ФІЗИЧНА АКТИВНІСТЬ І МОВЛЕННЄВИЙ РОЗВИТОК: ІНТЕГРАЦІЙНІ ПРОЦЕСИ В ДОШКІЛЬНІЙ ОСВІТІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2025-10-24

Ключові слова:

мовленнєвий розвиток, інтеграція, словникове багатство, спортивна лексика, дошкільна  освіта, діти дошкільного віку

Анотація

Сучасна педагогічна наука переосмислює традиційні підходи до розвитку дитини, інтегруючи знання з різних галузей для формування цілісного освітнього простору. Особливу увагу в контексті дошкільної освіти зосереджено на мовленнєвому розвитку, оскільки саме мова є ключовим інструментом пізнання, соціалізації та самовираження.У старшому дошкільному віці, коли дитина активно експериментує з мовленнєвими структурами та розширює сферу комунікативних можливостей, формування словникового багатства стає пріоритетним завданням. Актуальним залишається питання про вибір лексичних пластів, які не лише збагатять мовлення, але й сприятимуть розвитку когнітивних, емоційних та соціальних компетентностей дитини дошкільного віку.Як специфічний сегмент мови, спортивна лексика, постає перспективним інструментом для досягнення означех вище цілей, адже вона об’єднує поняття пов’язані з руховою активністю, правилами гри,інструктажем, командною взаємодією та здоров’ям. Власне це і робить спортивну лексику вагомою частиною повсякденного досвіду дитини. Використання спортивних термінів у комунікації не лише розширює словниковий запас, але й формує в дітей дошкільного віку уявлення про здоровий спосіб життя, розвиває просторову уяву, логічне мислення та вміння діяти за алгоритмом. Крім того, спорт як соціокультурний феномен створює природний контекст для вдосконалення мовленнєвих навичок через ігрові ситуації, емоційну включеність і прагнення дітей імітувати поведінку дорослих. Актуальність наукового пошуку зумовлена потребою у створенні інноваційних педагогічних технологій, які поєднували б рухову активність із мовленнєвими дидактичними вправами, що відповідає діяльнісному та компетентнісному підходам у освіті.

Посилання

Базовий компонент дошкільної освіти (державний стандарт дошкільної освіти): нова редакція / наук. кер. Т. Піроженко; авт. кол.: О. Байєр, О. Безсонова, Н. Гавриш та ін. Київ, 2021. 37 с. URL : https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2021/12.01/Pro_novu_redaktsiyu%20Bazovoho%20komponenta% 20doshkilnoyi%20osvity.pdf

Богуш А. М. Інтегрований підхід у дошкільній освіті: мода чи вимога часу? Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського. Одеса : ПНПУ ім. К. Ушинського, 2023. № 3(144). С. 121–127.

Великий тлумачний словник сучасної української мови / укладач і голов. ред. Бусел В.Т. К.: Ірпінь ВТФ «Перун», 2005. 728 с.

Гавриш Н.В. Інтеграційні процеси в системі дошкільної освіти. Вісник Дніпропетровського університету економіки та права імені Альфреда Нобеля. Серія «Педагогіка і психологія». 2011. № 1 (1). С. 16–20. 23

Котелянець Н. Інтеграція в дошкільній освіті. Грааль науки. 2022. № 11. С. 416–420. URL: https://doi.org/10.36074/grail-of-science.24.12.2021.074

Крутій К. Інтеграція в дошкільній освіті як інноваційне явище, або що треба знати про інтеграцію. Дошкільне виховання. 2018. № 7. С. 2–7.

Педагогічний словник / за ред. дійсного члена АПН України М. Д. Ярмаченка К.: Педагогічна думка, 2001. 516 с.

Прокоф’єва М. Ю. Інтеграція педагогічної підготовки майбутніх вихователів дошкільних закладів і вчителів початкових класів: автореф. дис... канд. пед. наук: 13.00.04. Одеса, 2008. 21 с.

Психолого-педагогічний супровід формування професійно-методичної спрямованості особистості майбутніх фахівців дошкільної освіти: (колективна монографія) / А. Богуш, Л. Березовська, С. Діхтяренко, Н. Маліновська, Р. Найда / за загальною і науковою редакцією дійсного члена НАПН України доктора педагогічних наук, професора А. Богуш. Івано-Франківськ : НАІР, 2023. 324 с.

Фенко М., Кордиш О. Мовленнєва діяльність крізь призму синергетичної методології дошкільної лінгводидактики. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Ушинського. Випуск 1 (150). Одеса. 2025. С. 140–145.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-12-01

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 3 ТЕОРІЯ ТА МЕТОДИКА НАВЧАННЯ