THE INFLUENCE OF VESTIBULAR POSITION OF CANINES ON COMMUNICATION DISTURBANCE IN TOLERANT EDUCATIONAL SPACE
DOI:
https://doi.org/10.24144/2077-6594.3.2.2020.213721Keywords:
communication disorders, tolerant environment, articulation, dental-maxillary anomalies, vestibular position of caninesAbstract
The aim of the study is to identify the impact of dental anomalies on communication in the educational space.
Tasks of the study: to determine the features of communication in the space of education; outline the impact of correct pronunciation on the tolerant interaction of participants in the educational environment; consider the role of dentitions as organs of the articulatory apparatus in the pronunciation of sounds; on the basis of an expert survey to determine the influence between the articulation of the sounds of the Ukrainian language and the vestibular position of the canines.
Materials and methods. Interdisciplinary scientific approaches have been led to the use of research tools in various fields, namely: linguistics, psychology, sociology, culturology, speech therapy, orthodontics. Interdisciplinary scientific approaches have led to the use of research tools in various fields, such as: linguistics, psychology, sociology, culturology, speech therapy, orthodontics. Empirical, analytical-synthetic research methods have been used in the analysis of sources and scientific-methodical literature. A systematic approach to the object of study has been encouraged to structural and functional analysis, interpretation and generalization of results.
Conclussions. The research has shown that dental anomalies negatively affect communication in a tolerant educational space. It has been stated that dental anomalies and deformations lead to disorders of the articulatory apparatus, and thus cause problems in communication, cause discomfort, misunderstandings, conflicts and others. Based on an expert survey, it has been determined that the vestibular position of the canines has a negative effect on the articulation of consonant sounds of the Ukrainian language. Prospects for further research. Given study does not cover all aspects of the outlined problem. It has been considered that the development of methodological recommendations for the practical activities of speech therapists and orthodontists to eliminate speech defects is a promising area of further work. The practical significance of the work is to focus on the common activities of speech therapists and orthodontists to eliminate speech defects associated with abnormalities and deformities of the tooth. The scientific originality of the work lies in the definition of groups of sounds of the Ukrainian language, which are not correctly articulated under the condition of the vestibular position of the canines.
References
Аюпова Ф.С. Частота различных видов зубочелюстных аномалий у детей 7–17-летнего возраста. Тезисы зональной научно-технической конференции «Актуальные вопросы ортодонтического лечения». Иркутск. 1990. С. 7–8.
Персин Л. С. и др. Стоматология детского возраста. Учебник. Москва: ООО «Издательская группа ГЭОТАР-Медиа», 2016. Ч. 3. Ортодонтия. С. 240-240.
Закон України «Про повну середню освіту». Голос України. 2020. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/463-20#Text.
Розлуцька Г.М., Сокол М.О., Іваничко І.І. Трансформація принципу культуровідповідності у організації толерантного освітнього простору. Problems and Innovations in Science. Abstracts of the 1st International scientific and practical conference. Nika Publishing. London, Great Britain. 2020, V.2 Pp. 95-100. URL: http://elconf.com.ua.
Смолюк, С.В. Організаційно-педагогічні умови розвивального освітнього середовища в системі освіти України (кінець ХХ – початок ХХІ ст.) : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.01 / Луцьк: Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки. 2015. 240 с.
Цимбалару А. Д. Освітній простір: сутність, структура і механізми створення. Український педагогічний журнал. 2016. Т. 1. С. 41-50.
Академічний тлумачний словник української мови (1970—1980). URL: http://sum.in.ua/s/artykuljacija.
Гаврилова Н.С. Анатомо-фізіологічні особливості периферійних органів мовлення. Актуальні питання корекційної освіти. 2014. URL: file:///Z:/User/Downloads/apko_2014_4_6%20(2).pdf.
Дорошенко О. М. Дослідження функціонального стану жувальних м’язів у пацієнтів різних вікових груп із сагітальними аномаліями прикусу. Збірник Наукових праць співробітників НМАПО ім. П.Л. Шупика. 2015. Вип.24 (2). С. 58-62.
Петриченко О.В. Клінічна характеристика щелепно-лицьової ділянки ортодонтичних пацієнтів із порушеннями мовлення. Збірник Наукових праць співробітників НМАПО ім. П.Л. Шупика. 2016. Вип. 25. С. 491-496.
Хинц Р. Профилактика зубочелюстных аномалий у детей в раннем возрасте / Рольф Хинц // Ортодонтия. − 2011. − №2. − С. 27-29.
Лихота К.М., Петриченко О.В., Цянь Чжан. Взаємозв’язок аномалій і деформацій прикусу з функціональним станом щелепно-лицевої ділянки (огляд літератури). Збірник Наукових праць співробітників НМАПО ім. П.Л. Шупика. 2018. Вип. 32. С. 231-238.