DEVELOPMENT OF COMMUNICATIVE COMPETENCY OF A MAJOR TEACHER IN TEAM INTERACTION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2025-10-5

Keywords:

communicative competence, future teacher, psychological and pedagogical minds, teamwork,  pedagogical practice, professional training, mutual interaction, communication

Abstract

The article reveals the specifics of the development of communicative competence of future teachers in the process of team interaction. The importance of communicative competence is emphasized as a key component of a teacher’s professional readiness for effective interaction with participants in the educational process. It has been shown that the effective formation of this structure conveys harmony to the complex of internal and external officials, including the psychological characteristics of the particularities and organizational aspects of the initial process. The psychological formation of communicative competence, including emotional intelligence, empathy, ability to cope, reflexivity and motivation for interpersonal interaction, has been analyzed. The mind has been christened, which will support the development of team interaction skills, as well as the development of interactive methods, the creation of a safe medium for spilking, the promotion of group activities, didactic gaming technologies and elements of learning through action. Particular attention is paid to the role of pedagogical practice as an important warehouse professional training that creates the minds for realizing the communicative potential of students in the real minds of the school community. There are a number of methodological recommendations aimed at in-depth training and forms of educational activities during the training of future teachers. The resulting results may be of benefit to educators, educators, and developers of innovative education programs. An in-depth analysis of the relationship between team activity and the development of communication skills allows us to confirm that effective interaction in a team does not require mental professional training, but motivational official for shaping the special maturity of the upcoming teacher.

References

Ашиток Н. Комунікативна компетентність педагога: структура, етапи формування. Молодь і ринок. 2015. № 6(125). С. 10−13.

Білявська Т. М. Комунікативна компетентність як важлива складова фахової підготовки майбутніх учителів початкової школи. Colloquium-journal. 2020. № 34. С. 43–47.

Василега, О. Ю., Сидоренко, І. В. (2017). Психологічні умови розвитку комунікативної компетентності вчителя. Збірник наукових праць «Проблеми сучасної психології». 2017. (39). С. 57–66. https://doi.org/10.32626/2227-6246.2018-39.57-66

Волкова Н. П. Теоретичні та методичні засади підготовки майбутніх учителів до професійно-педагогічної комунікації : дис … д-ра пед. наук : 13.00.04. Дніпропетровськ, 2006. 432 с.

Волошина О. В. Готовність майбутніх педагогів до роботи в команді: теоретичні та практичні аспекти. Педагогічна Академія: наукові записки. 2025. (15). https://doi.org/10.5281/zenodo.15033202

Горностай П. П. Методи групової роботи в системі освіти : методичні рекомендації. Київ: Міленіум. 2017. 64 с.

Денисюк М., Коберник О. Здатність до роботи в команді як сучасна професійна компетентність педагогічного працівника. Психолого-педагогічні проблеми сучасної школи. 2021. Вип. 2(6). С. 216‒223. DOI: 10.31499/2706-6258.2(6).2021.248223

Мирончук Н. М., Антонова О. Є. Формування комунікативної компетентності майбутнього вчителя в умовах змішаного навчання. Перспективи та інновації науки (Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина»). 2023. № 1(19). С. 267–277.

Пономарьова К. І. Формування комунікативної компетентності молодших школярів у процесі навчання української мови: методичний посібник. Київ: КОНВІ ПРІНТ. 2020. 88 с.

Published

2025-12-01

Issue

Section

SECTION 1 EDUCATION AND PEDAGOGICAL SCIENCES