Key features of monitoring and evaluation of the effectiveness of information and communication campaigns in the field of public health

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2077-6594/2024.2/03

Keywords:

public health, information and communication campaigns, effectiveness, monitoring and evaluation

Abstract

Objective. To determine the key features of monitoring and evaluation of the effectiveness of information and communication campaigns in the field of public health. Materials and methods. The results of the study and practical application of various methods for evaluating the effectiveness of information campaigns and advertising interventions have been published. Research methods: bibliosemantic, structural and logical, and content analysis. Results. The analysis and development of tools for evaluating the effectiveness of promotional campaigns in the field of business and medicine are presented. Features of the formation of performance indicators for target indicators of coverage, efficiency, evaluation and adoption of policies and level of support. The key differences and features of the criteria for the public health sector for a realistic assessment of the impact of information interventions on the awareness of problems and behavioral changes of target groups are identified. Conclusion. Advertising campaigns in the field of public health should go beyond attracting attention, aiming to change behavior and attitudes towards health. It is necessary to develop unique and adapt common business systems for monitoring and evaluating the effectiveness of information and communication campaigns for their use in the public health system.

References

Миронюк ІС, Погоріляк РЮ. Розвиток науки про комунікації в охороні здоров’я України: аналітичний огляд. Україна. Здоров’я нації. 2022; 4 (70): 43–48.

Лінніков СВ, Миронюк ІС. Сучасна система санітарної освіти в Україні як складова програм у сфері громадського здоров’я. Вісник соціальної гігієни та організації охорони здоров’я України. 2023;3 (97): 5–12.

Лінніков СВ, Миронюк ІС. Помилки в комунікаційних кампаніях, спрямованих на протидію поширенню COVID-19 серед уразливих груп населення. Громадське здоров’я в соціальному і освітньому просторі – виклики в умовах глобалізації суспільства та перспективи розвитку: матеріали Четвертого наук. симп. з міжнар. участю з громад. здоров’я, 21–23 верес. 2022 р. Тернопіль: ТНМУ, 2022: 7-10.

Барська ЮГ, Думчев КВ. та ін. Оцінка ефективності програм профілактики ВІЛ серед ЛВІН в Україні. Київ: МБФ «Альянс громадського здоров’я», 2016: 48. URL: https://aph.org.ua/wp-content/uploads/2016/07/zvitocin.pdf

Михайлович ЮЙ, Журбенко АВ. Прикладні аспекти оцінки ефективності виконання державних програм в онкологічній галузі охорони здоров’я України. Клінічна онкологія. 2016; 3 (23): 3–5.

Ковшик ВІ, Зубкова АБ. Оцінка ефективності інтернет-реклами. Вісник Нац. техн. ун-ту «ХПІ»: зб. наук. пр. Темат. вип.: Актуальні проблеми управління та фінансово-господарської діяльності підприємства. Харків: НТУ «ХПІ». 2011; 39: 69–77.

Знаменська МА. Медико-соціальне обґрунтування системи комунікацій в охороні здоров’я: авторефер. дис. д-ра мед. наук: 14.02.03. «Соціальна медицина». Київ, 2016: 20.

Hayes M. 67 Key Performance Indicators (KPIs) for Ecommerce [Електронний ресурс]. URL: https://www.shopify.com/blog/7365564-32-key-performance-indicators-kpis-for-ecommerce

Дудко ОС. Оцінювання дієвості та ефективності реклами. Актуальні проблеми економіки. 2012; 3:174–182.

Krawczyk N, Negron T, Nieto M, Agus D, Fingerhood MI. Overcoming medication stigma in peer recovery: a new paradigm. Subst Abus. 2018; 39:404–409.

Slater M, Kelly K, Thackeray R. Segmentation on a Shoestring: Health Audience Segmentation in Limited-Budget and Local Social Marketing Interventions. Health Promot Pract. 2006; 7(2):170–173.

Karnowski V, Kümpel AS., Leonhard L, Leiner DJ. From incidental news exposure to news engagement. How perceptions of the news post and news usage patterns influence engagement with news articles encountered on Facebook. Comput. Hum. Behav. 2017;.76:42–50.

De Meo P, Messina F, Rosaci D, Sarné GML. Forming time-stable homogeneous groups into online social networks. Inf. Sci. (Ny). 2017; 414:117–132.

Миронюк ІС, Слабкий ГО, Шафранський ВВ, Брич ВВ, Білак-Лук’янчук ВЙ. Територіальні громади як базовий рівень забезпечення зміцнення та збереження здоров’я населення. Україна. Здоров'я нації. 2021; 4 (66): 57–62.

Published

2024-06-20

Issue

Section

Public health