Наміри студентів з фізичної терапії та ерготерапії щодо їх професійного спрямування: крос-секційне дослідження
DOI:
https://doi.org/10.32782/2077-6594/2025.2/20Ключові слова:
освіта, мотивація, реабілітація, менеджмент, розвиток, персоналАнотація
Незважаючи на значну кількість випускників спеціальності «Терапія та реабілітація» (спільна спеціальність для студентів з фізичної терапії, ерготерапії та їх асистентів в Україні), в державних та комунальних закладах охорони здоров’я наявні сотні вакантних місць для цих фахівців по всій країні. В той же час, досить незначна кількість фахівців, порівняно з загальною кількістю випускників, працевлаштовані на відповідних посадах. Незважаючи на значні зусилля по формуванню сучасної системи реабілітації, ми досі не розуміємо, чому більша частина фахівців працюють не за фахом, або працюють не офіційно.Інакше кажучи, ми не знаємо, куди зникають тисячі нових спеціалістів. З моменту впровадження цих спеціальностей, в Україні було опубліковано лише два дослідження мотивації студентів щодо вибору професії в реабілітації. Відповідно, майже нічого не відомо про професійні наміри та мотивацію студентів.Метою нашого дослідження було визначення намірів студентів спеціальності «Терапія та реабілітація» щодо майбутнього професійного спрямування та працевлаштування. Матеріали та методи. Дослідження мало крос-секційний дизайн. Збір даних відбувався у травні 2024 року шляхом онлайн опитування студентів спеціальності «Терапія та реабілітація» усіх курсів навчання. З цією метою в базі ЄДЕБО було відібрано 10 закладів вищої освіти (ЗВО), спираючись на кількість студентів, форму власності закладу та його спеціалізацію. Статистична обробка виконувалася у IBM SPSS Statistics (Version 21) шляхом розрахунку частки респондентів за відповідними характеристиками.Результати. Ми проаналізували дані 340 респондентів з 10 ЗВО. Частка респондентів жіночої статі склала 72%, бакалаврів – 65%, студентів державних ЗВО – 81%, студентів медичних ЗВО – 47%. Середній відсоток відповідей серед загальної кількості студентів відібраних ЗВО склав 12% (мін. 3%, макс. 48%). Загалом 88% респондентів мали намір продовжити роботу за фахом, проте лише 58% готові були працювати в державних або комунальних закладах охорони здоров’я. 28% опитаних мали намір використовувати недоказові методи реабілітації, такі як остеопатія, вплив на енергії тощо. Лише 56% магістрів та 13% бакалаврів на момент опитування були працевлаштовані в якості фізичних терапевтів, ерготерапевтів або ї асистентів. Більше половини опитаних студентів були не задоволені якістю знань та навичок, отриманих в університеті. У той же час, 83% бакалаврів повідомили про намір в подальшому отримувати магістерський ступінь.Вибір напрямків майбутньої практики був нерівномірний. Ортопедична реабілітація була обрана 51% студентів. В той же час деякі інші напрямки обиралися менше ніж 10% студентів (онкологія, опіки, реанімація тощо).Жінки частіше обирали роботу в педіатрії, порівняно з чоловіками (38% та 11%, відповідно). В той же час чоловіки частіше за жінок обирали роботу спортивних тренерів (20% та 8%, відповідно) та реабілітації у спорті (37% та 18%, відповідно). Бакалаври частіше, порівняно з магістрами, обирали роботу в сфері SPA та масажу (26% та 10%, відповідно), тренерів (15% та 5%, відповідно) та реабілітації у спорті (27% та 17%, відповідно). Намір працювати лише у приватних закладах, а не комунальних чи державних, більше мали ті студенти, які обирали роботу у сфері тренувань (21% та 7%, відповідно), масажу та SPA (28% та 17%), фітнесу (14% та 7%) та реабілітації у спорті (27% та 17%). Відповідно, роботу лише у приватних закладах частіше обирали чоловіки порівняно з жінками (45% та 30%). Висновки. Незадоволені потреби комунальних та державних закладів охорони здоров’я у фахівцях з реабілітації можуть свідчити про прагнення фахівців до незалежної практики або практики у кращих умовах, ніж можуть надати ці заклади.Низька прихильність студентів до науково-доказової практики може ще більше підсилювати нестачу кваліфікованих кадрів.Зміни в процесі підготовки фахівців, особливо щодо клінічної практики, може покращити ситуацію з залучення студентів до менш популярних напрямків реабілітації, таких як онкологія, опіки, реанімація, а також покращити їх прихильність до науково-доказової практики.
