ІГРОВИЙ ПІДХІД У НАВЧАННІ ІНФОРМАТИЧНОЇ ОСВІТНЬОЇ ГАЛУЗІ В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2025-10-7

Ключові слова:

гейміфікація, ігровий підхід, інтерактивне навчання, інформатична освітня галузь,  педагогічні технології, початкова школа

Анотація

Інформатична освітня галузь відіграє важливу роль у сучасній системі освіти, формуючи інформаційну культуру, розвиваючи алгоритмічне мислення та готуючи учнів до цифрового суспільства. Однак традиційні методи викладання часто не забезпечують достатнього рівня мотивації школярів, що негативно позначається на ефективності засвоєння знань. Стаття зосереджується на аналізі впровадження ігрового підходу в навчальний процес як перспективного засобу підвищення зацікавленості учнів у вивченні інформатики. Також проаналізовано сучасні дослідження у сфері гейміфікації, що свідчать про позитивний вплив цифрових ігор, симуляційних моделей та візуального програмування (Scratch) на процес навчання.Особливу увагу приділено основним типам ігор, які можуть бути використані у навчанні інформатики: дидактичним, рольовим, симуляційним та комп’ютерним. Показано, що інтеграція таких методів сприяє розвитку критичного мислення, творчих навичок, самостійності та командної роботи. У статті окреслено переваги ігрового підходу, зокрема підвищення активності учнів, покращення концентрації та формування позитивного ставлення до навчання. Водночас стаття розглядає виклики, пов’язані з його впровадженням, такі як необхідність методичного та технічного забезпечення, підготовка педагогів та збереження балансу між навчанням і грою.У статті наголошується, що ігровий підхід є перспективним напрямом у розвитку сучасної освіти, що сприяє адаптації навчального процесу до цифрових реалій та потреб суспільства. Подальші дослідження у цій сфері можуть бути спрямовані на розробку нових методичних рекомендацій та аналіз ефективності різних форм ігрового навчання.

Посилання

Арістова Н., Махович І. Гейміфікація як засіб підвищення мотивації навчання студентів комп’ютерних спеціальностей. Світ дидактики: Дидактика в сучасному світі. «Видавництво Людмила». 2023. С. 201–204

Вишневська М.В. Ігрові технології на уроках інформатики. Посібник. 2023 р. URL: https://naurok.com.ua/posibnik-igrovi-tehnologi-na-urokah-informatiki-366025.html (дата звернення: 12.09.2025)

Макаренко А. С. Педагогічні твори : в 7 томах. К.: Радянська школа, 1954. Т. 4. С. 366 URL: https://surl.li/leqfaf (дата звернення: 07.09.2025)

Мороз Н. В. Використання інтерактивних платформ для вивчення основ програмування в початковій школі. Сучасна освіта: стратегії та технології навчання молоді і дорослих: зб. наук. праць / за ред. О. І. Шапран і Ю. П. Шапрана. Переяслав (Київ. обл.): Домбровська Я. М., 2025. С. 335–339.

Мороз Н.В. Методичні основи побудови скриптів ігрової тематики в середовищі SCRATCH на уроках інформатики в початковій школі. Інноваційна педагогіка. 2024. Вип. 69. Т. 2. С. 63–66. DOI: https://doi.org/10.32782/2663-6085/2024/69.2.12

Переяславська С., Смагіна О. Гейміфікація як сучасний напрям вітчизняної освіти. Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету. 2019. с. 250–260.

Сухомлинський В. О. Методика виховання колективу. К.:Рад. шк.., 1971. 208 с.

Da Rocha Seixas L., Gomes A. S.,de Melo Filho I. J. Effectiveness of gamification in the engagement of students.Computers in Human Behavior. 2016. 58. P. 48

Macklem G.L., Boredom in the classroom: Addressing student motivation, self-regulation, and engagement in learning (Vol. 1). 2015. Springer.

Pregitzer M., Clements S.N. Bored with the core: Stimulating student interest in online general education. Educational Media International. 2013. 50(3). P. 162–176.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-12-01

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1 ОСВІТА ТА ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