ДІЯЛЬНІСНИЙ ПІДХІД У ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ ДО ДОСЛІДНО-ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНОЇ РОБОТИ З ДІТЬМИ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ

Автор(и)

  • Станіслава Вадимівна Діхтяренко ДЗ «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського» https://orcid.org/0000-0002-0349-1680

DOI:

https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2025-10-22

Ключові слова:

методологія, методологія педагогіки, підхід, методологічний підхід, дія, діяльнісний підхід

Анотація

У статті презентовано сутність та зміст діяльнісного підходу у підготовці майбутніх фахівців дошкільної освіти до дослідно-експериментальної роботи з дітьми старшого дошкільного віку. Проаналізовано нормативні документи («Державний стандарт початкової освіти», «Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти», «Концептуальні засади Нової української школи») щодо організації діяльнісного підходу у вищій школі. Уточнено сутність понять: «методологія», «методологія педагогіки», «методологічний підхід», «дія», «діяльність», «діяльність дітей дошкільного віку», «діяльнісний підхід у роботі з дітьми дошкільного віку», «діяльнісний підхід у підготовці майбутніх фахівців до дослідно-експериментальної роботи з дітьми старшого дошкільного віку». Схарактеризовано основні педагогічні закони та провідні закономірності у процесі формування успішної професійно-методичної спрямованості майбутніх фахівців дошкільної освіти. Розглянуто специфіку методологічних принципів у вищій школі. Запропоновано класифікацію методологічних законів, закономірностей розвитку та принципів (правил), які сприяють успішній підготовці майбутніх фахівців дошкільної освіти до дослідно-експериментальної роботи з дітьми старшого дошкільного віку. Презентовано основні функції та рівні методології. З’ясовано, що діяльнісний підхід у роботі з дітьми дошкільного віку є одним із вагомих методологічних підходів, який націлений на розвиток особистості, ініціативну дію з боку дитини, завдяки якого відбувається розвиток творчого потенціалу, самостійність, саморозвиток у процесі освітньо- пізнавальної діяльності. Отже, виникає необхідність у впровадженні діяльнісного підходу в процесі підготовки майбутніх фахівців до дослідно-експериментальної діяльності з дітьми старшого дошкільного віку.

Посилання

Ананьїн В. Україно-англійський словник філософських термінів. Київ. ІСЗЗІ КПІ ім. Ігоря Сікорського, Вид-во «Політехніка», 2021. 196 с.

Антонова О. Є. Словник базових понять з курсу «Педагогіка»: навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів: вид. 2-ге, доп. і перероб. Житомир: Вид-во ЖДУ імені Івана Франка, 2014. 100 с.

Антошина І. Методологія як фундаментальна основа наукового дослідження. Академічні візії. 2024. Вип. 27. С. 1–7.

Бех І., Л. Зайцева. Курс на діяльнісно-компетентнісний підхід. Дошкільне виховання. 2013. № 1. С.2–5.

Богуш А.М., Н.В. Гавриш. Методика ознайомлення дітей з довкіллям у дошкільному навчальному закладі. Підручник для ВНЗ. К.: Видавничий дім «Слово», 2008. 408 с.

Богуш А. М. Методологічний контент психолого-педагогічного супроводу формування професійно- методичної спрямованості особистості майбутніх фахівців дошкільної освіти. Психолого-педагогічний супровід формування професійно-методичної спрямованості особистості майбутніх фахівців дошкільної освіти: (колективна монографія) / А. М. Богуш, Л. І. Березовська, С. В. Діхтяренко, Н. В. Маліновська, Р. Г. Найда / За заг і наук. редакцією А. Богуш. Івано-Франківськ: НАІР, 2023. 296 с.

Борин В. Діяльнісний підхід у професійній підготовці майбутніх педагогів до творчої художньо- конструктивної діяльності з дітьми дошкільного віку. Освітній простір України. Вища школа. 2019. Том. 17. С. 52–58.

Бусел В. Т. Великий тлумачний словник сучасної української мови. Київ; Ірпінь: Перун, 2005. 1728 с.

Войтка В.І. Психологічний словник. Київ. Вища шк., 1982. 214 с. URL: http://irbis-nbuv.gov.ua/ cgi-bin/ua/elib.exe?Z21ID=&I21DBN=UKRLIB&P21DBN=UKRLIB&S21STN=1&S21REF=10&S21FMT= online_book&C21COM=S&S21CNR=20&S21P01=0&S21P02=0&S21P03=FF=&S21STR=ukr0001375

Воронюк Л. Діяльнісний підхід у навчанні як ресурс якісної освіти. Майбуття. Серпень-вересень. 2022. № 16-17(687-688). С 5–6.

Гончаренко С. У. Педагогічні закони, закономірності, принципи. Сучасне тлумачення. Рівне: Волинські обереги, 2012. 192 с.

Гумецька Л. Л., Д. Г. Гринчишин., В. Л. Карпова. Короткий тлумачний словник української мови. К.: Рад. Школа, 1978. 296 с.

Дубницька О. М. Методологічні підходи у професійній підготовці майбутніх фахівців. Сучасні тенденції розвитку освіти й науки: проблеми та перспективи. зб. наук. пр. Випуск 3. Київ-Львів-Бережани-Гомель, 2018. С. 206–209.