Посилання
Панковець А, Юрочко Т. Стан кадрового забезпечення системи реабілітації у сфері охорони здоров’я в Україні. Україна. Здоров’я нації [Інтернет]. 22, Жовтень 2024 [цит. за 07, Травень 2025];(3):94-100. Доступно на: https://journals.uzhnu.uz.ua/index.php/health/article/view/1047
Кривоконь М. Концептуальна записка з розвитку людського капіталу в реабілітації [Інтернет]. Київ; 2023 [цит. за 18, Квітень 2024]. Доступно на: https://www.undp.org/sites/g/files/zskgke326/files/2023-10/conceptnote_2023-10-3.pdf
Президент України. Про активізацію роботи щодо забезпечення прав людей з інвалідністю [Інтернет]. Україна: Президент України; 2015 [цит. за 18, Квітень 2024]. Доступно на: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/678/2015
Міністерство освіти і науки України. Єдина державна електронна база з питань освіти [Інтернет]. Кількість осіб, які закінчили навчання [цит. за 18, Квітень 2024]. Доступно на: https://registry.edbo.gov.ua/opendata/graduate
Міністерство охорони здоров’я. Про внесення змін до Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників. Випуск 78 «Охорона здоров’я» [Інтернет]. Україна: Міністерство охорони здоров’я; 2018 [цит. за 18, Квітень 2024]. Доступно на: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v2331282-18
Міністерство охорони здоров’я України. Про внесення змін до наказу Міністерства охорони здоров’я України від 28 жовтня 2002 року № 385 [Інтернет]. Україна: Міністерство охорони здоров’я України; 2019 [цит. за 18, Квітень 2024]. Доступно на: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0417-19
Верховна Рада України. Про реабілітацію у сфері охорони здоров’я [Інтернет]. Україна: Верховна Рада України; 2020 [цит. за 18, Квітень 2024]. Доступно на: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1053-20
Кабінет Міністрів України. Деякі питання оплати праці медичних, фармацевтичних працівників та фахівців з реабілітації державних та комунальних закладів охорони здоров’я [Інтернет]. Україна: Кабінет Міністрів України; 2023 [цит. за 18, Квітень 2024]. Доступно на: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/28-2023-п
Ільницька Г, Ільницька Л, Очередько Л, Улаєва Л, Спузяк В. Дослідження факторів, що впливають на вибір професії фізичного терапевта. Освітній дискурс: збірник наукових праць [інтернет]. 13, Січень 2020 [цит. за 18, Квітень 2024];(18(11-12)):105–13. Доступно на: https://journal-discourse.com/files/pdf/2019_18(11-12)-8.pdf
Захаров С, Неханевич О, Русакова О, Смолянова О. Соціально-демографічний портрет вступника й основні мотиви вибору спеціальності «Терапія та реабілітація». Медичні перспективи [інтернет]. 16, Жовтень 2024 [цит. за 07, Травень 2025];29(3):183–92. Доступно на: https://doi.org/10.26641/2307-0404.2024.3.313675 .
