НОРМАТИВНО-ПРАВОВІ ЗАСАДИ ЦИФРОВОЇ ТРАНСФОРМАЦІЇ ВИЩОЇ ОСВІТИ В РЕСПУБЛІЦІ ПОЛЬЩА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2023-2-3

Ключові слова:

вища освіта, цифровізація, нормативно-правова база, цифрова трансформація

Анотація

Цифрова трансформація стосується всіх сфер життя включно із системою освіти та професійної підготовки вчителів. Про важливість розвитку цифрових компетентностей наголошується міжнародними організаціями вже багато років, але, на жаль, ці дії в освітній сфері не позначились революційними змінами. Бачення майбутнього, яке полягає в цифровізації освіти, виникло практично миттєво, і назад від цих процесів сьогодні у людства немає шляху. У статті проаналізовано офіційні документи, статистичні дані та матеріали з питань вищої освіти, професійної освіти і навчання у країнах ЄС та Республіці Польща. Питання цифровізації вищої освіти у Республіці Польща на сьогодні регулюються нормативно-правовими актами. Ці нормативно-правові акти доповнюються численними виконавчими документами, виданими у формі наказів, розпоряджень, рекомендацій Міністерства національної освіти та Міністерства вищої освіти та науки. Важливу роль у регулюванні освіти та виховання в Польщі відіграють також акти місцевих органів самоврядування, які видані на підставі повноважень одиниць місцевого самоврядування. Очікування сучасного інформаційного суспільства вимагають постійного та систематичного перегляду та оновлення нормативно-правової бази з питань цифровізації вищої освіти у Республіці Польща. Тому для підтримки професійної підготовки висококваліфікованих спеціалістів мають бути впроваджені системні заходи у законодавчому полі з питань цифровізації освіти. Модернізація у нормативно-правовій базі з цифровізації освіти Республіки Польща відбувається відповідно до вимог європейського освітнього простору та діяльності міжнародних організацій щодо цифровізації освіти, формування цифрової грамотності та компетентностей.

Посилання

Біницька К. Підготовка майбутніх учителів початкової освіти у країнах Східної Європи: теорія і практика : монографія / за наук. ред. Г. Терещука. Хмельницький : видавець ФОП Цюпак А.А. 2018. 376 с.

Digital Competence Framework for Educators. European Commision. URL: https://joint-research-centre.ec.europa.eu/digcompedu_en (дата звернення: 27.12.22).

Edukacja dla Europy: raport Komisji Europejskiej, Komitet Prognoz «Polska 2000 Plus» przy Prezydium PAN. Warszawa 1999. S. 361–365.

Edukacja і szkolenia, 2020. URL: http://ce.zabrze.pl/upload/projekty/2.Co%20to%20jest%20ET%202020.pdf (дата звернення: 25.09.22).

Edukacja – jest w niej ukryty skarb: raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji do spraw Edukacji dla XXI wieku / pod przewodn. Jacques’a Delorsa. Warszawa : Stowarzyszenie Oświatowców Polskich : Wydawnictwa UNESCO, 1998. 288 р.

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej, Art. 70. URL: https://www.sejm.gov.pl/ prawo/konst/polski/kon1.htm. (дата звернення: 28.12.22).

Kwiek M. Reforma szkolnictwa wyższego w Polsce i jej wyzwania. Jak stopniowa dehermetyzacja systemu prowadzi do jego stratyfikacji. Nauka i Szkolnictwo Wyższe. 2017, 2(50). S. 9–38, s. 10.

Lubina E. Zmiany funkcji nauczyciela w nauczaniu na odległość. 2004. URL:https://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/6/id/80.

Jabłonowska M., Wiśniewska Ju. Europejskie ramy kompetencji cyfrowych nauczycieli – kluczowe obszary badania poziomu umiejętności i ich implikacje. Edukacja ustawiczna dorosłych. 2021, 1. S. 51.

Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji. Społeczeństwo informacyjne w liczbach. 2014. URL: https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/raporty-dane-badania (дата звернення 25.12.22).

Polskie badanie EU Kids Online 2018. URL: https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/17037/EU_Kids_Online_2019_gotowe.pdf?sequence=1&isAllowed=y (дата звернення 25.12.22).

Program Rozwoju Kompetencji Cyfrowych – projekt lipiec 2022. URL: https://www.gov.pl/attachment/2846a1a3-f583-4a37-a69c-ec907b9245cd (дата звернення 25.12.22).

Sysło M.M. Potrzeba szerszych zmian w kształceniu informatyczny. 2022. URL: https://www.edunews.pl/badania-i-debaty/opinie/5901-potrzeba-szerszych-zmian-w-ksztalceniu-informatycznym (дата звернення: 25.09.22).

Systémy edukacji w Europie – stan obecný i planowane reformy. Luksemburg, listopad 2011. Docplayer. URL: http://docplayer.pl/6565248-Systemy-edukacji-w-europie-stan-obecny-i-planowane-reformy-luksemburg.html (дата звернення: 19.12.22).

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe. Dz.U. 2017 poz. 59 URL: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20170000059 (дата звернення: 25.12.22).

Ustawa z dnia 7 września 1991 r. O systemie oświaty. Dz.U. 1991 Nr 95 poz. 425. URL: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu19910950425 (дата звернення: 25.12.22).

Ustawa z dnia 27 października 2017 r. O finansowaniu zadań oświatowych. Dz.U. 2017 poz. 2203. URL: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20170002203 (дата звернення: 25.12.22).

Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższymi nauce. Dz.U. 2018 poz. 1668. URL: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20180001668 (дата звернення: 25.12.22).

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-18