МЕТОДИКА НАВЧАННЯ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ: СУЧАСНІ ОРІЄНТИРИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2025-8-39

Ключові слова:

заклад вищої освіти, методика навчання фізичної культури у ЗЗСО, ОС «магістр», учитель фізичної культури, науково-методичні орієнтири підготовки

Анотація

У статті висвітлено сучасні підходи до підготовки майбутніх учителів фізичної культури у процесі викладання дисципліни «Методика навчання фізичної культури у ЗЗСО» для здобувачів вищої освіти за ОС магістра. Сформульовано актуальність та мету дослідження, що передбачає з’ясування науково-методичних орієнтирів до підготовки майбутніх педагогів під час викладання дисципліни. Простежено розгляд означеної проблеми в наукових пошуках учених, охарактеризовано сучасні підходи до підготовки учителів фізичної культури. Наголошено, що вітчизняна вища освіта набуває нового змісту з європейським спрямуванням на національному ґрунті, про що свідчать затверджена нормативно-законодавча база галузі, Стандарти вищої освіти, оновлені Освітньо-професійні програми. Професійна компетентність учителя фізичної культури передбачає формування її складових (інтегральної, загальних, фахових компетентностей) та спрямована на підготовку конкурентоздатного фахівця із сучасними демократичними та морально-етичними цінностями.Узагальнено й охарактеризовано авторське бачення науково-методичних орієнтирів у процесі підготовки майбутніх учителів фізичної культури під час викладання дисципліни «Методика навчання фізичної культури у ЗЗСО» за освітнім ступенем магістра. З-поміж них виокремлено такі: виконання Законів України, Постанов Кабінету Міністрів України, Наказів Міністерства освіти і науки України в галузі «Освіта» з погляду сучасних вимог держави до підготовки фахівців та дотримання академічної доброчесності; реалізація компетентнісного підходу в освітньому процесі; формування у здобувачів вищої освіти національних та європейських цінностей; добірка традиційних й інноваційних методів викладання з урахуванням формування у студентів фахових компетентностей, програмних результатів навчання, що визначені Освітньо-професійною програмою; практична підготовка; науково-дослідна діяльність здобувача вищої освіти. Наведено приклади реалізації означених підходів з поясненням алгоритму їх проведення. Перелічено традиційні методи викладання: лекція та її різновиди, евристична бесіда, дискусія, дебати та інші; інноваційні: інтерактивна лекція, лекція з фреймовими опорами, інсерт-лекція, проєктні. Значення набувають ті, що забезпечують створення квазіпрофесійного середовища: моделювання ситуацій, ділова гра тощо. Вказано форми позааудиторної роботи здобувачів вищої освіти та відповідно до вимог робочої програми організацію спортивних заходів у закладі загальної середньої освіти. Визначено специфіку підготовки майбутніх учителів фізичної культури за освітнім ступенем магістра, що передбачає проведення наукових досліджень, їх опрацювання й висвітлення результатів у кваліфікаційній роботі.

Посилання

Башавець Н. А. Компетентнісний підхід в професійній підготовці вчителя фізичної культури. В. А. Башавець, К. В. Старікова. Сучасні проблеми фізичного виховання, спорту та здоров’я людини : матеріали V інтернет-конференції (Одеса, 17-18 листопада 2021 р.). Одеса, 2021. С.142–145.

Грибан Г., Пилипчук П., Опанчук Д. Підготовка майбутніх вчителів фізичної культури до професійної діяльності. Вісник національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка. Том 181. № 25. 2024. С.125–129.

Грибан Г. П. Термінологічний словник з фізичної культури і спорту / Укладачі: Г. П. Грибан, Д. В. Бойко, Д. О. Дзензелюк. Житомир: Вид-во «Рута», 2016. 100 с.

Про освіту. Закон України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення: 22.05.2025).

Сергійчук О. М. Вища педагогічна освіта: особистісно орієнтований підхід у навчальному процесі ВНЗ. О. М. Сергійчук, А. Л. Сембрат. Наукові записки [Національного педагогічного університету ім. М. П. Драгоманова]. Серія : Педагогічні та історичні науки. 2013. Вип.110. С. 161–167.

Сущенко Л. П. Теоретико-методологічні засади професійної підготовки майбутніх фахівців фізичного виховання та спорту у вищих навчальних закладах : дис. на здобуття наук. ступеня док. пед. наук. 13.00.04. Київ. 2003. 469 с

Тимошенко О. В. Теоретико-методичні засади оптимізації професійної підготовки вчителів фізичної культури у вищих навчальних закладах. Рукопис. Автореф. дисерт. на здобуття наукового ступеня доктора педагогічних наук зі спеціальності 13.00.04 – теорія та методика професійної освіти. Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова. Київ, 2009. 35с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-30

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 5 ТЕОРІЯ І МЕТОДИКА НАВЧАННЯ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ І СПОРТУ