Статтю присвячено актуальній проблемі розвитку цифрової компетентності у майбутніх лікарів. Розглянуто розроблену структурно-логічну схему формування цифрових компетенцій у студентів медичних ВНЗ. Представлено досвід упровадження інноваційних освітніх ком
DOI:
https://doi.org/10.32782/2077-6594/2025.3/16Ключові слова:
медичні електронні системи, Е-Health, цифрові компетентностіАнотація
Статтю присвячено актуальній проблемі розвитку цифрової компетентності у майбутніх лікарів. Розглянуто розроблену структурно-логічну схему формування цифрових компетенцій у студентів медичних ВНЗ. Представлено досвід упровадження інноваційних освітніх компонентів у ПВНЗ «Київський медичний університет» з інтеграцію цифрових технологій у процес підготовки медичних фахівців.Визначено та обґрунтовано освітні компоненти, які є невід’ємною частиною комплексної підготовки, що забезпечує високу кваліфікацію медичних працівників та конкурентоздатність в умовах активного використання інформаційних технологій. Увагу приділено базовим ОК, необхідним для роботи в ЕСОЗ, а саме, набуття вмінь та практичних навичок роботи в електронній системі E-Health під час вивчення освітніх компонентів «Медичні електронні системи: сімейна медицина» та «Медичні електронні системи: стаціонар; вторинна ланка».Мета: проаналізувати, узагальнити та інтегрувати в освітній процес медичних ВНЗ нові цифрові компоненти, які сприятимуть якісній підготовці майбутніх лікарів із високим рівнем цифрової компетентності.Матеріали та методи. Матеріалом дослідження стали освітні компоненти, упроваджені в навчальний процес із метою формування цифрової компетентності майбутніх лікарів.Використовувався комплекс теоретико-методологічних методів, включаючи аналіз літератури, вивчення документів, експертне оцінювання, тестування, анкетування, спостереження, моделювання і прогнозування та кейс-стаді, ситуаційно-рольові ігри, тестування на платформі E-Health.Результати. Результати дослідження підкреслюють фундаментальну необхідність започаткування системного формування цифрових компетентностей у майбутніх лікарів уже на етапі навчання у медичних ВНЗ для їх успішної адаптації до цифрового середовища охорони здоров’я.Висновки. Розроблено та інтегровано в освітній процес спеціалізовані освітні компоненти, що забезпечують формування практичних навичок роботи з електронною системою E-Health та є дієвим інструментом для якісної підготовки конкурентоздатних медичних кадрів із високим рівнем володіння цифровими компетентностями.
Посилання
Weed LL. Medical records that guide and teach. The New England Journal of Medicine. 1968 Mar 14;278(11):593–600. doi:10.1056/NEJM196803142781105
Steve L. The ‘Miracle’ of Digital Health Records, 50 Years Ago. Bits Blog. Retrieved: 2012. Available from: https://archive.nytimes.com/bits.blogs.nytimes.com/2012/02/17/the-miracle-of-digital-health-records-50-years-ago
Tomar D, Agarwal S. A Survey on data mining approaches for healthcare. International Journal of Bio-Science and Bio-Technology. 2013;5(5):241–266. doi:10.14257/ijbsbt.2013.5.5.25
Tayefi M, Ngo P, Chomutare T, Dalianis H, Salvi E, Budrionis A, et al. Challenges and opportunities be structured data in analysis of electronic health records. Wiley Interdisciplinary Reviews: Computational Statistics. 2021;13(6):e1549–58. doi.org/10.1002/ wics.1549
Özen H. Dijital sağlık hizmetlerinin sürdürülebilir kalkınma hedefleri açısından değerlendirilmesi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi. 2021;17(38):5440–72. doi.org/10.26466/opus.927187
Ondogan AG, Sargin M, Canoz K. Use of electronic medical records in the digital healthcare system and its role in communication and medical information sharing among healthcare professionals. Informatics in Medicine Unlocked. 2023;42:101379. Avail- able from: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2352914823002198. doi:10.1016/j.imu.2023.101373
Li RC, Wang JK, Sharp C, Chen JH. When order sets do not align with clinician workflow: assessing practice patterns in the electronic health record. BMJ quality & safety. 2019;28:987–96. doi: 10.1136/bmjqs-2018-008968
Magid S, Forrer C, Shaha S. Duplicate Orders: An unintended consequence of computerized provider/physician order entry (CPOE) implementation. Applied clinical informatics. 2012;04:377–91. doi: 10.4338/ACI-2012-01-RA-0002
Tüfekci N, Yorulmaz R, Cansever IH. Dijital Hastane. Journal of Current Researches. Health Sector. 2017;7(2):144–56. doi:10.26579/jocrehes_7.2.12
Tagaris A, Andronikou V, Chondrogiannis E, Tsatsaronis G, Schroeder M, Varvarigou T, et al. Exploiting ontology based search and EHR interoperability to facilitate clinical trial design. Concepts and trends in healthcare information systems. 2014;16:21–42. doi:10.1007/978-3-319-06844-2_3
Lee J, Blake C, McInnes BT. Evaluating ontology coverage and internal structure to better align patients with clinical trials. Proceedings of the Association for Information Science and Technology. 2019;56(1):157–65. doi.org/10.1002/pra2.14
Kumar M, Singh JB, Chandwani R, Gupta A. 'Context' in healthcare information technology resistance: A systematic review of extant literature and agenda for future research. International Journal of Information Management. 2020;51:102044. doi:10.1016/ j.ijinfomgt.2019.102044
Sahney R, Sharma M. Electronic health records: a general overview. Curr Med Res. 2018;8:67–70. doi.org/10.1016/J.CMRP.2018.03.004
Florence FO, Odekunle F. Current roles and applications of electronic health record in the healthcare system. International Journal of Medical Research & Health Sciences. 2016;5(12):48–51.
