СПІВАЦЬКА СКЛАДОВА В СТРУКТУРІ КУЛЬТУРНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ ЗАКЛАДІВ ОСВІТИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2025-9-17

Ключові слова:

культурна компетентність, культурологічний підхід, спів, учні закладів освіти

Анотація

Стаття присвячена проблемі формування культурної компетентності учнів закладів освіти, актуальність якої обумовлена вимогами сучасних нормативних документів з освіти. Акцентовано на зміні парадигмальних цілей, концептуальних підходів в освіті у напрямі її реформування, що обумовило серед інших і пріоритетність культурологічного підходу. Обгрунтовано компетентнісний, особистісно-розвивальний потенціал освітньої галузі «Мистецтво» з метою формування культурної компетентності учнів, яка розглядається системним, інтегрованим утворенням, до якої належить співацька складова. Розкрито зміст, завдання співацької діяльності учнів, методичні засади її організації. Підкреслено значення української пісенної спадщини як національного культурного скарбу у формуванні культурної компетентності учнів. Наголошено, що відповідно до державних освітніх стандартів формування усхі ключових компетентностей має здійснюватися в межах кожної освітньої галузі шляхом оволодіння учнями базовими знаннями, практичними уміннямм і ціннісним ставленням. Остання складова освітнього процесу (ціннісне ставлення) була поза увагою в період домінування знаннєво-орієнтованої освітньої парадигми. Пріоритетність культурологічного підходу в сучасній освіті передбачає активне залучення учнів до вітчизняних та світових культурних надбань, в яких сконцентровано багатовічний емоційно-духовний досвід людства, що є відображенням загальнолюдських, морально-етичних, світоглядних, ціннісних орієнтирів, які засвоюються шляхом сприйняття, емоційно-чуттєвого переживання, осмислення. У цьому полягає культурологічний вплив дитячого пісенного репертуару, різножанровість, тематика, емоційно-образна змістовність якого дозволяє учням пережити широку гаму емоцій і відчуттів, а через них збагатитися, наповнитися духовно, набувши уявлень, переконань про життєві цінності, якими має жити людина. І в цьому співацька діяльність учнів як складова культурної компетентності є унікальною.

Посилання

Бондаренко Н. Культурна компетентність як проблема української лінгводидактики URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/715620/1/BNV_19_DTiP_Kon:(дата зверення: 23.07.2025).

Борисова Т. В. Формування культурної компетентності учнів закладів загальної середньої освіти на уроках. Наукові записки. Серія «Психолого-педагогічні науки». Ніжинський державний педагогічний університет ім. Миколи Гоголя. Ніжин: НДУ ім. М. Гоголя, 2024. № 2. С. 34–43.

Державний стандарт початкової освіти: URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/87-2018-%D0%BF#Text (дата звернення: 17.06.2025).

Концепція «Нова українська школа» : МОН України. Київ : МОН, 2016. 40 с. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed (Дата звернення: 11.06.25.)

Лобова О., Сбруєва А., Бойченко М. Формування культурної компетентності школярів у процесі мистецької освіти в «Новій українській школі». Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2020. № 3–4 (97–98). С. 226–276.

Олексюк О. М. Музична педагогіка : навч. посібник. Київ : ун-т ім. Б. Грінченка, 2013. 248 с.

Причеппій Є. М., Черній А. М., Чекаль Л. А. Філософія підручник для студентів вищих навчальних закладів. Київ : Академвидав, 2005. 592 с.

Рудницька О. Основи викладання мистецьких дисциплін. Київ, 1998. 183 с.

Сисоєва С. Освітологія – науковий напрям інтегрованого пізнання світу. Наукові праці Черноморського державного університету ім. Петра Могили. Серія: Педагогіка. 2011. Т. 153. Вип. 141. С. 5–11.

Сухомлинський В. О. Серце віддаю дітям. Народження громадянина. Кишинів, 1979. 624 с.

Філософія культури: основні поняття, напрями, персоналії. Колективна монографія / за заг. ред. М. Тимошенка. Київ: Видавництво «Букрек», 2020. 601 с.

Шабанова Ю. Філософія культури: підручник. Дніпро : Ліра, 2019. 240 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-25

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 3 ТЕОРІЯ ТА МЕТОДИКА НАВЧАННЯ