ІНТЕГРАЦІЯ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ В СИСТЕМУ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ ПЕДАГОГІЧНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ
DOI:
https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2025-10-4Ключові слова:
штучний інтелект, здобувачі вищої освіти, професійна підготовка, педагогічна освіта, цифровізація, освітні технологіїАнотація
У статті розглянуто питання інтеграції технологій штучного інтелекту у систему професійної підготовки педагогічних кадрів, зокрема в контексті реформування вищої освіти України та світових тенденцій цифрової трансформації. Висвітлено основні етапи розвитку технологій штучного інтелекту – від концепції «машини, що мислить» А. Тюрінга до появи генеративних моделей, здатних створювати тексти, зображення та мультимедійний контент. Наголошено, що штучний інтелект стає не лише технологічним інструментом, а й педагогічним партнером, який сприяє персоналізації навчання, розвитку критичного мислення, креативності та самостійності здобувачів вищої освіти. Представлена авторська модель механізмів інтеграції технологій штучного інтелекту у систему професійної підготовки педагогічних кадрів, яка налічує п’ять ключових пунктів: організація навчальних курсів, тренінгів та семінарів з етичного й практичного використання штучного інтелекту; удосконалення інституційної інфраструктури закладів вищої освіти через створення центрів компетентностей з інтелектуальних технологій; партнерство університетів з ІТ-компаніями й науковими центрами для впровадження інноваційних освітніх рішень; оновлення освітніх програм і включення дисциплін, спрямованих на формування штучно-інтелектуальної компетентності; розробка етичних регламентів і дозвіл використання штучного інтелекту здобувачами освіти у навчальній діяльності з дотриманням принципів академічної доброчесності.У підсумку зроблено висновок, що інтеграція штучного інтелекту є стратегічним напрямом розвитку освіти, який передбачає не заміну педагога, а підвищення ефективності його діяльності, розширення педагогічних можливостей та формування культури відповідального використання цифрових технологій.
Посилання
Аналітична записка з питань порівняльного законодавства у сфері використання технологій штучного інтелекту (стан та перспективи розвитку законодавства ЄС та інших держав світу). URL: https://research.rada.gov.ua/uploads/documents/32500.pdf (дата звернення: 10.10.2025).
Байдюк Н. В. Використання інноваційних інтерактивних технологій гендерної освіти у процесі професійної підготовки майбутніх педагогів. Науковий вісник Мукачівського державного університету. Серія: Педагогіка та психологія. 2019. No 1. С. 59–62. DOI 10.31339/2413-3329-2019-1(9)-59-62
Постанова Кабінету Міністрів України «Про схвалення Концепції розвитку штучного інтелекту в Україні (від 2 грудня 2020 р. № 1556-р)». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-2020-%D1%80#Text (дата звернення: 14.10.2025).
Собченко, Т., Федоренко В. Формування ШІ-компетентності майбутніх педагогів у процесі професійної підготовки. Освіта дорослих: теорія, досвід, перспективи. 2024. № 26(2). С. 144–153. https://doi.org/10.35387/ od.2(26).2024.144-153
Стасевич С., Голодовська О. Штучний інтелект: історія та становлення. Інформаційні технології та суспільство. 2025. № 1 (16). С. 242–248. https://doi.org/10.32689/maup.it.2025.1.31
Топузов О., Алєксєєва С. Можливості використання штучного інтелекту в освітньому процесі закладів середньої освіти в умовах воєнного стану. Український Педагогічний журнал. 2024. № 1. С. 5–11. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-1-5-11
Черненко Н. М., Корабльов В. В. Штучний інтелект та робототехніка в освіті: переваги та виклики. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського. 2024. № 3. С. 140–145. DOI https://doi.org/10.24195/2617-6688-2024-3-20
Ahmad S. F., Rahmat M. K., Mubarik M. S., Alam M. M., Hyder S. I. Artificial intelligence and its role inтeducation. Sustainability. 2021. № 13(22). https://doi.org/10.3390/su132212902
Hrytsenchuk O. The Use of Artificial Intelligence in Education: Trends and Prospects in Ukraine and Abroad. UNESCO Chair Journal Lifelong Professional Education in the XXI Century. 2024. № 2 (10). Р. 152–161. https://doi.org/10.35387/ucj.2(10).2024.0012
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.





