РОЗВИТОК КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ В КОМАНДНІЙ ВЗАЄМОДІЇ
DOI:
https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2025-10-5Ключові слова:
комунікативна компетентність, майбутній учитель, психолого-педагогічні умови, командна діяльність, педагогічна практика, професійна підготовка, взаємодія, комунікаціяАнотація
У статті розкрито специфіку розвитку комунікативної компетентності майбутніх учителів у процесі командної взаємодії. Обґрунтовано важливість комунікативної компетентності як ключової складової професійної готовності педагога до ефективної взаємодії з учасниками освітнього процесу. Визначено, що результативне формування цієї якості передбачає урахування комплексу внутрішніх та зовнішніх чинників, зокрема психологічних особливостей особистості та організаційних аспектів навчального процесу. Проаналізовано психологічні умови формування комунікативної компетентності, серед яких емоційний інтелект, емпатія, установка на співпрацю, рефлексивність і мотивація до міжособистісної взаємодії. Окреслено умови, що сприяють розвитку навичок командної взаємодії, а саме використання інтерактивних методів, створення безпечного середовища для спілкування, впровадження групової діяльності, дидактичних ігрових технологій та елементів навчання через дію. Особливу увагу зосереджено на ролі педагогічної практики як важливої складової професійної підготовки, що створює умови для реалізації комунікативного потенціалу здобувачів в реальних умовах шкільного середовища. Запропоновано низку методичних рекомендацій, спрямованих на вдосконалення змісту і форм освітньої діяльності в межах підготовки майбутніх учителів. Отримані результати можуть бути корисними для викладачів педагогічних закладів вищої освіти, здобувачів, а також для розробників інноваційних програм педагогічної освіти. Поглиблений аналіз взаємозв’язку між командною діяльністю та розвитком комунікативних навичок дозволяє стверджувати, що ефективна взаємодія в команді є не лише умовою професійної підготовки, а й мотиваційним чинником для формування особистісної зрілості майбутнього учителя.
Посилання
Ашиток Н. Комунікативна компетентність педагога: структура, етапи формування. Молодь і ринок. 2015. № 6(125). С. 10−13.
Білявська Т. М. Комунікативна компетентність як важлива складова фахової підготовки майбутніх учителів початкової школи. Colloquium-journal. 2020. № 34. С. 43–47.
Василега, О. Ю., Сидоренко, І. В. (2017). Психологічні умови розвитку комунікативної компетентності вчителя. Збірник наукових праць «Проблеми сучасної психології». 2017. (39). С. 57–66. https://doi.org/10.32626/2227-6246.2018-39.57-66
Волкова Н. П. Теоретичні та методичні засади підготовки майбутніх учителів до професійно-педагогічної комунікації : дис … д-ра пед. наук : 13.00.04. Дніпропетровськ, 2006. 432 с.
Волошина О. В. Готовність майбутніх педагогів до роботи в команді: теоретичні та практичні аспекти. Педагогічна Академія: наукові записки. 2025. (15). https://doi.org/10.5281/zenodo.15033202
Горностай П. П. Методи групової роботи в системі освіти : методичні рекомендації. Київ: Міленіум. 2017. 64 с.
Денисюк М., Коберник О. Здатність до роботи в команді як сучасна професійна компетентність педагогічного працівника. Психолого-педагогічні проблеми сучасної школи. 2021. Вип. 2(6). С. 216‒223. DOI: 10.31499/2706-6258.2(6).2021.248223
Мирончук Н. М., Антонова О. Є. Формування комунікативної компетентності майбутнього вчителя в умовах змішаного навчання. Перспективи та інновації науки (Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина»). 2023. № 1(19). С. 267–277.
Пономарьова К. І. Формування комунікативної компетентності молодших школярів у процесі навчання української мови: методичний посібник. Київ: КОНВІ ПРІНТ. 2020. 88 с.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.





