МЕДИКО-СОЦІАЛЬНІ ТА СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ ОСОБИСТОСТІ ПІДЛІТКА В СУЧАСНІЙ РОДИНІ

Автор(и)

  • Г.М. Даниленко
  • О.О. Щербакова
  • О.Г. Авдієвська

DOI:

https://doi.org/10.32782/2077-6594.4.0.2020.220382

Ключові слова:

сім’я, неповна сім’я, підлітки, виховання, батьки, самооцінка, розвиток особистості підлітка

Анотація

Мета дослідження: гігієнічна оцінка впливу повної та неповної родини та вивчення ставлення учнів до причин власної поведінки, як індикатора свідомого відношення до власного здоров’я.
Матеріали та методи. Для вивчення соціально-психологічних особливостей розвитку особистості підлітків було охоплено 191 учня (133 з повних сімей та 58 з неповних), використано 14-факторний опитувальник Кеттелла (підлітковий варіант). Для дослідження особистості підлітків було використано методику Рене Жиля. Також у дослідженні було проведене анонімне анкетування 1025 дітей (492 хлопців та 506 дівчат) 15-17 років, учнів дев’ятих класів ЗНЗ України, використан опитувальник «Методика оцінки впливу близького соціального оточення на суб’єктивне сприйняття власного здоров’я підлітками». Соціально-гігієнічний опитувальник містив як альтернативні, так і рейтингове питання. Статистичний аналіз був проведений з використанням Еxсеl, SPSS-17.
Результати. Розглянуто основні лінії розвитку особистості в підлітковому віці: сепарація і індивідуація (поступове відділення, пошук себе); розвиток самовизначення; визначення референтної групи; розвиток статевої ідентифікації; розвиток особистої системи цінностей; формування життєвих цілей. Розглянуто фактори, що негативно та позитивно впливають на формування особистості підлітків з повної та неповної сім’ї. Проведений аналіз показує, що на формування особистісних особливостей підлітків впливає ряд чинників: психологічний мікроклімат в сім’ї, стиль сімейного виховання, який визначається батьківськими ціннісними орієнтаціями, установками, емоційним ставленням до дитини, особистісними властивостями батьків і дітей та ін. Висновки. Встановлено, що для більшості підлітків з неповних сімей характерні емоційна нестійкість, імпульсивність, мінливий настрій, дратівливість, стомлюваність та схильність до неврастенії. Отримані результати вказують, що у більшості підлітків, як з повних так і з неповних сімей, переважає дещо завищена та адекватна самооцінка. Найбільшою групою ризику щодо формування шкідливих звичок серед учнів, слід віднести хлопців зі зниженою самооцінкою, та дівчат дуже самовпевнених.

Посилання

Осадко O. Соціально-психологічні практики розвитку життєвої компетентності особистості. Проблеми політичної психології. 2018;21:128-138.

Анопрієнко О. Сім’я як чинник виникнення психоемоційних порушень підлітків. Науковий часопис НПУ імені М.П.Драгоманова. 2012;37(61):171-174.

Клімкіна Н. Проблеми формування культури родинного виховання підлітків в умовах неповної сім’ї. Вісник Прикарпатського університету. Педагогіка. 2008;ХХІІ:170-176.

Parkhomenko L. Medical and social problems in adolescence and ways of their solution. SOVREMENNAYA PEDIATRIYA. 2017;(4(84):16-21.

Danylenko H, Podrigalo L, Avdiievska O. Hygienic and medico-social features of health preservation in the schoolchildren at the institutions of secondary education in modern family. Environment & Health. 2019;93(4):24-30.

Крупник З. Теоретично-концептуальне обґрунтування проблеми формування відповідального ставлення молоді до здоров’я. Молодь і ринок. 2018;0(11(166).

Allen B. Child psychology. Chandni Chowk, Delhi: Global Media; 2007.

Шайгородський Ю. Криза підліткового віку як процес переоцінки цінностей. Соц. психологія. 2009; 6:148-153.

Фельдштейн Д. Проблемы возрастной и педагогической психологии: избранные психол. труды. Междунар. пед. академия; 1995:367.

Морозов С. Психодіагностика: тести. Методика та практики застосування: Навч.-метод. посіб. Київ. нац. ун-т ім. Т.Шевченка. Ін-т післядиплом. Освіти; 2004:221.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-04-25