Реабілітаційне медсестринство в Україні: подолання розриву між політикою та практикою
DOI:
https://doi.org/10.32782/2077-6594/2025.2/25Ключові слова:
реабілітаційне медсестринство, професійний стандарт, матриця компетентностей, реабілітаціяАнотація
Мета дослідження – проаналізувати міжнародні підходи до визначення компетентностей медичних сестер у сфері реабілітації та обґрунтувати шляхи формування національного професійного стандарту в Україні, адаптованого до умов воєнного стану та потреб системи охорони здоров’я.Матеріали та методи. Здійснено бібліосемантичний аналіз сучасних міжнародних рамок компетентності медичних сестер у сфері реабілітації на основі джерел, представлених у провідних наукометричних базах даних: Scopus, Web of Science, PubMed, Google Scholar та PEDro. У процесі дослідження застосовано теоретичні методи, зокрема аналіз і синтез нормативно-правових актів законодавства України у сфері реабілітації та медсестринства, а також рекомендацій авторитетних міжнародних організацій у галузі охорони здоров’я та медичної освіти. Метою такого підходу було виявлення глобальних тенденцій і особливостей професійного становлення медсестринства в галузі реабілітації як нової спеціалізації в українській системі надання медичної допомоги у відповідь на виклики, спричинені війною. Крім того, проаналізовано науково-педагогічні та економічні публікації, що розкривають теоретичні засади досліджуваної проблематики. Проведено систематизацію отриманого матеріалу та його узагальнення з метою формулювання висновків і визначення напрямів подальших наукових пошуків.Результати. Реабілітаційне медсестринство в Україні розвивається відповідно до зростаючих потреб та міжнародних стандартів, але залишаються такі проблеми, як нестача кадрів, високе робоче навантаження та недостатній рівень підготовки. Результати дослідження показали, що аналіз нормативно-правової бази, сучасних тенденцій та прогалин у компетенціях реабілітаційних медсестер, з урахуванням викликів, спричинених триваючою війною, дозволяє визначити пріоритетні напрямки для розвитку професійних стандартів та підготовки медичних кадрів у сфері реабілітації в умовах нестабільної ситуації. Порівняльний аналіз ролі реабілітаційних медсестер у Великій Британії, Норвегії та США виявляє спільні підходи до підготовки та інтеграції команд, які можуть слугувати основою для створення української моделі компетенцій. Серед ключових викликів – невідповідність компетенцій, прогалини в нормативно-правовій базі та відсутність структурованої освіти.Посилення нормативно-правової бази, визначення стандартів робочого навантаження та розробка професійних стандартів є критично важливими для покращення реабілітаційного медсестринства. Необхідні подальші дослідження для встановлення кваліфікаційних вимог та узгодження практики з поточними потребами реабілітаційної медицини. Висновки. Проведений аналіз міжнародних рамок компетентності медичних сестер у реабілітації засвідчив наявність спільного підходу до визначення професійної ролі цих фахівців у системах охорони здоров’я країн з розвинутою економікою.Такі рамки підкреслюють важливість високого рівня автономії професії «Медсестринство», спеціалізованих компетентностей а також міждисциплінарної співпраці в мультидисциплінарній команді. Вони можуть бути використані як орієнтир для створення національного професійного стандарту в Україні, з урахуванням вітчизняного контексту, законодавчих змін і викликів, що виникли в умовах воєнного стану. Розвиток реабілітаційного медсестринства в Україні відбувається у складних соціально-економічних і кадрових умовах, викликаних війною з рф. Попри позитивні зрушення в нормативному полі, галузь стикається з низкою проблем: дефіцит фахівців, високе навантаження, недостатній рівень спеціалізованої підготовки, відсутність системної підтримки молодих кадрів. У таких умовах постає нагальна потреба у формалізації професійного статусу медичних сестер і братів у реабілітації через впровадження чіткого професійного стандарту, який визначатиме рамку компетентностей, межі відповідальності та алгоритми практичної діяльності. Визнання реабілітаційного медсестринства як окремої галузі професійної практики сприятиме не лише підвищенню якості медичної допомоги, але й створенню умов для сталого кадрового розвитку. Формування сучасної, адаптованої до українських реалій моделі підготовки медичних сестер у сфері реабілітації є стратегічно важливим кроком на шляху до інтеграції української медицини у світовий реабілітаційний простір.