Калашнікова Л.М., О. А. Жерновникова. Педагогіка вищої школи у схемах і таблицях: навч. посіб. Харків, 2016. 260 с.

Киридон А. М., А. В. Арістова., І. В. Шліхта. ВЕЛИКА УКРАЇНСЬКА ЕНЦИКЛОПЕДІЯ. ТЕМАТИЧНИЙ СЛОВНИК ГАСЕЛ З напряму «Філософські науки» (філософія, логіка, естетика,). К.: Державна наукова установа «Енциклопедичне видавництво», 2019. 256 с.

Козирєва Н. В. Словник-довідник для підготовки до практичних занять та самостійної роботи з навчальної дисципліни «Філософія» (для студентів денної, заочної та дистанційної форм навчання усіх напрямів підготовки). Харків. нац. ун-т міськ. госп-ва ім. О. М. Бекетова. Харків: ХНУМГ ім. О. М. Бекетова, 2018. 69 с.

Козубовська І.В., О. С. Повідайчик. Короткий тлумачний словник психолого-педагогічних термінів. Ужгород. 2021. 41 с. URL: https://www.uzhnu.edu.ua/en/infocentre/get/33113

Кремень В. Г. Енциклопедія освіти. К.: Юрінком Інтер, 2008. 1040 с.

Курлянд З. Н. Педагогіка вищої школи: навч. посіб. 3-тє вид., перероб. і доп. К.: Знання, 2007. 495 с.

Кушнір Л. О., Л. М. Кібенко., І. В. Горячок. Діяльнісний підхід при організації змішаного навчання здобувачів освіти. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. 2013. Вип. 91. С. 141–144.

Мирончук Н. Діяльнісний підхід у професійній підготовці майбутніх педагогів до реалізації функцій учителя-вихователя. Вісник Житомирського державного університету. 2014. Випуск 4(76). С. 85–88.

Мукан Н., М. Гаврилюк. Методологія педагогіки: сутність, принципи, підходи. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2021. №2. (106). С. 121–128.

М’ясоїд П. А. Загальна психологія: навч. посібник. 2-ге вид., допов. К.: Вища шк., 2001. 478 с.

Піроженко Т. О. Ігрова діяльність дітей дошкільника: молодший дошкільний вік. Київ: Генеза. 88 с. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/710102/1/2016_%20%D0%86%D0%B3%D1%80%D0%BE%D0%B2%D0%B0%20%D0%B4%D1%96%D1%8F%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D1%96%D1%81%D1%82%D1%8C%20%D0%9F%D1%96%D1%80%D0%BE%D0%B6%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE.pdf

Пліско Є. Методологія історико-педагогічних досліджень. Педагогіка і психологія професійної освіти. 2019. (1). С. 179–187.

Про затвердження Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти: постанова Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 р. №1392. Зі змінами. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1392-2011-%D0%BF#Text

Про затвердження Державного стандарту початкової освіти: постанова Кабінету Міністрів України від 24 липня 2019 р. №688. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/688-2019-%D0%BF#Text

Політологічний енциклопедичний словник: навч. посібник для студентів вищ. навч. закладів. К.: Генеза, 1997. 400 с.

Сергєєнкова О. П. Психологічний словник. 2007. 336 с. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/5980/3/O_Serhieienkova_IL.pdf

Сергєєнкова О. П, О. А. Столярчук, О. П. Коханова, О. В. Пасєка. Загальна психологія. Навч. посіб. К.: Центр учбової літератури. 2012. 296 с.

Отич О. М. Основи педагогічної майстерності викладача професійної школи: підручник. Кіровоград: Імекс-ЛТД, 2014. 208 с.

Трифонова О. С. Особистісно-діяльнісний підхід до формування мовленнєвої особистості дітей старшого дошкільного віку. Наука і освіта: наук. практ. журнал. 2012 №3. С. 118–121. URL: http://dspace.pdpu.edu.ua/bitstream/123456789/13688/1/Tryfonova.pdf

Шапар В. Б. Сучасний тлумачний психологічний словник. Х.: Прапор, 2007. 640 с.

Шелестова Л. Діяльнісний підхід. Реалізація технологій профільного навчання в закладах загальної середньої освіти: методичний посібник / О. В. Малихін, Н. О. Арістова, О. В. Барановська, В. І. Кизенко, О. П. Кравчук, С. Е. Трубачева, О. В. Чорноус. Київ: КОНВІ ПРІНТ, 2021. 197 с. С. 25–29. URL: https://lib.iitta.gov.ua/729738/1/Realizatsiia_tekhnolohiy_%D0%B4%D1%96%D1%8F%D0%BB%D1%8C%D0%BD_%D0%BF%D1%96%D0%B4%D1%85%D1%96%D0%B4_25-29.pdf

Шинкарук В. І. Філософський енциклопедичний словник. Київ. Абрис. 2002. 751 с.

Щербина С. В. Діяльнісний підхід як теоретична основа організації науково-дослідницької роботи студентів у вищому навчальному закладі. URL: https://dspace.kntu.kr.ua/server/api/core/bitstreams/65db245a-0321-4774-822d-dd7c517f8911/content

Ямницький О. В. Діяльнісний підхід у професійній підготовці майбутніх практичних психологів. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського: зб. наук. пр. 2014. №3–4. С. 39–45.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-12-01

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 3 ТЕОРІЯ ТА МЕТОДИКА НАВЧАННЯ