Gamage SW, De Zoysa P. Perception of physiotherapy students regarding their chosen career: an exploratory study on leveling the playing field. University of Colombo Review [Internet]. 2022 Aug 2 [cited 2025 Jan 5];3(1):20. Available from: https://doi.org/10.4038/ucr.v3i1.57
Wallis L, Locke R, Harden B. Motivations for career choice for physiotherapy students in the UK: findings from a national questionnaire. Physiotherapy [Internet]. 2022 Feb [cited 2025 Jan 5];114:e12–e13. Available from: https://doi.org/10.1016/j.physio.2021.12.254
Fuente-Vidal A, March-Amengual JM, Bezerra De Souza DL, Busquets-Alibés E, Sole S, Cañete S, Jerez-Roig J. Factors influencing student choice of a degree in physiotherapy: a population-based study in Catalonia (Spain). PeerJ [Internet]. 2021 Apr 1 [cited 2025 Jan 5];9:e10991. Available from: https://doi.org/10.7717/peerj.10991
Fabunmi̇ A, Adebajo B, AkiṄola T. Factors influencing study of physiotherapy and preferred choice of specialisation among final year physiotherapy students in Nigeria. Journal of Health Sciences and Medicine [Internet]. 2020 Mar 19 [cited 2025 Jan 5];3(2):102-8. Available from: https://doi.org/10.32322/jhsm.632717
Bacopanos E, Edgar S. Identifying the factors that affect the job satisfaction of early career Notre Dame graduate physiotherapists. Australian Health Review [Internet]. 2016 [cited 2025 Jan 5];40(5):538. Available from: https://doi.org/10.1071/AH15124
Paynter S, Iles R, Hodgson WC, Hay M. Career intentions and satisfaction influences in early career Australian physiotherapists. Physiotherapy Theory and Practice [Internet]. 2024 Sep [cited 2025 Jan 5];40(9):2065-82. Available from: https://doi.org/10.1080/09593985.2023.2233100
Arkwright L, Edgar S, Debenham J. Exploring the job satisfaction and career progression of musculoskeletal physiotherapists working in private practice in Western Australia. Musculoskeletal Science and Practice [Internet]. 2018 Jun [cited 2025 Jan 5];35:67-72. Available from: https://doi.org/10.1016/j.msksp.2018.03.004
Öhman A, Solomon P, Finch E. Career choice and professional preferences in a group of canadian physiotherapy students. Advances in Physiotherapy [Internet]. 2002 Jan [cited 2025 Jan 6];4(1):16-22. Available from: https://doi.org/10.1080/140381902317303177
Öhman A, Stenlund H, Lars D. Career choice, professional preferences and gender? The case of swedish physiotherapy students. Advances in Physiotherapy [Internet]. 2001 Jan [cited 2025 Jan 6];3(3):94-107. Available from: https://doi.org/10.1080/140381901750475348
Hall M, Mori B, Norman K, Proctor P, Murphy S, Bredy H. How do I choose a job? Factors influencing the career and employment decisions of physiotherapy graduates in Canada. Physiotherapy Canada [Internet]. 2021 Apr 1 [cited 2025 Jan 6];73(2):168-77. Available from: https://doi.org/10.3138/ptc-2019-0059
Johanson MA. Sex differences in career expectations of physical therapist students. Physical Therapy [Internet]. 2007 Sep 1 [cited 2025 Jan 10];87(9):1199-211. Available from: https://doi.org/10.2522/ptj.20060285
Forbes R, Wilesmith S, Dinsdale A, Neish C, Wong J, McClymont D, Lu A. Exploring the workplace and workforce intentions of early career physiotherapists in Australia. Physiotherapy Theory and Practice [Internet]. 2024 Dec [cited 2025 Jan 5];40(12):2851-64. Available from: https://doi.org/10.1080/09593985.2023.2286333
Cosgrave C. Context matters: findings from a qualitative study exploring service and place factors influencing the recruitment and retention of allied health professionals in rural australian public health services. International Journal of Environmental Research and Public Health [Internet]. 2020 Aug 11 [cited 2025 Jan 5];17(16):5815. Available from: https://doi.org/10.3390/ijerph17165815
Cantu R, Carter L, Elkins J. Burnout and intent-to-leave in physical therapists: a preliminary analysis of factors under organizational control. Physiotherapy Theory and Practice [Internet]. 2022 Nov 18 [cited 2025 Jan 5];38(13):2988-97. Available from: https://doi.org/10.1080/09593985.2021.1967540