Посилання
Міністерство охорони здоров’я України. Віктор Ляшко: Від пострадянської до прогресивної європейської: як змінилась система реабілітації за 2023 рік [Інтернет]. Київ: МОЗ України; 2024 берез. 5 [цит. 2025 берез. 7]. Доступно на: https://moz.gov.ua/uk/vid-postradjanskoi-do-progresivnoi-evropejskoi-jak-zminilas-sistema-reabilitacii-za-2023-rik
World Health Organization. Rehabilitation. 2024 Apr 22 [cited 2025 March 7]. Available from: https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/rehabilitation
World Health Organization. Rehabilitation 2030: A call for action [Internet]. Geneva: WHO; 2021 Aug 9 [cited 2025 March
. Available from: https://www.who.int/initiatives/rehabilitation-2030
Павлова Ю, Тимрук-Скоропад К. Звіт підсумків і досвіду реалізації ініціативи «Реабілітація травм війни в Україні». Київ; 2024. 64 с. [цит. 2025 берез. 7] Доступно на: https://uni-sport.edu.ua/sites/default/files/vseDocumenti/zvit_rtv.pdf
Закон України. Про реабілітацію у сфері охорони здоров’я: Закон України від 03.12.2020 № 1053-IX [Інтернет]. Київ: Верховна Рада України; 2020 [цит. 2025 берез. 8]. Доступно на: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1053-20#Text
Рудакова Н. Розвиток реабілітаційної освіти для бакалаврів-медсестер в Україні в контексті європейських інтеграційних процесів (кінець ХХ – початок ХХІ ст.) [дисертація]. Львів: Львівський національний університет імені Івана Франка; 2024. Доступно на: https://lnu.edu.ua
Міністерство охорони здоров’я України. Наказ про затвердження змін до Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників. Випуск 78 "Охорона здоров’я", № 138. 2023. Доступно на: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0138282-23#Text
Національна служба здоров’я України. Скільки медзакладів в Україні надають реабілітаційні послуги [How many medical institutions in Ukraine provide rehabilitation services]. Ukrinform. 2024. Доступно на: https://www.ukrinform.ua/rubric-society/3946747-lasko-skazav-skilki-medzakladiv-v-ukraini-nadaut-poslugi-iz-reabilitacii.html
Кабінет Міністрів України. Питання організації реабілітації у сфері охорони здоров’я. Постанова № 1268 від 3 листопада 2021. Доступно на: https://www.kmu.gov.ua/npas/pitannya-organizaciyi-reabilitaciyi-u-s-a1268
Association of Rehabilitation Nurses. ARN rehabilitation nursing competency model. 2014. Available from: https://rehabnurse.org/uploads/membership/ARN_Rehabilitation_Nursing_Competency_Model_FINAL_-_May_2014.pdf
Vaughn S, Mauk KL, Jacelon CS, Larsen PD, Rye J, Wintersgill W, et al. The competency model for professional rehabilitation nursing. Rehabil Nurs. 2016;41(1):33–44. DOI: 10.1002/rnj.225.
Міністерство освіти і науки України. Стандарт вищої освіти першого (бакалаврського) рівня вищої освіти галузі знань 22 «Охорона здоров’я» за спеціальністю 223 «Медсестринство». Наказ № 1344. 2018. Доступно на: https://osvita.ua/legislation/Vishya_osvita/63030/
Верховна Рада України. Закон України про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення доступності медичної та реабілітаційної допомоги в умовах воєнного стану № 2494-IX. 2022. Доступно на: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2494-20#Text
Міністерство охорони здоров’я України. Стратегічні напрями розвитку медсестринства. 2024. Доступно на: https:// vin.gov.ua/departament-okhorony-zdorovia/64655-ministerstvo-okhorony-zdorovia-ukrainy-prezentuvalo-stratehichni-napriamy-rozvytku-medsestrynstva
Національне агентство кваліфікацій України. Реєстр професійних стандартів [Register of professional standards]. 2023. Доступно на: https://register.nqa.gov.ua/profesijni-standarti
Український центр медичної освіти. Звіт: Медсестра з розширеними повноваженнями [Report: Nurse with extended powers]. 2023. Доступно на: https://mededu.org.ua/wp-content/uploads/2023/11/zvit-medsestra-2023-ukr-veb_compressed.pdf
Dahl BM, Glavin K, Teige AM, Karlsen AG, Steffenak AKM. Norwegian public health nurses' competence areas. Public Health Nurs. 2022;39(5):1048–1057. DOI: 10.1111/phn.13083.
