Комунікативна взаємодія між медичним персоналом відділень реабілітації та пацієнтами і її значення в процесі відновного лікування

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2077-6594/2024.4/14

Ключові слова:

медичні працівники, комунікаційні та організаторські здібності, реабілітація, відновне лікування

Анотація

Мета наукового дослідження полягає у медико-соціологічному дослідженні готовності до комунікативної взаємодії й організаторських здібностей медсестер і медбратів та інших медичних фахівців відділень реабілітації у професійній діяльності. Матеріали та методи дослідження. У дослідженні взяли участь 67 медсестер і медбратів (ерготерапевти, фізіотерапевти, реабілітологи) відділень реабілітації Дитячої обласної клінічної лікарні, Обласної клінічної лікарні ім. О.Ф. Горбачевського, опорних багатопрофільних лікарень Бердичева, Житомира, Звягеля, Коростеня, обласного медичного центру реабілітації. Для досягнення мети використано загальнонаукові методи: − теоретичні (аналіз, синтез, порівняння, бібліографічний, методи математичної статистики, аналітичний і логічного узагальнення); − емпіричні (анкетування, бесіда, спостереження). У процесі дослідження для оцінювання рівня розвитку комунікативних та організаторських здібностей була використана методика КОС-2. Результати дослідження. Усі заклади охорони здоров’я, у яких проводилося дослідження, мають підписані пакети медичних послуг з Національною службою здоров’я України (НСЗУ) «Реабілітаційна допомога дорослим і дітям у стаціонарних умовах». У процесі спілкування та обговорення проблем володіння комунікаційними й організаційними навичками, проведеного за участю медичного персоналу та пацієнтів реабілітаційних відділень, було відібрано ключові компетенції, які отримали найбільшу підтримку учасників обговорення і на їх основі сформовано професійний профіль ефективної взаємодії медичного персоналу з пацієнтами в рамках відновного лікування та оцінено, як професійний профіль взаємодії медичного персоналу з пацієнтами може впливати на процес реабілітації. За результатами анкетування оцінено рівень розвитку комунікативних та організаторських здібностей. Коефіцієнт шкали оцінок склав 0,6, що оцінюється на «3» і відповідає середньому рівню комунікативних навичок. Коефіцієнт шкали оцінок організаторських здібностей склав 0,7, що оцінюється на «3» і відповідає середньому рівню організаторських навичок. Висновки 1. На основі проведеного дослідження виявлено недостатність знань і досвіду комунікаційних та організаційних здібностей у медичних працівників відділень медичної реабілітації, що може негативно позначатись на лікувально-діагностичному процесі і процесі відновного лікування. 2. Підвищення рівня комунікативних і організаційних здібностей рекомендується проводити на курсах тематичного удосконалення в системі БПР на післядипломному рівні, що буде позитивно впливати на покращення реабілітаційної допомоги в практичній системі охорони здоров’я. 3. Сформований у процесі дослідження професійний профіль ефективної взаємодії медичного персоналу з пацієнтами в рамках відновного лікування може бути використаний при доопрацюванні програми тематичного удосконалення з набуття комунікаційних та організаційних здібностей. Також даний профіль може слугувати кожному медичному працівникові в процесі самоосвіти і самовдосконалення. Подальші дослідження передбачають вивчення ефективності курсів ТУ в рамках БПР з комунікаційних та організаторських здібностей і їх впливу на процес відновного лікування у відділеннях медичної реабілітації.

Посилання

Про затвердження Концепції розвитку вищої медичної освіти в Україні, Наказ Міністерства охорони здоров’я України та Академії медичних наук України № 522/51 [Електронний ресурс], 12.09.2008 [Цитовано 4 листопада 2024]. Режим доступу: http://mozdocs.kiev.ua/view.php?id=12141.

