Оцінка фізичного розвитку здобувачів вищої освіти
DOI:
https://doi.org/10.32782/2077-6594/2024.4/02Ключові слова:
фізичний розвиток, здобувачі вищої освіти, динамометрія, соматоскопія, антропометріяАнотація
Метою дослідження є аналіз основних методик оцінки фізичного розвитку здобувачів вищої освіти, які навчаються у вищому навчальному закладі. Об’єкт і методи дослідження. За допомогою пошукових баз даних мережі Internet (Scopus, Web of Science, PubMed, Google Schoolar, PEDro) здійснено бібліосистематичний огляд джерел наукової інформації та проаналізовано матеріали щодо основних методик оцінки фізичного розвитку. Стаття є фрагментом науково-дослідної роботи на тему «Застосування методів фізичної терапії при порушеннях постави» кафедри фізичної терапії, ерготерапії та фізичного виховання Тернопільського національного медичного університету імені І.Я. Горбачевського МОЗ України (№ держреєстрації 0123U102339). Результати. Аналізуючи літературні джерела інформації, бачимо, що фізичний розвиток студентів вищих навчальних закладів є важливим показником їх загального стану здоров’я та фізичної працездатності [2, 3]. У сучасних дослідженнях фізичного розвитку використовуються різноманітні методи, в тому числі центильний метод оцінки фізичного розвитку, комплексний метод оцінки фізичного розвитку, індекси пропорційності розвитку, індекси сили, індекс зрілості. Оцінка фізичного розвитку студентів вищих навчальних закладів є важливим інструментом виявлення потенційних ризиків для їхнього здоров’я. Це дозволяє не тільки визначити поточний стан фізичної підготовленості здобувачів, а й виявити відхилення від нормального розвитку, які можуть бути ознаками або причинами різних захворювань. Завдяки цьому є можливість своєчасно розробляти та впроваджувати індивідуальні програми фізичної активності, що сприятимуть покращенню здоров’я та фізичної підготовки студентів. Вивчення фізичного розвитку студентів вищих навчальних закладів є комплексним процесом, який включає аналіз різних показників. Ідеться про центильний метод оцінки фізичного розвитку, комплексний метод оцінки фізичного розвитку, показники пропорційності розвитку, показники сили, індекс зрілості. Такий підхід дозволяє отримати повну картину фізичного стану студентів і врахувати всі аспекти, що впливають на їх розвиток. Вивчення цих показників необхідне для розробки ефективних методів підтримки та зміцнення фізичного здоров’я студентської молоді [6]. Висновки. Проаналізовані літературні дані щодо методики оцінювання фізичного розвитку студентів вищих навчальних закладів є важливим інструментом визначення стану їхнього здоров’я. Проведення систематичних занять терапевтичними вправами, індивідуалізація програм навчання, підвищення мотивації студентів до активного способу життя є ключовими чинниками покращення фізичного розвитку та здоров’я студентської молоді.
Посилання
Ольховик АВ. Діагностика рухових можливостей у практиці фізичного терапевта. Навчальний посібник. Суми. 2018. 146 с.
Лапіна НВ, Білоус ІВ. Особливості профілактики та корекції постави у студентів із різним рівнем фізичної активності. Фізична культура, спорт та здоров’я нації. 2017;1(29): 60-65.
Лімаренко ВМ. Фізична реабілітація та профілактика порушень постави у студентів медичного вищого навчального закладу. Вісник науки і практики. 2016; 1(14):43-47.
Добровольська НА. Практичні аспекти фізичної терапії та ерготерапії. Підручник. Гельветика. 2020. 368 с.
Павлик ВІ. Профілактика та корекція порушень постави у студентів у процесі фізичного виховання. Наукові записки. Серія: Проблеми методики фізичного виховання і спорту. 2015;1:85-89.
Шаповал ЛВ, Мазур МВ. Організація фізичного виховання як засіб профілактики та корекції порушень постави у студентів медичного вузу. Наукові записки. Серія: Проблеми методики фізичного виховання і спорту. 2018;2: 130-135.
Скиба ІО, Піддубна, ІС. Фізична реабілітація студентів з порушеннями постави у процесі фізичного виховання. Наукові записки. Серія: Проблеми методики фізичного виховання і спорту. 2015; 2:119-124.
Lee W, Mui K. Postural correction and muscle activation during breathing and coughing in patients with chronic obstructive pulmonary disease. Archives of Physical Medicine and Rehabilitation. 2014; 95(7): 1353-1359.
Youdas J, Hollman J, Krause D. The effects of gender, age, and body mass index on standing lumbar curvature in persons without current low back pain. Physiotherapy Theory and Practice. 2014; 30(4): 269-275.
Ghose S, Banerjee A. Posture correction: An evidence-based review. World Journal of Clinical Cases. 2017; 5(8): 245-254.
Lee M, Kim M. Effects of lumbar support on lumbar lordosis, trunk muscle activation, and comfort during prolonged sitting work. Human Factors and Ergonomics in Manufacturing & Service Industries. 2019; 29(4): 305-312.
Lee M, Park, J, Jeong, E. Effects of different seat heights on lumbar lordosis, trunk muscle activation, and comfort during prolonged typing work. 2018; 61(1): 47-54.
Grygus I, Petruk L. Оцінка показників фізичного розвитку та функціонального стану студенток спеціальної медичної групи Journal of Education, Health and Sport. 2015;5(10):158-169.