Camicia M, Black T, Farrell J, Waites K, Wirt S, Lutz B. The essential role of the rehabilitation nurse in facilitating care transitions: A white paper by the Association of Rehabilitation Nurses. Rehabil Nurs. 2014;39(1):3–11. DOI: https://doi.org/10.1002/rnj.135.
Рудакова Н. Компетентнісний підхід до професійної підготовки майбутніх фахівців із медсестринства у сфері реформування реабілітаційної допомоги в Україні. Вісник Львівського університету. Серія педагогічна. 2021;35:166–175. DOI: http://dx.doi.org/10.30970/vpe.2021.35.11322.
Gutenbrunner C, Stievano A, Nugraha B, Stewart D, Catton H. Nursing – a core element of rehabilitation. Int Nurs Rev. 2022;69(1):13–19. DOI: https://doi.org/10.1111/inr.12661.
American Nurses Association. Nursing: Scope and Standards of Practice. 4th ed. Silver Spring (MD): American Nurses Association; 2021.
International Council of Nurses. ICN framework of competencies for the generalist nurse. Geneva: ICN; 2003.
International Council of Nurses. WHO's new competency framework for World Health Worker Week [Internet]. Geneva: ICN; 2022 [cited 2025 March 8]. Available from: https://www.icn.ch/news/international-council-nurses-welcomes-whos-new- competency-framework-world-health-worker-week
Vaughn S, Rye J, Allen A, Bok A, Mauk K, Park L, et al. Updated Competency Model for Professional Rehabilitation Nursing: Practice Applications. Rehabil Nurs. 2022;47(6):235-49. https://doi.org/10.1097/RNJ.0000000000000350
Benner P, Wrubel J. Skilled clinical knowledge: The value of perceptual awareness. Part 1. J Nurs Adm. 1982;12(5):11–14.
Кабінет Міністрів України. Деякі питання організації реабілітації у сфері охорони здоров’я. Постанова № 1462 від 16 грудня 2022. Доступно на: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1462-2022-п#Text
Міністерство охорони здоров’я України. Наказ від 10 листопада 2022 р. № 2016. Про подальше вдосконалення системи післядипломної освіти та безперервного професійного розвитку фахівців з професійною вищою, початковою (короткочасною) та першою (бакалаврською) рівнями вищої медичної та фармацевтичної освіти і магістрів з медсестринства. 2022. Доступно на: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0039-23#Text
Міністерство охорони здоров’я України. Від початку 2024 року в Україні майже 366 тисяч людей отримали реабілітаційну допомогу [Since the beginning of 2024 approximately 366,000 people received rehabilitation care]. Українська Правда Life. 2024. Доступно на: https://life.pravda.com.ua/health/vid-pochatku-2024-roku-v-ukrajini-mayzhe-366-tisyacha-lyudey-otrimali-poslugi-z-reabilitaciji-dani-moz-305383/
Chopyak V, Chemerys O, Hdyrya O. The development of the rehabilitation system in Ukraine. Proc Shevchenko Sci Soc Med Sci. 2024;76(2). https://doi.org/10.25040/ntsh-ms-2024-76-02-01
Lawry LL, Korona-Bailey J, Juman L, Janvrin M, Donici V, Kychyn I, et al. A qualitative assessment of Ukraine’s trauma system during the Russian conflict: experiences of volunteer healthcare providers. Conflict and Health. 2024;18(10). DOI: https://doi.org/10.1186/s13031-024-00570-z.
Reynolds N. The humanitarian crisis in Ukraine. Nurses around the world can and should unite to help. Rev Latino-Am Enfermagem. 2022;30:e2675. DOI: https://doi.org/10.1590/1518-8345.2022.30.e2675.