ACTIVITY-BASED APPROACH IN THE TRAINING OF FUTURE PRESCHOOL EDUCATION SPECIALISTS FOR RESEARCH AND EXPERIMENTAL WORK
DOI:
https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2025-10-22Keywords:
methodology, pedagogy methodology, approach, methodological approach, action, activity-based approachAbstract
The article presents the essence and content of the activity-based approach in preparing future preschool education specialists for research and experimental work with older preschool children. Regulatory documents (“State Standard of Primary Education”, “State Standard of Basic and Complete General Secondary Education”, “Conceptual Principles of the New Ukrainian School”) regarding the organization of the activity-based approach in higher education are analyzed. The essence of the concepts “methodology”, “pedagogical methodology”, “methodological approach”, “action”, “activity”, “activity of preschool children”, “activity-based approach in working with preschool children”, “activity-based approach in preparing future specialists for research and experimental work with older preschool children” is clarified. The main pedagogical laws and leading regularities in the process of forming a successful professional and methodological orientation of future preschool education specialists are characterized. The specifics of methodological principles in higher education are considered. A classification of methodological laws, developmental patterns, and principles (rules) that contribute to the successful training of future preschool education specialists for research and experimental work with older preschool children is proposed. The main functions and levels of methodology are presented. It is established that the activity-based approach in working with preschool children is one of the significant methodological approaches aimed at personal development and the child’s initiative, which contributes to the development of creative potential, independence, and self-development in the process of educational and cognitive activity. Therefore, there is a need to implement the activity-based approach in the process of training future specialists for research and experimental activities with older preschool children.
References
Ананьїн В. Україно-англійський словник філософських термінів. Київ. ІСЗЗІ КПІ ім. Ігоря Сікорського, Вид-во «Політехніка», 2021. 196 с.
Антонова О. Є. Словник базових понять з курсу «Педагогіка»: навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів: вид. 2-ге, доп. і перероб. Житомир: Вид-во ЖДУ імені Івана Франка, 2014. 100 с.
Антошина І. Методологія як фундаментальна основа наукового дослідження. Академічні візії. 2024. Вип. 27. С. 1–7.
Бех І., Л. Зайцева. Курс на діяльнісно-компетентнісний підхід. Дошкільне виховання. 2013. № 1. С.2–5.
Богуш А.М., Н.В. Гавриш. Методика ознайомлення дітей з довкіллям у дошкільному навчальному закладі. Підручник для ВНЗ. К.: Видавничий дім «Слово», 2008. 408 с.
Богуш А. М. Методологічний контент психолого-педагогічного супроводу формування професійно- методичної спрямованості особистості майбутніх фахівців дошкільної освіти. Психолого-педагогічний супровід формування професійно-методичної спрямованості особистості майбутніх фахівців дошкільної освіти: (колективна монографія) / А. М. Богуш, Л. І. Березовська, С. В. Діхтяренко, Н. В. Маліновська, Р. Г. Найда / За заг і наук. редакцією А. Богуш. Івано-Франківськ: НАІР, 2023. 296 с.
Борин В. Діяльнісний підхід у професійній підготовці майбутніх педагогів до творчої художньо- конструктивної діяльності з дітьми дошкільного віку. Освітній простір України. Вища школа. 2019. Том. 17. С. 52–58.
Бусел В. Т. Великий тлумачний словник сучасної української мови. Київ; Ірпінь: Перун, 2005. 1728 с.
Войтка В.І. Психологічний словник. Київ. Вища шк., 1982. 214 с. URL: http://irbis-nbuv.gov.ua/ cgi-bin/ua/elib.exe?Z21ID=&I21DBN=UKRLIB&P21DBN=UKRLIB&S21STN=1&S21REF=10&S21FMT= online_book&C21COM=S&S21CNR=20&S21P01=0&S21P02=0&S21P03=FF=&S21STR=ukr0001375
Воронюк Л. Діяльнісний підхід у навчанні як ресурс якісної освіти. Майбуття. Серпень-вересень. 2022. № 16-17(687-688). С 5–6.
Гончаренко С. У. Педагогічні закони, закономірності, принципи. Сучасне тлумачення. Рівне: Волинські обереги, 2012. 192 с.
Гумецька Л. Л., Д. Г. Гринчишин., В. Л. Карпова. Короткий тлумачний словник української мови. К.: Рад. Школа, 1978. 296 с.
Дубницька О. М. Методологічні підходи у професійній підготовці майбутніх фахівців. Сучасні тенденції розвитку освіти й науки: проблеми та перспективи. зб. наук. пр. Випуск 3. Київ-Львів-Бережани-Гомель, 2018. С. 206–209.
Калашнікова Л.М., О. А. Жерновникова. Педагогіка вищої школи у схемах і таблицях: навч. посіб. Харків, 2016. 260 с.
