Методи оцінки рівня фізичної активності дітей

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2077-6594/2023.2/05

Ключові слова:

фізична активність, анкети, діти шкільного віку, оцінка активності, діти та підлітки

Анотація

У світі використовується широкий спектр методів вимірювання фізичної активності дітей та підлітків. Оцінка фізичної активності має вирішальне значення для вивчення зв’язку між фізичною активністю та наслідками для здоров’я. Постає питання дослідження рівня фізичної активності дітей та підлітків, для досягнення якого гостро постає проблема вибору валідизованого та найбільш об’єктивного методу дослідження. Мета дослідження – створення систематизованого переліку анкет дослідження фізичної активності дітей, надання характеристики та порівняння для визначення найбільш об’єктивних. Матеріали та методи дослідження. Для досягнення мети дослідження використано бібліосематичний метод та метод системного аналізу. Матеріалами дослідження стали науково-методичні джерела щодо теми наукової статті, опрацьовані джерела вітчизняних та іноземних авторів про наявні методи оцінки фізичної активності. Результати дослідження та їх обговорення. В результаті дослідження науково-методичних джерел, було проаналізовано та описано 17 анкет та їх модифіковані версії для дослідження рівня фізичної активності дітей. Серед них анкети 3-Day Physical Activity Recall Questionnaire, The Pathways physical activity recall questionnaire, анкета Fels PA Questionnaire for Children та методика Фремінгемського університету та інші. Висновки. Створений та систематизований перелік анкет для дослідження рівня фізичної активності, який дозволяє обрати оптимальний метод дослідження для визначеної цільової групи.

Посилання

Sylvia LG, Bernstein EE, Hubbard JL, Keating L, Anderson EJ. Practical guide to measuring physical activity. J Acad Nutr Diet. 2014;114(2);199–208.

Кіндзера А, Боднар І, Сороколіт Н. Характеристика рівня добової рухової активності школярів 5–9 класів. Фізична культура, спорт та здоров’я нації: збірник наукових праць. 2017:176–180.

Томенко ОА. Рівень рухової активності підлітків та шляхи його підвищення на основі використання заходів оздоровчо-рекреаційного спрямування. Слобожанський науково-спортивний вісник. 2013;3:19–24. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/snsv_2013_3_7.

Клименченко ВГ, Кривенцова ІВ, Несен ОО. Рухова активність учнів на шкільних уроках з різних предметів. Сучасні тенденції, спрямовані на збереження здоров’я людини : збірник тез ІІ науково-практичної Internet-конференції з міжнародною участю, присвячена пам’яті професора О.В. Пєшкової, Харків, 22–23 квіт. 2021 р. Випуск 2. С. 102–106.

Barbosa N, Sanchez CE, Vera JA, Perez W, Thalabard J.C, Rieu M. A physical activity questionnaire: reproducibility and validity. J Sports Sci Med. 2007;6(4):505–518.

Booth ML, Okely AD, Chey T, Bauman A. Adolescent Physical Activity Recall Questionnaire (APARQ) [Database record]. APA PsycTests. 2002. DOI: 10.1037/t46937-000.

Children’s physical activity questionnaire (CPAQ). URL: https://ww w.mrc-epid.cam.ac.uk/wp-content/uploads/2014/08/CPAQ.pdf.

Treuth MS, Hou N., Young DR., Maynard LM. Validity and reliability of the Fels physical activity questionnaire for children. Med Sci Sports Exerc. 2005; 37 (3): 488–495. DOI: 10.1249/01.mss.0000155392.75790.83.

IPAQ. International physical activity questionnaire. URL: http://www.ipaq.ki.se/.

Vuillemin A, Oppert JM, Guillemin F, Essermeant L, Fontvieille AM, Galan P, Kriska AM, Hercberg S. Selfadministered questionnaire compared with interview to assess past-year physical activity. Medicine & Science in Sports & Exercise. 2000;32(6):1119–1124.

Friedenreich CM, Courneya KS, Neilson HK, Matthews CE, Willis G, Irwin M, Troiano R, Ballard-Barbash R. Reliability and validity of the Past Year Total Physical Activity Questionnaire. Am J Epidemiol. 2006;163(10):959–970.

Thomas EL., Upton D. Psychometric properties of the physical activity questionnaire for older children (PAQ-C) in the UK. Psychology of Sport and Exercise. 2014; 15(3):280–287.

Gioxari A, Kavouras S, Tambalis K, Maraki M, Kollia M, Sidossis L. Reliability and criterion validity of the Self-Administered Physical Activity Checklist in Greek children. European journal of sport science. 2011;13:105–111.

Going SB., Levin S., Harrell J., Stewart D., Kushi L., Cornell CE., Hunsberger S, Corbin C, Sallis J. Physical activity assessment in American Indian schoolchildren in the Pathways study. The American Journal of Clinical Nutrition. 1999;69(4 Suppl):788S–795S. DOI: 10.1093/ajcn/69.4.788S.

Григор’єв ОР. Фізкультурно-рекреаційна діяльність як засіб підвищення рухової активності учнів основної школи. Суми, 2020. С. 32–35.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-08

Номер

Розділ

Громадське здоров’я