Махновська ІР. Професійна підготовка магістрів сестринської справи в умовах ступеневої освіти. [Електронний ресурс]. Житомир: Житомирський державний університет ім. І.Франко; 2015 [цитовано 1 листопада 2024]. 312 с. Доступно на: http://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/16825

Ширяєва АС. Особливості спілкування майбутніх медичних сестер у конфліктних ситуаціях. Медсестринство. 2021 р.; (2), 55–7. Доступно на:https://doi. org/10.11603/2411-1597.2021.2.12287;

Boissy A, Windover AK, Bokar D, Karafa M, Neuendorf K, Frankel RM. та ін. Communication skills training for physicians improves patient satisfaction. Journal of General Internal Medicine. 2016 р.; 31(7): 755-61. Доступно на: https://doi.org/10.1007/s11606-016-3597-2).

Abraham SA, Clow SE. Nurse-patient relationship and its implications for retention in the PMTCT of HIV programme in Ghana: an appreciative inquiry. BMC Nursing. 2023 р.; 22(1): С 450. Доступно на:https://doi.org/10.1186/s12912- 023-01615-z).

Ткачук ІІ, Пророк НВ, Лунченко НВ, Горленко ВМ, Острова ВД, Сосновенко НВ, редактори. Застосування діагностичних мінімумів в діяльності працівників психологічної служби: практичний посібник: за загальною редакцією Панка ВГ, редактор. 2-ге вид., доповн. і переробл. Київ: УНМЦ практичної психології і соціальної роботи; 2024. 100 c.

Дударєва ТВ, Бількевич НА. Комунікативна компетентність медсестри – підходи до формування на додипломному етапі навчання, проблеми та перспективи. Медсестринство, 2024[Цитовано 01.11.2024]. (3-4), 158–165. Доступно на:https://doi.org/10.11603/2411-1597.2023.3-4.

Каленський АА, Герлянд ТМ, Нагаєв ВМ. Концепція розроблення та використання екоорієнтованих педагогічних технологій у професійній (професійно-технічній) освіті Moderní aspekty vědy: XXIV. Díl mezinárodní kolektivní monografie. Mezinárodní Ekonomický Institut s.r.o.. Česká republika: Mezinárodní Ekonomický Institut s.r.o.; 2022[Цитовано 01.11.2024]. Str. 275-85

Сірак ІП. Формування готовності майбутніх медичних сестер до професійної самореалізації [дисертація]. Вінниця, Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського; 2017 [Цитовано 01.11.2024]. 262 с.

Дударєва Т, Бількевич Н. Комунікативна компетентність медсестри – підходи до формування на додипломному етапі навчання, проблеми та перспективи. Медсестринство. 2024. №3-4:158-165. Доступно на:10.11603/2411-1597.2023.3-4.14556.

Товканець ГВ. Соціально-педагогічна взаємодія у професійній підготовці педагога: комунікативний аспект. Товканець ГВ. редактор. Мукачево: Редакційно-видавничий центр МДУ; 2021. с.

Абдряхімова Ц, Мухаровська І, Клебан К, Сапон Д, Калачов О. Особливості комунікації у медичному середовищі (методичні рекомендації). PMGP [інтернет]. 01, Травень 2020 [цит. за 08, Листопад 2024];5(1):e04501212. доступний у: https://uk.e-medjournal.com/index.php/psp/article/view/212

Вишневський О. Сучасне українське виховання: Педагогічні нариси. Вишневський О. редактор. Львів: Львівський обласний науково-методичний інститут; 1996. 239 с.

Гончаренко СУ. Методи дослідження в педагогіці. Гончаренко СУ. редактор. Енциклопедія освіти Акад. пед. наук України; Кремень ВГ. головний редактор. Київ: Інком, Інтер, 2008. 1040 с.

Поплавська СД. Професійне спілкування медпрацівника й хворого як мистецтво мови. Матеріали V Міжрегіональної науково-практичної конференції «Актуальні питання сімейної медицини»: Житомир. 2007. С. 75–81.

Поплавська СД. Питання оптимізації комунікативної взаємодії медичної сестри і хворого. Матеріали Міжрегіональної науково-практичної конференції молодих дослідників. «Проблема духовності сучасної молоді: реалії та перспективи»: Житомир: Вид-во ПП Сахневич. 2007. С. 115–118.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-30

Номер

Розділ

Фізична терапія та реабілітація