Reid A. Physiotherapy. Workforce retention and attrition [Internet]. [place unknown]: BERL; 2019. 34 p. 6024. Available from: https://pnz.org.nz/Folder?Action=View%20File&Folder_id=472&File=PNZ%20workforce%20retention%20and%20attrition%20report.pdf
Davies JM, Edgar S, Debenham J. A qualitative exploration of the factors influencing the job satisfaction and career development of physiotherapists in private practice. Manual Therapy [Internet]. 2016 Sep [cited 2025 Jan 5];25:56-61. Available from: https://doi.org/10.1016/j.math.2016.06.001
Davies JM, Edgar S, Debenham J. A qualitative exploration of the factors influencing the job satisfaction and career development of physiotherapists in private practice. Manual Therapy [Internet]. 2016 Sep [cited 2025 Jan 5];25:56-61. Available from: https://doi.org/10.1016/j.math.2016.06.001
Sharma A, Minh Duc NT, Luu Lam Thang T, Nam NH, Ng SJ, Abbas KS, Huy NT, Marušić A, Paul CL, Kwok J, Karbwang J, De Waure C, Drummond FJ, Kizawa Y, Taal E, Vermeulen J, Lee GH, Gyedu A, To KG, Verra ML, Jacqz-Aigrain ÉM, Leclercq WK, Salminen ST, Sherbourne CD, Mintzes B, Lozano S, Tran US, Matsui M, Karamouzian M. A consensus-based checklist for reporting of survey studies (CROSS). Journal of General Internal Medicine [Internet]. 2021 Oct [cited 2025 Jan 7];36(10):3179-87. Available from: https://doi.org/10.1007/s11606-021-06737-1
Boshnjaku A; Solveig A. Arnadottir; Pallot A, Wagener M, Äijö M. Improving the evidence-based practice skills of entry- level physiotherapy students through educational interventions: a scoping review of literature. International Journal of Environmental Research and Public Health [Internet]. 2023 Aug;20(16):6605. Available from: https://doi.org/10.3390/ijerph20166605
Olsen NR, Lygren H, Espehaug B, Nortvedt MW, Bradley P, Bjordal JM. Evidence-based practice exposure and physiotherapy students' behaviour during clinical placements: a survey. Physiotherapy Research International [Internet]. 2014 Mar;19(4):238-47. Available from: https://doi.org/10.1002/pri.1590
Helgøy KV, Bonsaksen T, Røykenes K. Research-based education in undergraduate occupational therapy and physiotherapy education programmes: a scoping review. BMC Medical Education [Internet]. 2022 May;22(1). Available from: https://doi.org/10.1186/s12909-022-03354-2
Waiserberg N, Katz Leurer M, Feder-Bubis P. “I feel like this is an area where one can feel a lot of satisfaction”: physiotherapy students’ preferences for their prospective area of practice. Physiotherapy Theory and Practice [Internet]. 2024 Jul 2 [cited 2025 Jan 5];40(7):1492-500. Available from: https://doi.org/10.1080/09593985.2023.2171270
Harman K, Sim M, LeBrun J, Almost J, Andrews C, Davies H, Khalili H, Sutton E, Price S. Physiotherapy: an active, transformational, and authentic career choice. Physiotherapy Theory and Practice [Internet]. 2019 Jul:1-14. Available from: https://doi.org/10.1080/09593985.2019.1639230
Byrne N. Exposure to occupational therapy as a factor influencing recruitment to the profession. Australian Occupational Therapy Journal [Internet]. 2015 Aug [cited 2025 Jan 5];62(4):228-37. Available from: https://doi.org/10.1111/1440-1630.12191
Torres Sánchez I, López López L, Rodríguez Torres J, Prados Román E, Granados Santiago M, Valenza MC. Influence of cardiorespiratory clinical placements on the specialty interest of physiotherapy students. Healthcare [Internet]. 2019 Nov 17 [cited 2025 Jan 6];7(4):148. Available from: https://doi.org/10.3390/healthcare7040148
Hussey L, Sredic D, Bucci C, Barrett IR, McLeod R, Janaudis-Ferreira T, Brooks D. To be or not to be a cardiorespiratory physiotherapist: factors that influence career choice in a sample of canadian physiotherapists. Physiotherapy Canada [Internet]. 2017 Aug [cited 2025 Jan 6];69(3):226-32. Available from: https://doi.org/10.3138/ptc.2016-22
Reeve J, Skinner M, Lee A, Wilson L, Alison JA. Investigating factors influencing 4th-year physiotherapy students' opinions of cardiorespiratory physiotherapy as a career path. Physiotherapy Theory and Practice [Internet]. 2012 Jul [cited 2025 Jan 6];28(5):391-401. Available from: https://doi.org/10.3109/09593985.2011.619249.