СУТНІСТЬ ІННОВАЦІЙНОГО ПОТЕНЦІАЛУ СУЧАСНОГО ВЧИТЕЛЯ

Автор(и)

  • Віталій Миколайович Кімакович Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка https://orcid.org/0009-0006-0647-0152
  • Олена Василівна Невмержицька Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка https://orcid.org/0000-0002-9911-9735

DOI:

https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2024-6-2

Ключові слова:

вчитель, інновації в освіті, інноваційність, інноваційна педагогічна діяльність, інноваційний потенціал вчителя, творчість вчителя, освітня діяльність, підготовка педагога.

Анотація

Статтю присвячено проблемі інноваційної педагогічної діяльності, котра сьогодні є необхідною складовою освітнього процесу. Виявлено, що для її реалізації вчителеві необхідно оволодіти інноваційним потенціалом – спроможністю корегувати, оновлювати та підлаштовувати освітню практику до вимог соціуму та потреб учнів. Мета дослідження: охарактеризувати компоненти інноваційного потенціалу вчителя та окреслити можливості його розвитку під час підготовки майбутніх фахівців у педагогічних закладах вищої освіти. У роботі використовувалися методи аналізу, синтезу, систематизації та узагальнення теоретичних знань, представлених у науковій психолого-педагогічній літературі. З’ясовано, що інноваційна діяльність педагога має орієнтуватися на інтеграцію, диференціацію, індивідуалізацію, демократизацію освітнього процесу. Обґрунтовано, що для її реалізації вчителеві варто усвідомити необхідність використання новацій, знати їхній зміст, спрямовувати зусилля на оволодіння потрібними вміннями та навичками та бути готовим до професії. Визначено, що сутність інноваційного потенціалу сучасного вчителя характеризується сукупністю його ресурсів та здатностей по новому втілювати існуючі педагогічні підходи, апробовувати технології, продукувати нові ідеї, змінюючи та покращуючи освітню практику задля досягнення якісних результатів. Зазначено, що його складовими є творчість, відкритість, інноваційність, освіченість та вихованість, потреба і бажання вдосконалюватися. Наголошено на необхідності орієнтації підготовки майбутніх вчителів на формування і розвиток у них інтересу до освітньої діяльності; навичок та вмінь визначати «нові» актуальні освітні завдання, по новому раціонально організувати навчання й виховання; розширення уявлень про дієві освітні технології; поглиблення здатності корегувати освітній процес, враховуючи традиції та сучасні запити тощо.

Посилання

Дичківська І. Інноваційні педагогічні технології: навч. посіб. Київ: Академвидав, 2004. 352 с. URL: https://eltutor.at.ua/Podskazki/Dychkivska.pdf

Інноваційна діяльність вчителя: термінологічний словник / За заг. ред. О. І. Огієнко. Київ: ІПООД НАПНУ, 2016. 120 с. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/705812/1/%D0%A1%D0%BB%D0%BE%D0%B2%D0%BD%D0%B8%D0%BA.pdf

Концепція Нової української школи (2016). URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf [in Ukrainian].

Костіна Л. Готовність учителя до інноваційної діяльності в загальноосвітньому навчальному закладі: вектори виміру. Рідна школа. 2014. № 10. С. 3–8. URL: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?I21DBN=LINK&P21DBN=UJRN&Z21ID=&S21REF=10&S21CNR=20&S21STN=1&S21FMT=ASP_meta&C21COM=S&2_S21P03=FILA=&2_S21STR=rsh_2014_10_3

Кузьмінський А. Педагогіка вищої школи: навч. посіб. Київ: Знання, 2005. 486 c. URL: https://www.infolibrary.com.ua/books-book-105.html

Мартинюк Т., Олійник Л. Професійне зростання педагога як індикатор інноваційної діяльності навчального закладу. Народна освіта: електронне наукове фахове видання. 2016. Вип. 1 (28). URL: https://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=3850

Новікова О. Проектування готовності вчителя до інноваційної діяльності. 2018. URL: https://naurok.com.ua/proekt-proektuvannya-gotovnosti-vchitelya-do-innovaciyno-diyalnosti-64223.html

Славінська О. Інноваційна професійна діяльність педагога у контексті сучасної неперервної освіти. Актуальні проблеми в системі освіти: загальноосвітній заклад середньої освіти – доуніверситетська підготовка – заклад вищої освіти. 2022. № 1 (2), С. 752–760. DOI: https://doi.org/10.18372/2786-5487.1.16664

Химинець В. Інноваційна освітня діяльність : монографія. Тернопіль : Мандрівець, 2009. 360 с.

Шерудило А. Сутність, зміст, структура і функції інноваційної діяльності вчителя в умовах модернізації педагогічної освіти. Професійна підготовка майбутніх учителів початкової школи: компетентнісний та інтегрований підходи : монографія / за наук. ред. Л.Я. Бірюк. Суми: Вінниченко М.Д., 2019. С. 245–269. URL: https://www.researchgate.net/publication/337943166_Sutnist_zmist_struktura_i_funkcii_innovacijnoi_dialnosti_vcitela_v_umovah_modernizacii_pedagogicnoi_osviti

Kohler A., Boissonnade R., Giglio M. From innovative teacher education to creative pedagogical designs. Teaching Innovations. 2015. Vol. 28, Issue 3, P. 116–129. DOI: 10.5937/inovacije1503116K

Shevchenko L., Makhynia N., Polishchuk G., Sotska H., Koval V., Grygorenko T. The Training of Future Teachers for Innovative Teaching Activities. Postmodern Openings. 2021. Vol. 12 (1), P. 21–37. DOI: https://doi.org/10.18662/po/12.1/243

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-01-24

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1 ОСВІТА ТА ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