharkiv Regional Council https://orcid.org/0000-0002-2897-4769
  • Eduard Oleksandrovych Khriapin Municipal institution "Kharkiv Humanitarian and Pedagogical Academy" of the Kharkiv Regional Council
  • Denys Hennadiiovych Rudnik Municipal institution "Kharkiv Humanitarian and Pedagogical Academy" of the Kharkiv Regional Council https://orcid.org/0000-0002-8712-3606

DOI:

https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2025-10-1

Keywords:

applicants, history, interactive platforms, pedagogical practice, educational process

Abstract

In the article, the authors focus on the use of interactive platforms by students of historical education. The content of the concepts of “distance education”, «interactive platform» is analyzed. Examples of the use of interactive platforms by students of the Kharkiv Humanitarian Academy of the Higher Educational Service during pedagogical practice are given. In Ukraine, educational institutions of the 21st century necessitate a radical rethinking of educational tasks, updating the content of education, creating a project-life space, technologies for the formation of the individuality of the applicant as a subject and designer of life, aimed at developing a competitive, competent personality who creatively approaches problem solving, seeks to change his life and the life of his country for the better.Since the main figures in educational institutions are the student and the teacher, who must work creatively, learn, self-improve, and also work on developing and improving teaching and learning methods, including interactive ones.Today, active and interactive learning methods are becoming widespread. Therefore, the use of interactive platforms during online learning ensures complete immersion of students in the learning process and is the main source of learning. The radical difference between traditional and interactive learning is that the learner not only replenishes and strengthens his knowledge, but also supplements and «constructs» new ones. The use of interactive platforms and learning methods allows you to organize the learning process in such a way that all learners equally participate in the cognitive process, each of them contributes to the learning of others, learners exchange information and ideas. Such relationships allow learners not only to master knowledge, but also to develop communication skills: the ability to listen to others, evaluate different points of view, participate in discussions, make joint decisions, develop tolerance, etc. In interactive learning, students actively participate in learning activities, model professional situations, perform creative and research tasks, conduct discussions with other students, learn to justify their point of view and provide arguments, and develop strategies for effective behavior in various situations.

References

Гонтаренко Л. О., Демченко О. М., Хміль Н. А. Технології дистанційного навчання в контексті діджиталізації освітнього процесу: вибір інструментів, контроль якості. Академічні візії : електронний наук. журнал. Вип. 20. 2023. URL: https://academy-vision.org/index.php/av/article/view/400. (дата звернення : 25.10.2025). DOI: http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.8011073

Панько Д. Г. Використання технологій дистанційного навчання в закладах вищої освіти. Тернопіль : ЗУНУ, 2024. 52 с.

Методичні рекомендації для вчителів щодо організації дистанційного навчання учнів в період карантину. URL : https://medialiteracy.org.ua/metodychni-rekomendatsiyi-dlya-vchyteliv-shhodo-organizatsiyi- dystantsijnogo-navchannya-uchniv-v-period-karantynu/ (дата звернення: 25.10.2025)

Ніколенко К. В., Корнейко Ю. М., Добростан О. В. Інтерактивні технології та їхнє застосування в мобільному навчанні: відмінності, виклики та переваги. Академічні візії : електронний наук. журнал. 2023. Вип. 26. С. 1–13. DOI: http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.10370221

Педагогічна практика : щоденник із практики / А. Харківська, Н. Галушко, А. Лисак, Е. Хряпін ; Комунальний заклад «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради. Харків : ФОП Петров В. В., 2023. 114 с.

Савчук В. Використання інтерактивних технологій в умовах дистанційного навчання. International scientific and practical conference «Synergy of knowledge: new horizons in global scientific research» (Vancouver, November 1–3, 2023). Vancouver, Canada : International Science Unity, 2023. С. 154–158. URL : https://isuconference.com/wp-content/uploads/2023/11/Synergy-ofknowledge_Nov_01_03_2023-Vancouver_Canada.pdf#page=155. (дата звернення : 05.10.2025).

Семеріков С., Теплицький І., Шокалюк С. Мобільне навчання : історія, теорія, методика,. URL : https://elibrary.kdpu.edu.ua/bitstream/0564/929/1/_Semerikov_Teplitsky_Shokalyuk_InfInfTeh2009_1.pdf (дата звернення: 25.10.2025).

Штихно Л. В. Дистанційне навчання як перспективний напрям розвитку сучасної освіти. URL : http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2016/6/121.pdf (дата звернення : 25.10.2025).

Published

2025-12-01

Issue

Section

SECTION 1 EDUCATION AND PEDAGOGICAL SCIENCES