Киридон А. М., А. В. Арістова., І. В. Шліхта. ВЕЛИКА УКРАЇНСЬКА ЕНЦИКЛОПЕДІЯ. ТЕМАТИЧНИЙ СЛОВНИК ГАСЕЛ З напряму «Філософські науки» (філософія, логіка, естетика,). К.: Державна наукова установа «Енциклопедичне видавництво», 2019. 256 с.
Козирєва Н. В. Словник-довідник для підготовки до практичних занять та самостійної роботи з навчальної дисципліни «Філософія» (для студентів денної, заочної та дистанційної форм навчання усіх напрямів підготовки). Харків. нац. ун-т міськ. госп-ва ім. О. М. Бекетова. Харків: ХНУМГ ім. О. М. Бекетова, 2018. 69 с.
Козубовська І.В., О. С. Повідайчик. Короткий тлумачний словник психолого-педагогічних термінів. Ужгород. 2021. 41 с. URL: https://www.uzhnu.edu.ua/en/infocentre/get/33113
Кремень В. Г. Енциклопедія освіти. К.: Юрінком Інтер, 2008. 1040 с.
Курлянд З. Н. Педагогіка вищої школи: навч. посіб. 3-тє вид., перероб. і доп. К.: Знання, 2007. 495 с.
Кушнір Л. О., Л. М. Кібенко., І. В. Горячок. Діяльнісний підхід при організації змішаного навчання здобувачів освіти. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. 2013. Вип. 91. С. 141–144.
Мирончук Н. Діяльнісний підхід у професійній підготовці майбутніх педагогів до реалізації функцій учителя-вихователя. Вісник Житомирського державного університету. 2014. Випуск 4(76). С. 85–88.
Мукан Н., М. Гаврилюк. Методологія педагогіки: сутність, принципи, підходи. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2021. №2. (106). С. 121–128.
М’ясоїд П. А. Загальна психологія: навч. посібник. 2-ге вид., допов. К.: Вища шк., 2001. 478 с.
Піроженко Т. О. Ігрова діяльність дітей дошкільника: молодший дошкільний вік. Київ: Генеза. 88 с. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/710102/1/2016_%20%D0%86%D0%B3%D1%80%D0%BE%D0%B2%D0%B0%20%D0%B4%D1%96%D1%8F%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D1%96%D1%81%D1%82%D1%8C%20%D0%9F%D1%96%D1%80%D0%BE%D0%B6%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE.pdf
Пліско Є. Методологія історико-педагогічних досліджень. Педагогіка і психологія професійної освіти. 2019. (1). С. 179–187.
Про затвердження Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти: постанова Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 р. №1392. Зі змінами. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1392-2011-%D0%BF#Text
Про затвердження Державного стандарту початкової освіти: постанова Кабінету Міністрів України від 24 липня 2019 р. №688. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/688-2019-%D0%BF#Text
Політологічний енциклопедичний словник: навч. посібник для студентів вищ. навч. закладів. К.: Генеза, 1997. 400 с.
Сергєєнкова О. П. Психологічний словник. 2007. 336 с. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/5980/3/O_Serhieienkova_IL.pdf
Сергєєнкова О. П, О. А. Столярчук, О. П. Коханова, О. В. Пасєка. Загальна психологія. Навч. посіб. К.: Центр учбової літератури. 2012. 296 с.
Отич О. М. Основи педагогічної майстерності викладача професійної школи: підручник. Кіровоград: Імекс-ЛТД, 2014. 208 с.
Трифонова О. С. Особистісно-діяльнісний підхід до формування мовленнєвої особистості дітей старшого дошкільного віку. Наука і освіта: наук. практ. журнал. 2012 №3. С. 118–121. URL: http://dspace.pdpu.edu.ua/bitstream/123456789/13688/1/Tryfonova.pdf
Шапар В. Б. Сучасний тлумачний психологічний словник. Х.: Прапор, 2007. 640 с.
Шелестова Л. Діяльнісний підхід. Реалізація технологій профільного навчання в закладах загальної середньої освіти: методичний посібник / О. В. Малихін, Н. О. Арістова, О. В. Барановська, В. І. Кизенко, О. П. Кравчук, С. Е. Трубачева, О. В. Чорноус. Київ: КОНВІ ПРІНТ, 2021. 197 с. С. 25–29. URL: https://lib.iitta.gov.ua/729738/1/Realizatsiia_tekhnolohiy_%D0%B4%D1%96%D1%8F%D0%BB%D1%8C%D0%BD_%D0%BF%D1%96%D0%B4%D1%85%D1%96%D0%B4_25-29.pdf
Шинкарук В. І. Філософський енциклопедичний словник. Київ. Абрис. 2002. 751 с.
Щербина С. В. Діяльнісний підхід як теоретична основа організації науково-дослідницької роботи студентів у вищому навчальному закладі. URL: https://dspace.kntu.kr.ua/server/api/core/bitstreams/65db245a-0321-4774-822d-dd7c517f8911/content
Ямницький О. В. Діяльнісний підхід у професійній підготовці майбутніх практичних психологів. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського: зб. наук. пр. 2014. №3–4. С. 39–45.