Kılıçarslan M. The assessment and comparison of health information systems in turkey and in the world. Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi. 2018;33:390–395.
Ay F. International electronic patient record systems and relationship between nursing practices and computer. Gulhane Med- ical Journal. 2009;51(2):131–136.
Ondogan AG, Sargin M, Canoz K. Use of electronic medical records in the digital healthcare system and its role in communication and medical information sharing among healthcare professionals. Informatics in Medicine Unlocked. 2023;42:101373. doi.org/10.1016/j.imu.2023.101373
Левковський В.Л. Аналіз структури та функціональних можливостей медичних інформаційних систем. Вісник Херсонського національного технічного університету. 2023;(3):111–7. doi.org/10.35546/kntu2078-4481.2023.3.14
Самофалов ДО. Публічне управління й адміністрування медичних інформаційних систем як основного інструменту інформаційно-комунікаційних технологій в охороні здоров’я України. Вчені записки Таврійського національного університету імені В.І. Вернадського Серія: Державне управління. 2021;32(3):48–54. doi: doi.org/10.32838/TNU-2663-6468/2021.3/09
Aungst T. Integrating Digital Health into the Curriculum – Considerations on the Current Landscape and Future Developments. Journal of Medical Education and Curricular Development. 2020;7(1):238212051990127. doi:10.1177/2382120519901275
Aungst TD, Patel R. Integrating Digital Health into the Curriculum—Considerations on the Current Land- scape and Future Developments. Journal of Medical Education and Curricular Development. 2020;(7):2382120519901275. doi: 10.1177/2382120519901275
Mielitz A, Kulau U, Bublitz L, Bittner A, Friederichs H, Albrecht U-V. Teaching Digital Medicine to Undergraduate Medical Students With an Interprofessional and Interdisciplinary Approach: Development and Usability Study. JMIR Med Educ. 2024;30(10):e56787. doi: 10.2196/56787
Haag M, Igel C, Fischer MR. German Medical Education Society (GMA), Committee «Digitization – Technology-Assisted Learning and Teaching»; Joint working group «Technology-enhanced Teaching and Learning in Medicine (TeLL)» of the German Association for Medical Informatics, Biometry and Epidemiology (gmds) and the German Informatics Society (GI). Digital Teaching and Digital Medicine: A national initiative is needed. GMS J Med Educ. 2018;15:Doc35. doi: 10.3205/ zma001189
Poncette AS, Glauert DL, Mosch L, Braune K, Balzer F, Back DA. Undergraduate Medical Competencies in Digital Health and Curricular Module Development: Mixed Methods Study. J Med Internet Res. 2020;22(10):e22161. doi: 10.2196/22161
Батюк ЛВ, Жерновникова ОА. Формування професійної компетентності студента медичного університету під час вивчення медико-біологічних дисциплін. Професійна освіта: методологія, теорія та технології. 2021;(14):51–89.
Batyuk L, Zhernovnykova O. Digitalization of Education in the Medical University: Transformation Factors. Educological discourse. 2023;43(4):130-53. doi.org/10.28925/2312-5829.2023.48
Міністерство охорони здоров’я України. Е-здоров’я. База знань eHealth. Загальна цифрова грамотність працівників охорони здоров'я. Available from: https://moz.gov.ua/uk/zagalna-cifrova-gramotnist-pracivnikiv-ohoroni-zdorov-ya-2
Baieva O, Kovalenko O, Zelentsova S. Theoretical and methodological principles of training future doctors to work in medical electronic systems. In: XV Intern. Scien. and Pract. Conf. «Modern problems of science development: scope and causes»; 2025; Bergen. p. 77–79.







