ФОРМУВАННЯ ПАТРІОТИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ У МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ (ТЕОРЕТИЧНИЙ АСПЕКТ)
DOI:
https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2025-8-8Ключові слова:
навчати, патріотична компетентність, цінності, Нова українська школа, професійний розвитокАнотація
Стаття присвячена дослідженню процесу формування патріотичної компетентності у майбутнього вчителя Нової української школи (НУШ), що набуває особливої актуальності в умовах повномасштабної російсько-української війни. Автор підкреслює нагальну потребу у вихованні молодого покоління, яке поділяє національно-патріотичні цінності, ідеали свободи, незалежності та відповідальності за долю країни. У цьому контексті патріотизм розглядається як цілісна особистісна якість, що включає не лише любов до Батьківщини, а й глибоке знання мови, культури, історії, державної символіки, готовність до громадянської участі та активної життєвої позиції.У фокусі дослідження – формування патріотичної компетентності як однієї з ключових професійних якостей вчителя НУШ, яка дозволяє ефективно передавати знання та цінності учням, формуючи в них національну ідентичність, громадянську свідомість та повагу до культурної спадщини. Автор здійснює аналіз різних наукових підходів до трактування поняття патріотизму та його складових, зокрема когнітивного, емоційно-мотиваційного, діяльнісного, полікультурного, рефлексивного та етноідентифікаційного компонентів. Розглядаються педагогічні засади та практичні інструменти формування патріотичної компетентності у студентів педагогічних закладів вищої освіти. Особлива увага приділяється ролі проектної діяльності, студентського самоврядування, наставництва, створенню культурно-просвітницьких просторів, які сприяють формуванню лідерських навичок, ініціативності, критичного мислення та відповідального ставлення до суспільних процесів.У статті підкреслюється, що ефективне патріотичне виховання можливе лише за умови взаємодії між родиною, освітніми установами, громадськими організаціями та місцевою владою. Акцент зроблено на важливості створення цілісної системи національного виховання, орієнтованої на формування висококваліфікованих педагогів – свідомих громадян, які стануть провідниками змін в освіті та суспільстві.Таким чином, патріотична компетентність розглядається як стратегічно важлива складова професійного розвитку майбутніх педагогів у Новій українській школі. Її формування має відбуватися комплексно – через поєднання теоретичних знань, емоційно-ціннісного ставлення до Батьківщини та практичного досвіду участі в громадському житті.
Посилання
Ващенко Г. Виховання волі і характеру : підручник для педагогів. Київ : Школяр. 1999. 385 с.
Гаврилюк А. М. Національно-патріотична складова професійних компетентностей студентів туризмознавчих спеціальностей. Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді : зб. наук. праць. Інститут проблем виховання НАПН України. Вип. 20. Кн. 1. Київ. 2016. С. 99–112.
Гарнійчук В. Сутність на основні компоненти патріотизму старших підлітків. Сучасний виховний процес: сутність та інноваційний потенціал. 2014. С. 123–126.
Духовна-Кравченко О. С. Взаємозв’язок патріотизму та національної ідеї у становленні сучасної держави : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. філос. наук : спец. 09.00.03 ''Соціальна філософія та філософія історії''. Київ, 2012. 18 с.
Жаровська О. П. Патріотичне виховання студентів педагогічного університету: ціннісно-орієнтаційна складова : автореф. дис. … пед. наук: 13.00.07. Вінниця, 2016. С. 35‒40.
Качур М. М. Патріотичне виховання молодших школярів засобами художнього краєзнавства : автореф. дис. … канд. пед. наук: спец. 13.00.07. К., 2010. 21 с.
Лазуріна Н. П. Патріотизм та національна ідея як ціннісні складові громадянської компетентності особистості. Вісник Житомирського державного університету. Випуск 6 (72). Філософські науки. ЖДУ. 2013. С. 32–35.
Маланюк Т. З. Патріотичне виховання учнів основної школи засобами туристсько-краєзнавчої роботи : автореф. дис. ... канд. пед. наук: спец. 13.00.07. Умань, 2015. 22 с.
Нова українська школа. Концептуальні засади реформування середньої школи. URL https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf
Філімонова Т., Якименко С. Констатувальний етап дослідження підготовки майбутнього вихователя до патріотичного виховання дітей старшого дошкільного віку. № 4 (59), грудень 2017. С. 529–533.





