Assessment of population satisfaction with the attitude of medical personnel in conflict situations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2077-6594/2023.3/01

Keywords:

conflict in medicine, causes of conflict, population satisfaction, quality of medical care.

Abstract

Purpose is to determine the level of satisfaction of the population with medical care in medical institutions in the event of conflict situations among the population of Chernivtsi and Chernivtsi region. Materials and methods. The main objective of the study was to determine the degree of patient satisfaction with the quality of medical care at the primary level. The research was conducted by means of an electronic questionnaire. The sample includes 1,146 people aged 18-56 and older, residents of Chernivtsi and Chernivtsi region. Results. Almost half of the respondents (42,5%) gave a neutral overall assessment of the quality of the provision of medical services at the primary level («Partially satisfied» assessment). Only 25,5% of respondents gave a positive assessment («Satisfied» and «Very satisfied»); 32% spoke negatively («Not satisfied» and «Very dissatisfied») regarding the quality of the medical services received. Survey participants were asked to review their most recent visit to their family doctor. Among the difficulties that patients face when visiting a family doctor, the most common are long lines for appointments with doctors, uncomfortable waiting areas and inconvenient appointment schedules. According to the respondents, the following can be done to improve the quality of medical care in medical institutions: provide the opportunity to make an online appointment with a doctor and receive a preliminary consultation using video communication, coordinate the appointment schedules of family doctors, narrow specialists and the working hours of the laboratory, the opportunity to pass tests directly in the dispensary, increase the number of medical personnel, improve the material and technical conditions of the dispensaries. Giving an overall assessment of the quality of medical care at the primary level, 11,5% of respondents rated it as «very good», 40% chose the option «good». The quality of medical services is considered satisfactory by 36,9% of respondents, unsatisfactory by 6,2% and completely unsatisfactory by 5,4%. Conclusions. The majority of respondents gave a positive overall assessment of the quality of medical services at the primary level. According to the respondents, it is possible to improve the quality of services through the wider use of technologies to improve communication between the primary care institution and patients (for example, the possibility of online appointment and contact with the doctor using video communication).

References

Асанова А, Хаустова О. Типові складні ситуації у взаємодії лікар-пацієнт в залежності від особистісних особливостей і психічного стану реагування пацієнта. Психосоматична медицина та загальна практика [Інтернет]. 2018 [цитовано 27 черв 2023];3(3): e0303125. Доступно на: http://ir.librarynmu.com/bitstream/123456789/1055/1/Typovi_syt.pdf. doi: 10.26766/pmgp.v3i3.125

Возняк О. Правові аспекти захисту прав пацієнтів у випадку надання неякісної медичної допомоги психіатрами. Вища школа. 2019;5:78-96.

Ганжа Ю, Шкарівська І. Лікар VS пацієнт: на чиєму боці правда? Управління закладом охорони здоров’я. 2019;2:17-21.

Герасімчук ТС. Взаємодія лікар – пацієнт. У: Соціально-етичні та деонтологічні проблеми сучасної медицини (немедичні проблеми в медицині); 20-21 лют. 2020; Запоріжжя. Запоріжжя; 2020. с. 15-6.

Герц АА. Договірні зобов’язання у сфері надання медичних послуг [дисертація]. Львів; 2016. 421 с.

Кацьора ОВ, Новосад КЯ. Врегулювання конфліктів та медіація. Ужгород; 2022. 55 с.

Копіна А, Калениченко Т. Результати опитування щодо розуміння конфліктів та способів їх подолання всередині державних установ в 2021 році. НАДС, 2021. Київ: ОБСЄ Координатор проектів в Україні; 2022. 14 с.

Невінська ЛМ, Кульчицький ВЙ. Роль медичного працівника як медіатора у врегулюванні конфліктів. Медсестринство. 2019;4:35-7. doi: 10.11603/2411-1597.2019.4.10836

Остапчук Д. Шляхи запобігання та розв’язання організаційних конфліктів. Вісник Київського інституту бізнесу та технологій. 2017;2:94-7.

Савичук ОВ, Зайцева ЄМ, Шаповалова ГІ. Відносини в медичних колективах – «лікар-лікар». Аспекти виникнення конфлікту, шляхи вирішення. In: Proceedings of the iv international scientific and practical conference Education and science of today: intersectoral issues and development of sciences; 2021 Oct 29; Cambridge, UK. Cambridge; 2021. p. 86-8. doi: 10.36074/ logos-29.10.2021.v2.25

Степурко ТГ. Задоволеність доступністю та якістю медичної допомоги в Україні, Польщі та Угорщині. Наукові записки Національного університету «Києво-Могилянська академія». Серія: Соціологічні науки. 2016;187:82-9.

Телєгіна ДМ, Цимбал АВ, Шевчук ОА. Соціальні аспекти профілактики конфліктів в організації. Актуальні проблеми економіки та управління. 2020;14:1-7.

Чубко ОБ. Конфліктні ситуації у роботі лікаря як одна з причин професійного вигорання. НейроNews. Психоневрологія та нейропсихіатрія. 2015;8:10-1.

Published

2023-11-13