ФАКТОРНИЙ АНАЛІЗ ПОКАЗНИКІВ ФІЗИЧНОГО РОЗВИТКУ, ФІЗИЧНОЇ ПІДГОТОВЛЕНОСТІ ТА ФУНКЦІОНАЛЬНОГО СТАНУ РІВНОВАГИ, ЯК ПЕРЕДУМОВИ РОЗРОБКИ КОНЦЕПЦІЇ ЗАСТОСУВАННЯ ФІЗКУЛЬТУРНО- ОЗДОРОВЧОЇ ТЕХНОЛОГІЇ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ІЗ ПОРУШЕННЯМ ЗОРУ В ПРОЦЕСІ АДАПТИВНОГО ФІЗИЧНОГО
DOI:
https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2024-3-1Ключові слова:
школярі, факторний аналіз, фізична підготовленість, фізичний розвиток, рівновага, порушення зору.Анотація
У статті розкрито питання зниження рухової активності школярів із порушенням зору, що обумовлює наявність низьких показників фізичного розвитку, фізичної підготовленості та функціональної рівноваги як передумову розробки концепції застосування фізкультурно-оздоровчої технології для школярів із порушенням зору в процесі адаптивного фізичного виховання, що підтверджено факторним аналізом. Сформульовано актуальність проблеми, мету та завдання дослідження. Метою статті стало розкрити передумови розробки концепції застосування фізкультурно-оздоровчої технології для школярів із порушенням зору в процесі адаптивного фізичного виховання. Завданнями дослідження стали: здійснити факторний аналіз показників фізичного розвитку, фізичної підготовленості та функціонального стану рівноваги школярів із порушенням зору. Факторний аналіз проводився за даними дослідження на загальній вибірці школярів 10–13 років із порушенням зору (47 осіб). За результатами факторного аналізу в групах отримано структури, що складалися з трьох факторів. Величина КМО виявляла на прийнятну адекватність вибірок для факторного аналізу (КМО>0,5), а критерій Бартлетта (p<0,01) у всіх випадках свідчив про доцільність цієї процедури в силу корельованості факторів. Сумарна інформативність всіх чинників становила у різних випадках від 0,743 до 0,837, тобто виділені фактори пояснювали приблизно 74 – 84 відсотків сумарної дисперсії ознак, що вважається прийнятним результатом. Факторна структура у сукупності пояснювала 80,7% всієї варіативності ознак. Перший фактор «Координація та розвиток рівноваги» (36,56%) був біполярним та відображав здатність досліджуваних розвивати фізичну координацію. Другий фактор «Параметри тіла» (25,37%) вказував на від’ємний зв’язок між перевищенням вікових норм у розвитку тіла школярів та їхньою фізичною підготовленістю. Третій фактор «Сила та спритність» (18,77%) складався з полюсів додатних та від’ємних навантажень, що відображав значущість розвитку сили, спритності та аеробної витривалості школярів. В науковому досліджені було розкрито, що найбільш значущими аспектами фізичного розвитку школярів із порушенням зору є: удосконалення координації та рівноваги, контроль фізичних параметрів тіла, збільшення рухової активності та удосконалення фізичної підготовки. Представлені дані можливо розглядати, як одну з передумов для розробки та впровадження концепції застосування фізкультурно-оздоровчої технології для школярів із порушенням зору в процесі адаптивного фізичного виховання.
Посилання
Борисова Ю. Ю., Власюк О. О., Новак Т. Я. Оцінка фізичного розвитку школярів 7–17 років. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт). № 3(162). 2023. С. 69–73.
Буховець Б. О., Дишель Г. О. Порівняльний аналіз показників фізичного розвитку школярів із сенсорною депривацією відносно їхніх здорових однолітків як передумова для обгрунтування та розробки авторської програми. Olympicus № 1. 2024. С. 32–36.
Нова українська школа: порадник для вчителя. Під заг. ред. Бібік Н.М. Київ: ТОВ «Видавничий дім «Плеяди», 2017. 206 с.
Огорелкова Л. Загальні та індивідуальні особливості керування процесом фізичного виховання дітей-інвалідів по зору. Молода спортивна наука України. Вип. 7. Т. 1. 2004. С. 370–372.
Рядова Л. Дослідження показників функціонального стану тактильного аналізатора у дітей середнього шкільного віку з вадами зору. Слобожанський науково-спортивний вісник. № 6. 2019. С. 81–83.
Савлюк С. До питання фізичної підготовленості молодших школярів із депривацією зору в процесі фізичного виховання. Вісник Запорізького національного університету. Фізичне виховання та спорт. № 2. 2016. С. 108–115.
Шеремет Б. Г., Начінова О. В., Дашковська А. В., Міхєєва Н. І.. Навчальні програми для 5–9 (10) класів спеціальних навчальних закладів для сліпих та слабозорих дітей, 2014 Одеса.
Bukhovets B., Kashuba V., Dolinskiya B., Romanenko S., Prokofieva L. Analysis of anthropometric indicators of visually impaired children in relation to their healthy peers and according to subgroups of a special medical group. Fizicna Reabilitacia ta Rekreacijno-Ozdorovci Tehnologii. Vol. 9. No 2. 2024. S. 66–73.
Bukhovets B. O., Kashuba V. O., Kucherenko G. V. Comparative analysis of anthropometric indicators of 11-year-old children with visual impairment in comparison to their healthy peers. Rehabilitation & Recreation. Vol. 18. No 1. 2024. S. 148–156.
Kashuba V., Savliuk S. Biological preconditions for the development of the formation concept of spatial organization of body of the children with vision deprivation. Journal of Education, Health and Sport. № 7(7). 2017. S. 1095–1112.