РОЗВИТОК УСНОГО МОВЛЕННЯ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ У КЛАСАХ З ІНКЛЮЗИВНИМ НАВЧАННЯМ
DOI:
https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2024-6-7Ключові слова:
усне мовлення, клас з інклюзивним навчанням, етапи розвитку, методи та прийоми навчання, корекційно-розвиткові вправи, дидактичні ігри.Анотація
У статті розглядаються актуальні питання розвитку усного мовлення учнів у класі з інклюзивним навчанням. З’ясовано підходи вчених щодо означеної проблеми. Вказується на важливості знань сучасних методів навчання, уміння адаптувати освітній процес до індивідуальних потреб учнів, на розуміння психологічних особливостей дітей, які мають порушення мовлення. Наголошено, що учні з особливими освітніми потребами є учасниками освітнього процесу, тому добірка завдань учителем, асистентом учителя для розвитку усного мовлення молодших школярів має бути диференційованою. Підкреслено, що Державний стандарт початкової освіти мовно-літературної освітньої галузі, Типові освітні програми спрямовують освітню діяльність учнів на формування комунікативних умінь. Змістові лінії «Взаємодіємо усно», «Взаємодіємо письмово», «Досліджуємо мовні явища», «Досліджуємо медіа» та інші передбачають розвиток зв’язного мовлення учнів за різними напрямами, включаючи й оволодіння мовними компетенціями. Вони взаємопов’язані й у сукупності сприяють формуванню усного діалогічного та монологічного мовлення. Метою статті є: з’ясування сучасних підходів до розвитку усного зв’язного мовлення учнів у класах з інклюзивним навчанням. Рекомендуються етапи розвитку усного мовлення та методи, прийоми навчання: пропедевтичний (методи та прийоми формування вимовних та лексичних умінь); конструктивно-творчий (методи конструювання словосполучень, речень); текстотворчий (імітативні, творчо-продуктивні, комунікативні методи). З-поміж методів й прийомів виокремлено такі: розгортання чи згортання речень, «скрайбінг» (складання речення із графічним зображенням), «гронування» (добір слів-асоціацій до ключового), «кубування», «моя позиція», дидактичні ігри; прийоми, що спрямовані на аналітико-синтетичні дії: тематичне складання речень, побудова за початком, поширення речення другорядними членами, редагування словосполучення, речення, деформованого речення, дослідження конкретного мовного явища та інші. Сформульовано особливості методичної роботи щодо розвитку усного мовлення у класах з інклюзивним навчанням: взаємозв’язок етапів та методів навчання; співпраця асистента вчителя й учителя з розвитку усного мовлення учнів; індивідуальна спрямованість розвитку мовлення дитини з ООП; розробка корекційно-розвиткових вправ та завдань; застосування сучасних засобів навчання (мультимедійні технології; слова-підказки, ілюстрації, взірці текстів, використання мнемотехніки як методу запам’ятовування для учня з ООП). Увагу закцентовано на ігрових методах навчання, наведено окремі із них.
Посилання
Бадер В.І. Взаємозв’язок у розвитку усного і писемного мовлення молодших школярів: автореф. дис... на здобуття наук. ступеня д-ра пед. наук: спец. 13.00.02; Нац. пед. ун-т ім. М.П.Драгоманова. К., 2004. 36 с.
Залановська Л.І. Розвиток комунікативної діяльності дитини з особливими освітніми потребами в умовах інклюзивного навчання. № 4 Сучасна психологія‚ 2022. С. 15-22.
Линдіна Є. Ю. Від історичних передумов до сучасних практик: інтеграція дітей з порушеннями мовлення у загальноосвітнє середовище. Inclusion and Diversity, випуск 3, 2024. С. 49-54.
Малярчук А. Я. Розвиток усного і писемного мовлення молодших школярів. К. : Літера ЛТД, 2008. 336 с.
Методика навчання української мови в початковій школі : навч.-метод. посіб. для студ. вищ. навч. закл. / за наук. ред. М. С. Вашуленка. К. : Літера ЛТД, 2010. 364 с.
Примаченко О.А. Особливості фонетико-фонематичного компонента мовленнєвої діяльності молодших школярів з інтелектуальними порушеннями. Актуальні питання колекційної та інклюзивної освіти / За загальною редакцією Бойчука Ю.Д. Харків : ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2020. С. 290-294.
Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у закладах загальної середньої освіти. Постанова Кабінету Міністрів України від 15 вересня 2021 р. за № 957. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/957-2021-%D0%BF#Text
Стеблюк С.В. Сучасні підходи до розвитку усного мовлення дітей з особливими освітніми потребами. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах : зб. наук. пр. / [редкол.: А. В. Сущенко (голов. ред.) та ін.]. Запоріжжя : КПУ. № 73, Т. 2. 2020. С. 209-213.