CONCEPTUAL PRINCIPLES FOR THE TRAINING OF MASTERS OF NURSING AT THE SHEE «UzhNU» IN THE CONTEXT OF BUILDING A NEW MODEL OF NURSING IN UKRAINE

Authors

  • K.P. Meleha
  • L.P. Rusyn

DOI:

https://doi.org/10.24144/2077-6594.3.2019.191643

Keywords:

masters of nursing, health care system, professional competences, educational program, innovative training methods

Abstract

The purpose of the work was to analyze and summarize the contents’ features of educational programs for the training of masters of nursing in the context of formation of their professional competences and realization of professional activity. The object of the research is the professional training of masters of nursing in the conditions of construction of a new model of functioning of the nursing industry in Ukraine. On the basis of theoretical analysis and generalization of professional literature on the problem, it is established that building a new model of functioning of the nursing industry in Ukraine requires innovative approaches to the training of masters of nursing, involves the formation of a specialist of qualitatively new level of professionalism, competence, general culture, creative initiative and judicial knowledge. The educational nursing magistrate’s programs must offer elements of at least four areas
of knowledge: medicine, management, pedagogy, fundamentals of scientific research to the students, and ensure formation of the complex of qualities of a leader, organizer, manager, psychologist in the field of business and human relationship, capable of providing a special approach to the patient treatment in the health care system, as well as engage in pedagogical activities and carry out scientific research.

References

Совершенствование методов организации и управления повышения качества профессионального образования медсестер в первичном звене здравоохранения / И. Р. Галяутдинова, М. X. Тешабаева, Д. К. Камалова, М. Б. Курбанова // Молодой ученый. – 2014. – № 5. – С. 138-140.

Махновська І. Р. Професійна підготовка магістрів сестринської справи в умовах ступеневої освіти : дис... канд. пед. наук: 13.00.04 / І. Р. Махновська. – Житомир, 2015. – 312 с.

Гордійчук С.В. Якість формування професіоналізму майбутніх фахівців в умовах магістратури шляхом стандартизації медичної освіти / С.В. Гордійчук // Нові технології навчання: наук.-метод.зб. / Інститут інноваційних технологій і змісту освіти МОН України. – Київ, 2016. – Випуск 89. – Частина 1. – С. 98-103.

Кадрові ресурси системи охорони здоров’я в Україні. Ситуаційний аналіз / Д. Богдан, А. Бойко, А. Васильковата та ін. / Проект USAID «Підтримка реформи охорони здоров’я». – Київ, 2019. – 133 с.

Ястремська С.О. Теорія і практика професійної підготовки майбутніх магістрів сестринської справи засобами дистанційного навчання у вищих медичних навчальних закладах: моногр. / С.О. Ястремська. – Тернопіль: Укрмедкнига, 2017. – 398 с.

Ястремська С.О. Інноваційний освітній процес підготовки майбутніх магістрів сестринської справи / С.О. Ястремська // Оновлення змісту, форм та методів навчання і виховання в закладах освіти. – 2017. – Вип. 16. – С. 190–193.

Уперше в Україні з’явилась інституція, що дбатиме про розвиток медсестринства [Електронний ресурс] / Із сайту Міністерства охорони здоров’я України. – Режим доступу: https://moz.gov.ua/article/news/upershe-v-ukrainiz%e2%80%99javilas-institucija-scho-dbatime-pro-rozvitok-medsestrinstva.

Ніколаєв Євген. Система освіти для медичних сестер в Україні / Є. Ніколаєв [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.skeptic.in.ua/wp-content/uploads/Nursing-education-in-Ukraine-2019-report.pdf.

Шатило В.Й. Удосконалення підготовки медичних сестер в Україні / В.Й. Шатило, В.З. Свиридюк, П.В. Яворський // Україна. Здоров’я нації. – 2013. – № 3 (27). – С. 93-96.

Broome M. Building the science of nursing education : vision or improbable dream / Marta Broome. – Nursing Outlook. – 2007. – № 57. – Р. 177-179.

Бабенко Т.П. Формування дослідницьких умінь і навичок студентів медичного коледжу у процесі проектної діяльності: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук: спец. 13.00.09 «Теорія навчання» / Т.П. Бабенко. – К., 2015. – 20 с.

Доброскок І.І. Особливості професійної підготовки майбутніх магістрів медсестринства в Україні [Електронний ресурс] / І. І. Доброскок, С. О. Ястремська, С. С. Доброскок // Професійна освіта: методологія, теорія та технології . – 2018. – Вип. 7. – С. 104–122.

Published

2023-05-01