Рівень стоматологічної освіти в студентів різних факультетів університету м. Ужгорода
DOI:
https://doi.org/10.32782/2786-7684/2024-1-22Ключові слова:
засоби гігієни, опитування, гігієна ротової порожнини, профілактика, рівень гігієни, студенти, анкетуванняАнотація
Дані, отримані в результаті проведеного анкетування студентів, дозволили визначити рівень знань про гігієну ротової порожнини. Мета дослідження: провести порівняльну оцінку знань про методи профілактики захворювань ротової порожнини в студентів різних факультетів університету м. Ужгорода. Матеріали та методи. На базі університетської стоматологічної поліклініки Ужгородського національного університету проведено анкетування та стоматологічне обстеження студентів 1-2 курсів стоматологічного та фізичного факультетів Ужгородського національного університету. Загальна кількість обстежених – 220 осіб. Середній вік респондентів становив 19.0 ± 1,2 років. Анкета містила запитання щодо основ правильного харчування: кратності прийому їжі на день, вживання солодких продуктів, напоїв, частоти вживання твердих овочів і фруктів. А також були запитання, що стосуються основних правил користування зубною щіткою (ступеня жорсткості щетини, часу, через який проводиться її заміна), визначення рівня знань основних гігієнічних навичок чищення зубів, режиму та часу. Результати. За даними анкетування, більшість опитаних прислухаються до порад стоматолога та гігієніста, чистять зуби двічі на день, змінюють зубну щітку 3-4 рази на рік та використовують зубну щітку середньої жорсткості (студенти стоматологічного факультету – 92,8; 69,6; 38,4 та 88%, фізичного факультету – 72; 56,8; 40 та 84% відповідно). Користуються додатковими засобами гігієни 52% респондентів-фізиків, використовують додаткові засоби гігієни – 43,2% опитаних студентів-стоматологів. За даними анкетування з'ясувалося, що більшість респондентів чистять зуби двічі на день (студенти-стоматологи – 73,6%, фізики – 56,8%), один раз на день чистять зуби 24% опитаних стоматологів та 40% фізиків, три рази на день чистять зуби 2,4% студентів-стоматологів та 3,2% фізиків. Також 38,4% студентів-стоматологів чистять зуби після сніданку та перед сном, 25,2% – перед сніданком і перед сном, 19,2% – перед сніданком, 6% – після сніданку, 4,8% – три рази на день, 3,2% – перед і після сніданку і 3,2% – тільки перед сном. Серед студентів-фізиків 36% чистять зуби після сніданку та перед сном, 28% – перед сніданком та перед сном, 20% – перед сніданком, 8% – після сніданку, 4% – перед сном та 4% – щоразу після їжі. Більшість опитаних стоматологів (68%) приділяють чищенню зубів 3-4 хвилини, 26% – 1-2 хвилини і 6% – 5-6 хвилин. Більшість респондентів-фізиків (60%) чистять зуби 1-2 хвилини, 36% – 3-4 хвилини і 4% – 5-6 хвилин. Висновки. Очевидно, що рівень стоматологічного здоров'я безпосередньо залежить від рівня стоматологічної освіти. Існує необхідність більшої поінформованості населення за рахунок засобів освіти (книг, брошур, плакатів, журналів, реклами), проведення санітарно-просвітницької роботи та уроків здоров'я в школах.
Посилання
Авдєєв О.В, Бойків А.Б, Древніцька Р.О. Сучасні напрямки лікування та профілактики карієсу зубів. Вісник наукових досліджень. 2019. № 4. С. 26–32. DOI: https://doi.org/10.11603/2415-8798.2018.4.9786. [7].
Автомонів М.Ю. Математична обробка та аналіз медико-біологічних даних. 2-ге вид. Київ: Медінформ. 2018. 579 с. [15].
Возний О.В., Германчук С.М., Струк В.І., Біда В.І., Погоріла А.В. Стан і перспективи розвитку стоматологічної допомоги населенню України. Актуальні питання фармацевтичної і медичної науки та практики. 2019. № 2. С. 228–234. [3].
Вороненко Ю.В., Мазур І.П., Павленко О.В. Стоматологічна допомога в Україні: аналіз основних показників діяльності за 2021 рік: довідник. Кропивницький: Поліум; 2022. 76c. ISBN 978-617-8112-10-3. [2].
Даниленко А.В. До питання про формування у підлітків мотивації до здорового способу життя. Соціальна робота в громаді: сучасні виклики та перспективи розвитку. Дніпро: ДНУ імені Олеся Гончара. 2023. 288 с. [13].
Дудник С.В., Кошеля І.І. Тенденції стану здоров’я населення України. Україна. Здоров’я нації. 2016. Т.40. № 4. С. 27–31. [4].
Каськова Л.Ф. Профілактика стоматологічних захворювань. Полтава: 2018. 403 с. [10].
Мазур І.П., Лехан В.М., Рибачук А.В. Трансформації стоматологічної галузі за період незалежності України та їх вплив на доступність стоматологічної допомоги. Медичні перспективи. 2022. Т.27. № 1. С. 184–192. DOI: org/10.26641/2307-0404.2022.1.254470. [1].
Педоренко Г.М. Формування навичок здорового способу життя підлітків. Вінниця. 2022. C. 2–17. https://nenc.gov.ua/education/wp-content/uploads/2022/10/Pedorenko.pdf [12].
Пішковці А.-М.М., Палко А.І., Рогач І.М. Наукове обґрунтування нових підходів до первинної, вторинної та третинної профілактики стоматологічних захворювань населення закарпатської області Україна. Здоров’я нації. 2020. Т.60. № 3. С. 96–100. [8].
Попович З.Б, Рожко М.М, Чубій І.З, Кукурудз Н.І. Екологія та стоматологічне здоров’я населення України: причинно-наслідковий зв’язок. Сучасна стоматологія. 2022. № 1-2. С. 42–46. doi: 10.33295/1992-576X-2022-1-2-4268. [6].
Соколова І. І., Ярошенко О. Г. Профілактика в дитячій стоматології : навч.-метод. посібник для лікарів-інтернів, лікарів-стоматологів та студентів стоматологічного факультету. Харків : ХНМУ. 2019. 84 c. [11].
Спіріна Т.П. Формування мотивації до здорового способу життя у підлітків як соціально-педагогічна проблема. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. 2012. С. 193–201. http://nbuv.gov.ua/UJRN/vlup_2012_22%288%29__26 [14].
Янчук А.О., Скиба В.Я., Катеринчук І.П. Епідеміологічні дослідження та моніторинг стоматологічної захворюваності у дітей України. Світ медицини та біології. 2019. Т.68. № 2. С. 154–158. doi: 10.26724/2079-8334-2019-2-68-154-158. [5].
Razmpoosh E, Abdollahi S, Salehi Abargouei A. The Relationship of Nutrition Components and Life Style to Dental Caries. A Review Article. JNFS. 2018. Vol.3. № 3. P.167–174. [9].