Фактори, що впливають на формування культури здоров’я підлітків

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2077-6594/2023.3/07

Ключові слова:

підлітки, здоровий спосіб життя, переконання, культура здоров’я, фактори поведінки.

Анотація

Мета – проаналізувати наукові та літературні джерела щодо ймовірних факторів, що впливають на переконання молоді, пов’язані зі здоров’ям, та формують у неї мотивацію до збереження і зміцнення власного здоров’я. Матеріали та методи. Для досягнення мети дослідження було використано бібліосемантичний метод та метод системного аналізу. Матеріалами дослідження стали результати досліджень, методичні напрацювання зарубіжних та вітчизняних учених з питань формування переконань та мотивації молоді до збереження здоров’я та здорового способу життя. Результати. Визначено, що дитячий та підлітковий вік є найбільш сприятливим для формування цінностей та переконань у тому числі щодо культури здоров’я. На формування переконання щодо здоров’я у підлітків впливають: батьки або особи, які їх замінюють, друзі, вихователі, вчителі, інформація зі ЗМІ, соціальних мереж, інтернету. Висновки. Для формування позитивних переконань підлітків щодо здоров’я необхідний системний підхід та залучення до вирішення означеної проблеми галузі не лише охорони здоров’я, але й освіти, культури, соціальної роботи тощо. Важливим є також створення сприятливих умов для формування позитивної поведінки у підлітків щодо власного здоров’я.

Посилання

Andrew MB, Joanne EJ. The importance of health literacy in physiotherapy practice. Journal of Physiotherapy. 2010;56 (3):149-151. doi: https://doi.org/10.1016/S1836-9553(10)70018-7

Башара ДІ. Роль соціального працівника у формуванні здорового способу життя підлітків [магістерська робота]. Миколаїв: ЧНУ ім. Петра Могили; 2023. 90 с.

Педоренко ГМ. Формування навичок здорового способу життя підлітків. 2022. с. 2-17. Доступно на: https://nenc.gov. ua/education/wp-content/uploads/2022/10/Pedorenko.pdf

Овчарук В. Здоров’я, здоров’язбереження та здоров’язберігаюча компетентність у контексті поглядів вітчизняних та зарубіжних вчених. Порівняльна професійна педагогіка. 2018; 8(4):98-105.

Карпова ОЮ. Особливості поведінки підлітків під час війни. У: Освіта і наука – 2023; 3-7 квіт. 2023; Київ. Київ: УДУ імені Михайла Драгоманова; 2023. с. 113-114.

Марченко О, Бричук М. Характерні особливості ставлення до власного здоров’я та вибору факторів здорового способу життя школярів різного віку. Спортивна медицина, фізична терапія та ерготерапія. 2023;1:62-69. doi: https://doi. org/10.32652/spmed

Мехед ОБ, Рябченко СВ, Жара ГІ. Аналіз факторів, що впливають на формування здорового способу життя молоді. Сучасні проблеми здоров’я та здорового способу життя у педагогічній освіті. 2019;3(159):262-266. doi: 10.5281/zenodo. 3477733

Даниленко АВ. До питання про формування у підлітків мотивації до здорового способу життя. У: Соціальна робота в громаді: сучасні виклики та перспективи розвитку; 24 берез. 2023; Дніпро. Дніпро: ДНУ імені Олеся Гончара; 2023. 288 с.

Про Національну молодіжну стратегію до 2030 року, Указ Президента України № 94/2021 [Інтернет], 12 берез. 2021 [цитовано 15 верес. 2023]. Доступно на: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/94/2021#n13

Сухомлинська ОВ. Нариси історії українського шкільництва. Київ: Заповіт; 2006. 304 с.

Боєцька АС. Особливості діяльності з формування здорового способу життя учнів в умовах нової української школи. У: Науковий вимір соціально-педагогічних проблем сьогодення; 25 травня 2022; м. Ніжин (Україна). Ніжин: НДУ ім. М. Гоголя; 2022. с. 139-141.

Сергета ІВ., Теклюк РВ. Провідні компоненти індивідуальної концепції здоров’я у контексті формування здоров’язберігаючої компетентності дівчат і юнаків. Гігієна населених місць. 2022; 72: 152-161. https://doi.org/10.32402/ hygiene2022.72.152

Ткачук ЮМ. Вплив неформальних підліткових груп на особистісний розвиток підлітка [курсова робота в Інтернеті]. Київ: Київ. нац. лінгв. ун-т; 2023 [цитовано 15 верес. 2023]. 48 с. Доступно на: http://rep.knlu.edu.ua/xmlui/ handle/787878787/4227

Зимівець НВ. Соціально-педагогічні технології формування відповідального ставлення до здоров’я в учнівської молоді [дисертація в Інтернеті]. Київ: Інститут проблем виховання Академії педагогічних наук України; 2008 [цитовано 15 верес. 2023]. 247 с. Доступно на: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/1574.

Теклюк РВ, Сергета ІВ. Проблеми моніторингу здоров’язберігаючої компетентності сучасних підлітків. Довкілля та здоров’я. 2019;1(90):17-22. doi: 10.32402/dovkil2019.01.017

Koreniev MM, Danylenko HM. Health of school-aged children: problems and solutions. Journal of the Academy of Medical Sciences of Ukraine. 2007;3:526-32.

Вакуленко ОВ. Здоровий спосіб життя як соціально-педагогічна умова становлення особистості у підлітковому віці [автореферат дисертації]. Київ: Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова; 2001. 20 с.

Kazokiene L, Stravinskiene J. Criteria for the evaluation of Public Relations effectiveness. Engineering Economics. 2011;22.1.:91-105. 19. Крупник З. Здоров᾽язберігаюча культура підлітків як необхідна умова їх особистісного становлення. Communication as a factor of transparency of social interaction: psychological, historical, legal, economic and political dimensions. 2022. с. 137-144.

Campbell S, Campbell-Phillips S, Phillips D. Lack of Communication between Management and Employees. SIASAT. 2020; 5.3.:32-39. 21. Спіріна ТП. Формування мотивації до здорового способу життя у підлітків як соціально-педагогічна проблема. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка [Інтернет]. 2012 [цитовано: 31 серп. 2023]. с. 193-201. Доступно на: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vlup_2012_22%288%29__26

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-13