DEONTOLOGICAL ETHICS IN THE SYSTEM OF PROFESSIONAL TRAINING OF SPECIALISTS IN PHYSICAL THERAPY, OCCUPATIONAL THERAPY
DOI:
https://doi.org/10.24144/2077-6594.3.2020.209896Keywords:
professional training, deontology, medical ethics, morality, deontological values, deontological ethicsAbstract
The purpose to reveal the content and essence of deontological ethics in the system of professional training of future specialists in physical therapy as one of the ways to increase the effectiveness of the pedagogical process.
Materials and methods. The objects of the study were future specialists in physical therapy, occupational therapy of Sumy State Pedagogical University named after AS Makarenko. In order to solve the tasks the following research methods were used: theoretical: analysis and systematization of general pedagogical, psychological and professional scientific and methodological literature, as well as legal documents governing the training and professional activities of specialists in physical therapy, occupational therapy; terminological analysis to determine the essence of key concepts of research work.
Results. The profession of physical therapist, occupational therapist as a specialist in the field of "health care" is based on professional interaction between members of the multidisciplinary team, patients / clients and their families, or guardians, which includes compliance with the relevant rules of communication. This requires substantiation of the system of scientific knowledge about the duty and norms of proper professional behavior of future bachelors in physical therapy, occupational therapy, development of a code of ethics in accordance with their qualifications. In our concept of "training" we consider "as a continuous dynamic process focused on mastering by future specialists in physical therapy, occupational therapy relevant professional-oriented knowledge, professional skills and abilities in the field of rehabilitation, the formation of professionally significant personality traits, valuable determine the readiness for effective professional activity. Deontological ethics is the science of moral and ethical principles of behavior in relation to the objects of their professional activity, its form, as well as the responsibilities of the future specialist, which contribute to the formation of readiness for the professional performance of professional functions. The deontological ethics of future specialists in physical therapy, occupational therapy is revealed through the following issues: the relationship and communication between the patient and the specialist in physical therapy, occupational therapy; the relationship between the physical therapist, occupational therapist and family members of the patient / client or his guardians; professional communication between all members of the multidisciplinary team, which includes specialists in physical therapy and occupational therapy; compliance with the rules of confidentiality and medical secrecy; questions about measures of responsibility for the life and health of patients, and informed consent, each of which is determined by the specifics of the professional activities of these professionals. Observance of norms and rules of deontological ethics by physical therapists, occupational therapists presupposes observance of normative behavior in communication with all objects of one’s professional activity, formation of internal need to treat one’s professional responsibilities responsibly, ability to build professional relations in the "man-man" system.
References
Акопов В. Право в медицині. – Режим доступу: http://pravolib.pp.ua/vrach-osnova-ego-12337.html.
Бачинська ЛЮ. Співвідношення медичної етики, медичної деонтології та біоетики. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія ПРАВО. 2016; 37 (3): 131-134.
Без’язикий БІ. Теоретичні і методичні засади формування етичної компетентності майбутнього вчителя фізичної культури у процесі професійної підготовки. Дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.04. Харків, 2016.
Васильєва МП. Теорія педагогічної деонтології. Харків: ППВ «Нове слово»; 2003.
Волинець НВ., Долбищук ТВ. Морально-психологічний клімат у медичному колективі. Збірник наукових праць Хмельницького інституту соціальних технологій Університету «Україна». 2017; 13: 13-16.
Зозуляк-Случик Роксоляна. Теоретико-методологічний аналіз процесу формування професійної етики майбутніх соціальних працівників у вищих навчальних закладах. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2017; 9 (73): 42-52.
Ковтун ОМ. Деонтологічний підхід та його роль у формуванні світоглядної культури майбутніх медичних сестер. Науковий часопис НПУ імені П. Н. Драгоманова. Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2018; 61: 134 – 139.
Козак ХІ. Моральність молодших спеціалістів і сестринської справи: постановка проблеми і можливі шляхи її вирішення. «Молодий вчений». 2016; 12.1 (40): 440 – 443.
Крылова Н. Уголовное право и биоэтика (уголовно-правовые проблемы применения современных биомедицинских технологий) : дис. ... д-ра юрид. наук : спец. 12.00.08 / Н. Крылова. – М., 2006. – 410 с.
Левенець С. Медична етика і деонтологія: реалії і перспективи в роботі лікаря. Медична освіта. 2012; 4: 88.
Наказ МОЗ України від 13.12.2018 № 2331 «Про внесення змін до Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників. Випуск 78 «Охорона здоров’я». Retrieved from: https://moz.gov.ua/article/ministry-mandates/nakaz-moz-ukraini-vid-13122018--2331-pro-vnesennja-zmin-do-dovidnika-kvalifikacijnih-harakteristik-profesij-pracivnikiv-vipusk-78-ohorona-zdorov%e2%80%99ja?fbclid=IwAR3nbvgpuU0VimDU5fCrNb70vmBEOY6SQY1fi08YQgGuLIkJRmH4ic-y3Xk.
Новейший философский словарь / [сост. и глав. ред. А. А. Грицанов]. 3-е изд., исправл. Минск : Книжный дом; 2003. 1280 с.
Павлюк ЄО. Професійне становлення майбутніх тренерів-викладачів у процесі фахової підготовки : монографія. Хмельницький : ХНУ; 2016. 403 с.
Попович ЯМ. Особливості медичної етики та деонтології. Медсестринство. 2018; 3: 11-14.
Руколянська НВ. Особливості деонтологічного підходу до професійної підготовки майбутніх юристів. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2015; 41 (94): 279-286.
Словник української мови: в 11 тт. / АН УРСР. Інститут мовознавства; за ред. І. К. Білодіда. – Київ: Наукова думка, 1970-1980. – Т. 11. – С. 678.
Стандарт вищої освіти України: перший (бакалаврський) рівень, галузь знань 22 «Охорона здоров’я», спеціальність 227 «Фізична терапія, ерготерапія» (Higher education standard of Ukraine: first (bachelor) level, field of knowledge 22 «Health care», specialty 227 «Physical therapy, ergotherapy». Retrieved from: https://mon.gov.ua/storage/app/ media/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/12/19/227-fizichna-terapiya-ergoterapiya-bakalavr.pdf?fbclid= IwAR2NHnFvFq-4tkClI7TWV7HqNtcEmlk8TMPQ4OEyLu2bbjBfDZugFpSmjSE. [in Ukrainian].
Стецюк К.В. Теоретичні засади деонтологічного підходу до формування екологічної культури майбутніх фахівців. Народна освіта. Електронне наукове фахове видання. Режим доступу: https://www.narodnaosvita.kiev.ua/ ?page_id=947.
Тимченко АА. Роль педагогічної практики у формування деонтологічної компетентності майбутніх педагогів. Молодий вчений. Серія «Педагогічні науки». 2017; 5 (45): 430-435.
Ходаківський ЄІ. Психологія управління. Київ: Центр учбової літератури; 2011. 664 с.
Хоружа ЛЛ. Педагогічна деонтологія: навч.-метод. посіб. для студ. вищ. навч. закладів. Київ: КМПУ ім. Б. Д. Грінченка; 2008. 96 с.