МЕТОДИ ПРОВЕДЕННЯ ФІЗИЧНОГО ЕКСПЕРИМЕНТУ В СЕРЕДНІЙ ШКОЛІ

Автор(и)

  • Артур Артурович Пелешко Шишлівський ліцей Холмківської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області https://orcid.org/0009-0004-7877-3721
  • Туровці-Шютев Йолана Меньгертівна Туровці-Шютев ДВНЗ «Ужгородський національний університет» https://orcid.org/0000-0002-6664-2300
  • Шандор Берталонович Молнар ДВНЗ «Ужгородський національний університет» https://orcid.org/0000-0002-5581-7435
  • Олександр Оттович Шпеник ДВНЗ «Ужгородський національний університет» https://orcid.org/0000-0002-2511-4261
  • Мирослав Іванович Шафраньош ДВНЗ «Ужгородський національний університет» https://orcid.org/0000-0002-8556-2824

DOI:

https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2025-10-9

Ключові слова:

середня школа, викладання фізики, фізичний експеримент, демонстраційний метод,  інформаційні технології, лабораторний метод

Анотація

Демонстраційний метод викладання фізики – одна з ключових складових навчального процесу у середній школі. У цій статті здійснено ґрунтовний аналіз особливостей демонстраційних експериментів у шкільній фізичній освіті. Розглянуто інноваційні підходи, які застосовуються в середніх школах Угорщини, та їх можливе впровадження у вітчизняну практику. Зокрема, використання фізичних моделей та макетів є одним із провідних засобів наочного навчання: наочні моделі абстрактних явищ (наприклад, полів, сил, структури атома тощо) допомагають краще зрозуміти складні концепції. Також застосування спеціалізованого обладнання для демонстраційних дослідів дозволяє учням безпосередньо спостерігати дію фізичних законів, що значно підвищує їхню мотивацію та розвиває експериментальні уміння. У роботі висвітлені ключові аспекти використання інформаційних технологій (симуляцій, віртуальних лабораторій, програмного забезпечення) для фізичних дослідів, оскільки цифрові інструменти підвищують ефективність, точність та доступність експериментальної роботи. Важливу роль відведено активній участі учнів у процесі експериментування: методики, які заохочують самостійність і критичне мислення, сприяють глибшому засвоєнню знань. Викладач виступає в ролі наставника, організовуючи експериментальні заняття та підтримуючи індивідуальний підхід до учнів. У підсумку підкреслено, що різноманіття методів проведення фізичного експерименту зумовлює підвищення якості освіти, розвиток навичок учнів і формування наукового світогляду, а інтеграція сучасних технологій робить навчання фізики більш доступним і ефективним.

Посилання

C. Li, P. Hsu. Blended experimental learning in physics: Integrating hands-on and virtual labs. Journal of Educational Technology & Society. 2023. № 26(3). P. 45–58.

Doloque S.D. Impact of Educational Videos on Students’ Understanding of General Physics. Int. J. Adv. Multidisc. Res. Stud. 2025. Vol. 5, № 5. P. 338–351.

Freeman S. et al. Active learning increases student performance in science, engineering, and mathematics. Proc. Natl. Acad. Sci. USA. 2014. Vol. 111, № 23. P. 8410–8415.

N. Rutten, W. van Joolingen, J. van der Veen. The learning effects of computer simulations in science education. Computers & Education. 2020. № 58(1). P. 136–153.

Nikita. Як анімаційні відео з фізики покращують розуміння учнів. JoVE (K12) Blog. 2025. P. 80–87.

Васілець О.К., Садовий М.І. Метод моделювання – важливий засіб інтенсифікації навчального процесу. Вісник КДПУ. 2006. № 7. С. 21–24.

Галатюк Ю.М. Використання цифрових лабораторій та датчиків у фізичних дослідах. Освітні технології. 2020. № 4. С. 37–41.

Каленик М.А., Пасько О.С. Методика віртуального демонстраційного навчального фізичного експерименту. Сучасний стан загальної фізичної освіти в Україні. Суми, 2013. С. 15–23.

Канатбаев С.С. Лабораторне навчання фізиці у загальноосвітніх школах: засіб підвищення навчальної активності учнів. Innovative Technologica (Methodical Research Journal). 2021. Т. 2, № 5. С. 112–119.

Коваленко І. Сучасні методи організації фізичного експерименту в умовах Нової української школи. Фізика та астрономія в школі. 2023. № 3(79). С. 12–17.

Т. Van der Valk, М. Stolk. Inquiry-based science education in secondary schools: A systematic review. International Journal of Science Education. 2022. № 44(8). P. 1123–1141.

Тарасенко О. Використання віртуальних лабораторій у навчанні фізики. Науковий вісник Уманського державного педагогічного університету. 2024. № 4(58). С. 88–94.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-12-01

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1 ОСВІТА ТА ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