DEVELOPMENT OF SPEECH COMPETENCIES OF STUDENTS MAJORING IN “PHYSICAL THERAPY. OCCUPATIONAL THERAPY”

Authors

  • I.J. Filak

DOI:

https://doi.org/10.32782/2077-6594.2.1.2022.258923

Keywords:

speech competences, innovative teaching methods, language communications

Abstract

The aim of the study: to summarize the experience of teaching business Ukrainian language of students of the specialty "Physical therapy, ergotherapy" and evaluate the effectiveness of work on the development of speech competencies of future professionals.
Materials and methods. To achieve this goal, we used the method of pedagogical observation, the method of pedagogical experiment, the method of comparative analysis. An anonymous survey using a test questionnaire on students' wishes to study certain topics was conducted. The target group of the research were students of the Faculty of Health and Physical Education majoring in "Physical therapy, ergotherapy".
Results. Speech skills needed by a physical therapist, ergotherapist, are in the circle of medical metalanguage. For professional communication of physicians it is necessary to master such varieties as medical scientific language (for oral and written communication with colleagues), medical spoken language (for communication with patients, their relatives, etc.), language of medical documentation, language of media (medical advertising). The course of business Ukrainian includes different types of work with students: lectures, practical classes, independent work.
Today the requirement of time is the use of innovative learning technologies. Active learning methods, interactive methods significantly improve the memorization of material, contribute to its identification and purposeful practical implementation. That is why in Ukrainian business classes it is increasingly recommended to use interactive teaching methods, which modern experts interpret differently. In the business Ukrainian language classes for students of the Faculty of Health and Physical Education, an interactive method of teaching was tested, such as visualization of topics, which involves the use of different types of visuals (sample documents, multimedia presentations, videos, etc.). Another interesting method for students is a role game. This is a created situation that mimics life, in which a person can make interactive mistakes without harming himself in real life and thus gaining invaluable experience.
Conclusions. In the process of teaching the course of business Ukrainian language to students majoring in "physical therapy, ergotherapy" were effective as traditional and innovative methods. Current and final tests of knowledge and communication skills showed that most students speak the state language at a sufficient level for professional communication, ready for a professional interview, documentation, presentation of the profession in the media.

References

Богдан С.К. Мовний етикет українців: традиції і сучасність. К.: Рідна мова, 1998. 475 с.

Борисенко В.В. Сучасні освітні технології навчання української мови у вищій школі. Наукові записки НДУ ім. М. Гоголя. Психолого-педагогічні науки. 2013. №3. С. 8–91.

Вахрушева Т.Ю. Теоретичні аспекти активних методів навчання. Національний фармацевтичний університет. 2008. №3. С. 46–49. URL: https://www.sportpedagogy.org.ua/html/journal/2008-03/08vtyaml.pdf (дата звернення: 09.01.2020).

Гриджук О.Є. Використання інтерактивних методів навчання у викладанні дисципліни «Українська мова (за професійним спрямуванням)». Вивчаємо українську мову та літературу. 2003. №19–21. С. 13–17.

Золотухін Г.О., Литвиненко Н.П., Місник Н.В. Фахова мова медика: Підручник. – К.: Здоров’я, 2001. – 392 с.

Козинець І.І. Застосування активних форм і методів навчання під час вивчення української мови за професійним спрямуванням. URL: https://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=2676 (дата звернення: 07.01.2020).

Кочан І.М., Захлюпана Н.М. Словник-довідник з методики викладання української мови. Львів : Видавничий центр ЛНУ ім. Івана Франка, 2005. 306 с.

Освітньо-професійна програма «Фізична терапія, ерготерапія» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти за спеціальністю 227 Фізична терапія, ерготерапія галузі знань 22 охорона здоров’я. Шлях доступу: http://www.uzhnu.edu.ua/uk/infocentre/15068.

Січкарук О.І. Інтерактивні методи навчання у вищій школі. Київ, 2006. 86 с.

Сурмін Ю.П. Метод аналізу ситуацій (case study) та його навчальні можливості. Глобалізація й Болонський процес: проблеми і технології : монографія. Київ : МАУП, 2005. С. 173–199.

Published

2023-04-22