GAME-BASED APPROACH TO TEACHING THE INFORMATICS EDUCATIONAL FIELD IN PRIMARY SCHOOL
DOI:
https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2025-10-7Keywords:
Gamification, game-based approach, interactive learning, informatics educational field, pedagogical technologies, primary schoolAbstract
The Informatics educational field plays a crucial role in the modern education system by fostering information literacy, developing algorithmic thinking, and preparing students for the digital society. However, traditional teaching methods often fail to provide a sufficient level of student motivation, which negatively affects the efficiency of knowledge acquisition. This article focuses on analyzing the implementation of a game-based approach in the educational process as a promising means of increasing students’ interest in studying Informatics. Furthermore, contemporary research in the field of gamification is analyzed, which demonstrates the positive impact of digital games, simulation models, and visual programming (such as Scratch) on the learning process.Particular attention is paid to the main types of games that can be used in Informatics education: didactic, role-playing, simulation, and computer-based games. It is shown that the integration of such methods contributes to the development of critical thinking, creative skills, independence, and teamwork. The article outlines the advantages of the game-based approach, including increased student engagement, improved concentration, and the formation of a positive attitude towards learning. At the same time, the article addresses the challenges associated with its implementation, such as the need for methodological and technical support, teacher training, and maintaining a balance between instruction and play.The article emphasizes that the game-based approach represents a promising direction in the development of modern education, promoting the adaptation of the learning process to digital realities and societal needs. Further research in this area could be focused on developing new methodological recommendations and analyzing the effectiveness of various forms of game-based learning.
References
Арістова Н., Махович І. Гейміфікація як засіб підвищення мотивації навчання студентів комп’ютерних спеціальностей. Світ дидактики: Дидактика в сучасному світі. «Видавництво Людмила». 2023. С. 201–204
Вишневська М.В. Ігрові технології на уроках інформатики. Посібник. 2023 р. URL: https://naurok.com.ua/posibnik-igrovi-tehnologi-na-urokah-informatiki-366025.html (дата звернення: 12.09.2025)
Макаренко А. С. Педагогічні твори : в 7 томах. К.: Радянська школа, 1954. Т. 4. С. 366 URL: https://surl.li/leqfaf (дата звернення: 07.09.2025)
Мороз Н. В. Використання інтерактивних платформ для вивчення основ програмування в початковій школі. Сучасна освіта: стратегії та технології навчання молоді і дорослих: зб. наук. праць / за ред. О. І. Шапран і Ю. П. Шапрана. Переяслав (Київ. обл.): Домбровська Я. М., 2025. С. 335–339.
Мороз Н.В. Методичні основи побудови скриптів ігрової тематики в середовищі SCRATCH на уроках інформатики в початковій школі. Інноваційна педагогіка. 2024. Вип. 69. Т. 2. С. 63–66. DOI: https://doi.org/10.32782/2663-6085/2024/69.2.12
Переяславська С., Смагіна О. Гейміфікація як сучасний напрям вітчизняної освіти. Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету. 2019. с. 250–260.
Сухомлинський В. О. Методика виховання колективу. К.:Рад. шк.., 1971. 208 с.
Da Rocha Seixas L., Gomes A. S.,de Melo Filho I. J. Effectiveness of gamification in the engagement of students.Computers in Human Behavior. 2016. 58. P. 48
Macklem G.L., Boredom in the classroom: Addressing student motivation, self-regulation, and engagement in learning (Vol. 1). 2015. Springer.
Pregitzer M., Clements S.N. Bored with the core: Stimulating student interest in online general education. Educational Media International. 2013. 50(3). P. 162–176.






