IMPROVING THE COMMUNICATION SKILLS OF FUTURE DOCTORS IN THE STUDY OF HYGIENE ISSUES IN THE SYSTEM OF HIGHER MEDICAL EDUCATION

Authors

  • I.V. Kostetskiy
  • V.A. Matyushina
  • G.K. Severyn

DOI:

https://doi.org/10.32782/2077-6594.1.1.2021.227156

Keywords:

communication skills, health care protection, hygiene

Abstract

Purpose of the study. Identifying effective ways to raise training and learning activities among students.
Materials and methods. Object of study is education programs in the system of higher medical education on hygiene, ecology, and safety. Subject of study is legislation and regulation of public health issues in Ukraine.
Results. One of the important professional skills of future doctors is the ability to work with different sources of information. Young professionals have to be able to reason the conclusions, record the information properly, and apply their knowledge in different situations, se modern techniques of presenting information intended for certain audience. The study has shown the efficiency of using the case-method of specific situations in the educational process; the main goal of this method is raising the training and learning activities among students. The role of sanitary and educational activities in the work of a practicing doctor has been established, especially in the work of family doctors, who participate in the treatment of entire families in which certain dietary habits, attitudes towards their own health, the level of awareness in the prevention of diseases, etc. have already been formed.
Conclusions. Thus, one of the modern tasks of higher medical education is the ability of future doctors to be conversant in a huge flow of medical information, including using Internet resources, the skills to receive, analyze and give professional information, which is what the department’s staff is aimed at. Additionally, the need to adjust the work program to the changes in preventive medicine in modern Ukraine was identified.

References

Гущук І.В. Деякі питання розбудови системи громадського здоров’я України / І.В. Гущук // Довкілля та здоров’я. – 2016.- № 4.- С.75-79. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/dtz_2016_4_17.

Порох Д.О. Сутність професiйно-етичних якостей та комунiкативних навичок у вдосконаленні вивчення іноземних мов у майбутніх медиків / Д.О. Порох, К.В. Федорова // Український журнал клінічної та лабораторної медицини.- 2013.- Т.8, №4. – С.5-8. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Ujkl_2013_8_4_2.

Неловкіна-Берналь О.А. Формування комунікативної компетентності іноземних студентів-медиків на заняттях з мови спеціальності / Берналь О.А. Неловкіна // Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Педагогічні науки.- 2012.- №15(1).- С.96-102.- Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vlup_2012_15(1)__16.

Яцина О.Ф. Формування комунікативних умінь студентів-медиків у процесі вивчення психолого-педагогічних дисциплін / О.Ф. Яцина // Наук. вісн. Ужгород. ун-ту.– 2008.– Вип. 33.– С.245-248.

Tyler, R.W. Basic principles of curriculum and instructions / R.W. Tyler. – Chicago: Chicago University Press, 2013.– 144 p.

Published

2023-04-25