PHYSICAL ACTIVITY AND SPEECH DEVELOPMENT: INTEGRATION PROCESSES IN PRESCHOOL EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2025-10-24Keywords:
speech development, integration, vocabulary, sports vocabulary, preschool education, preschool childrenAbstract
Modern pedagogical science rethinks traditional approaches to child development, integrating knowledge from various fields to form a holistic educational space. Particular attention in the context of preschool education is focused on speech development, since language is a key tool for cognition, socialization, and self-expression In the older preschool age, when the child actively experiments with speech structures and expands the sphere of communicative possibilities, the formation of vocabulary becomes a priority task. The question of choosing lexical layers that will not only enrich speech, but also contribute to the development of cognitive, emotional and social competencies of a preschool child remains relevant.As a specific segment of language, sports vocabulary appears as a promising tool for achieving the above goals, because it combines concepts related to motor activity, game rules, instruction, team interaction and health. This is what makes sports vocabulary an important part of a child’s everyday experience. The use of sports terms in communication not only expands the vocabulary, but also forms in preschool children an idea of a healthy lifestyle, develops spatial imagination, logical thinking and the ability to act according to an algorithm. In addition, sports as a socio-cultural phenomenon create a natural context for improving speech skills through game situations, emotional involvement and the desire of children to imitate the behavior of adults.The relevance of scientific research is due to the need to create innovative pedagogical technologies that would combine motor activity with speech didactic exercises, which corresponds to the activity and competence approaches in education.
References
Базовий компонент дошкільної освіти (державний стандарт дошкільної освіти): нова редакція / наук. кер. Т. Піроженко; авт. кол.: О. Байєр, О. Безсонова, Н. Гавриш та ін. Київ, 2021. 37 с. URL : https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2021/12.01/Pro_novu_redaktsiyu%20Bazovoho%20komponenta% 20doshkilnoyi%20osvity.pdf
Богуш А. М. Інтегрований підхід у дошкільній освіті: мода чи вимога часу? Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського. Одеса : ПНПУ ім. К. Ушинського, 2023. № 3(144). С. 121–127.
Великий тлумачний словник сучасної української мови / укладач і голов. ред. Бусел В.Т. К.: Ірпінь ВТФ «Перун», 2005. 728 с.
Гавриш Н.В. Інтеграційні процеси в системі дошкільної освіти. Вісник Дніпропетровського університету економіки та права імені Альфреда Нобеля. Серія «Педагогіка і психологія». 2011. № 1 (1). С. 16–20. 23
Котелянець Н. Інтеграція в дошкільній освіті. Грааль науки. 2022. № 11. С. 416–420. URL: https://doi.org/10.36074/grail-of-science.24.12.2021.074
Крутій К. Інтеграція в дошкільній освіті як інноваційне явище, або що треба знати про інтеграцію. Дошкільне виховання. 2018. № 7. С. 2–7.
Педагогічний словник / за ред. дійсного члена АПН України М. Д. Ярмаченка К.: Педагогічна думка, 2001. 516 с.
Прокоф’єва М. Ю. Інтеграція педагогічної підготовки майбутніх вихователів дошкільних закладів і вчителів початкових класів: автореф. дис... канд. пед. наук: 13.00.04. Одеса, 2008. 21 с.
Психолого-педагогічний супровід формування професійно-методичної спрямованості особистості майбутніх фахівців дошкільної освіти: (колективна монографія) / А. Богуш, Л. Березовська, С. Діхтяренко, Н. Маліновська, Р. Найда / за загальною і науковою редакцією дійсного члена НАПН України доктора педагогічних наук, професора А. Богуш. Івано-Франківськ : НАІР, 2023. 324 с.
Фенко М., Кордиш О. Мовленнєва діяльність крізь призму синергетичної методології дошкільної лінгводидактики. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Ушинського. Випуск 1 (150). Одеса. 2025. С. 140–145.






